Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 12/2005

01.12.2005

Comparative anatomy of the porcine and human thoracic spines with reference to thoracoscopic surgical techniques

verfasst von: H. Bozkus, N. R. Crawford, R. H. Chamberlain, T. D. Valenzuela, A. Espinoza, Z. Yüksel, C. A. Dickman

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 12/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

This study compared porcine and human thoracic spine anatomies for a better understanding of how structures encountered during thoracoscopy differ between training with a porcine model and actual surgery in humans.

Methods

Parameters were measured including vertebral body height, width, and depth; disc height; rib spacing; spinal canal depth and width; and pedicle height and width.

Results

Although most porcine vertebral structures were smaller, porcine pedicle height was significantly greater than that of humans because the porcine pedicle houses a unique transverse foramen. The longus colli and psoas attach, respectively, to T5 and T13 in swine and to T3 and T12 in humans. In swine, the azygos vein generally was absent. The intercostal veins drained into the hemiazygos vein.

Conclusions

Several thoracoscopically relevant anatomic differences between human and porcine spinal anatomies were identified. A thoracoscopic approach in a porcine model probably is best performed from the right side. The best general working area is between T6 and T10.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Arlet V (2000) Anterior thoracoscopic spine release in deformity surgery: a meta-analysis and review. Eur Spine J 9(Suppl 1): S17–S23PubMed Arlet V (2000) Anterior thoracoscopic spine release in deformity surgery: a meta-analysis and review. Eur Spine J 9(Suppl 1): S17–S23PubMed
2.
Zurück zum Zitat Burgos J, Rapariz JM, Gonzalez-Herranz P (1998) Anterior endoscopic approach to the thoracolumbar spine. Spine 23: 2427–2431CrossRefPubMed Burgos J, Rapariz JM, Gonzalez-Herranz P (1998) Anterior endoscopic approach to the thoracolumbar spine. Spine 23: 2427–2431CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Caputy A, Starr J, Riedel C (1995) Video-assisted endoscopic spinal surgery: thoracoscopic discectomy. Acta Neurochir (Wien) 134: 196–199CrossRef Caputy A, Starr J, Riedel C (1995) Video-assisted endoscopic spinal surgery: thoracoscopic discectomy. Acta Neurochir (Wien) 134: 196–199CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Chanchairujira K, Chung CB, Kim JY, Papakonstantinou O, Lee MH, Clopton P, Resnick D (2004) Intervertebral disk calcification of the spine in an elderly population: radiographic prevalence, location, and distribution and correlation with spinal degeneration. Radiology 230: 499–503PubMed Chanchairujira K, Chung CB, Kim JY, Papakonstantinou O, Lee MH, Clopton P, Resnick D (2004) Intervertebral disk calcification of the spine in an elderly population: radiographic prevalence, location, and distribution and correlation with spinal degeneration. Radiology 230: 499–503PubMed
5.
Zurück zum Zitat Connolly PJ, Ordway NR, Sacks T, Kolata R, Yuan HA (1999) Video-assisted thoracic diskectomy and anterior release: a biomechanical analysis of an endoscopic technique. Orthopedics 22: 923–926 PubMed Connolly PJ, Ordway NR, Sacks T, Kolata R, Yuan HA (1999) Video-assisted thoracic diskectomy and anterior release: a biomechanical analysis of an endoscopic technique. Orthopedics 22: 923–926 PubMed
6.
Zurück zum Zitat Dickman CA, Detwiler PW, Porter RW (2000) Endoscopic spine surgery. Clin Neurosurg 46: 526–553PubMed Dickman CA, Detwiler PW, Porter RW (2000) Endoscopic spine surgery. Clin Neurosurg 46: 526–553PubMed
7.
Zurück zum Zitat Dickman CA, Fessler RG (1999) Education and credentialing for thoracoscopic spine surgery. In: Dickman CA, Rosenthal DJ, Perin NI (eds) Thoracoscopic spine surgery. Thieme, New York pp 19–26 Dickman CA, Fessler RG (1999) Education and credentialing for thoracoscopic spine surgery. In: Dickman CA, Rosenthal DJ, Perin NI (eds) Thoracoscopic spine surgery. Thieme, New York pp 19–26
8.
Zurück zum Zitat Ebara S, Kamimura M, Itoh H, Kinoshita T, Takahashi J, Takaoka K, Ohtsuka K (2000) A new system for the anterior restoration and fixation of thoracic spinal deformities using an endoscopic approach. Spine 25: 876–883CrossRefPubMed Ebara S, Kamimura M, Itoh H, Kinoshita T, Takahashi J, Takaoka K, Ohtsuka K (2000) A new system for the anterior restoration and fixation of thoracic spinal deformities using an endoscopic approach. Spine 25: 876–883CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Han PP, Dickman CA (2002) Thoracoscopic resection of thoracic neurogenic tumors. J Neurosurg Spine 96: 304–308CrossRef Han PP, Dickman CA (2002) Thoracoscopic resection of thoracic neurogenic tumors. J Neurosurg Spine 96: 304–308CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Han PP, Gottfried ON, Kenny KJ, Dickman CA (2002) Biportal thoracoscopic sympathectomy: surgical techniques and clinical results for the treatment of hyperhidrosis. Neurosurgery 50: 306–311PubMed Han PP, Gottfried ON, Kenny KJ, Dickman CA (2002) Biportal thoracoscopic sympathectomy: surgical techniques and clinical results for the treatment of hyperhidrosis. Neurosurgery 50: 306–311PubMed
11.
Zurück zum Zitat Han PP, Kenny K, Dickman CA (2002) Thoracoscopic approaches to the thoracic spine: experience with 241 surgical procedures. Neurosurgery 51: S88–S95PubMed Han PP, Kenny K, Dickman CA (2002) Thoracoscopic approaches to the thoracic spine: experience with 241 surgical procedures. Neurosurgery 51: S88–S95PubMed
12.
Zurück zum Zitat Horn EM, Henn JS, Lemole GM, Jr, Hott JS, Dickman CA (2004) Thoracoscopic placement of dual-rod instrumentation in thoracic spinal trauma. Neurosurgery 54: 1150–1153PubMed Horn EM, Henn JS, Lemole GM, Jr, Hott JS, Dickman CA (2004) Thoracoscopic placement of dual-rod instrumentation in thoracic spinal trauma. Neurosurgery 54: 1150–1153PubMed
13.
Zurück zum Zitat Horowitz MB, Moossy JJ, Julian T, Ferson PF, Huneke K (1994) Thoracic discectomy using video-assisted thoracoscopy. Spine 19: 1082–1086PubMed Horowitz MB, Moossy JJ, Julian T, Ferson PF, Huneke K (1994) Thoracic discectomy using video-assisted thoracoscopy. Spine 19: 1082–1086PubMed
14.
Zurück zum Zitat Karahalios DG, Apostolides PJ, Vishteh AG, Dickman CA (1997) Thoracoscopic spinal surgery: treatment of thoracic instability. Neurosurg Clin North Am 8: 555–573 Karahalios DG, Apostolides PJ, Vishteh AG, Dickman CA (1997) Thoracoscopic spinal surgery: treatment of thoracic instability. Neurosurg Clin North Am 8: 555–573
15.
Zurück zum Zitat Muhlbauer M, Ferguson J, Losert U, Koos WT (1998) Experimental laparoscopic and thoracoscopic discectomy and instrumented spinal fusion: a feasibility study using a porcine model. Minim Invasive Neurosurg 41: 1–4PubMedCrossRef Muhlbauer M, Ferguson J, Losert U, Koos WT (1998) Experimental laparoscopic and thoracoscopic discectomy and instrumented spinal fusion: a feasibility study using a porcine model. Minim Invasive Neurosurg 41: 1–4PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Olinger A, Pistorius G, Lindemann W, Vollmar B, Hildebrandt U, Menger MD (1999) Effectiveness of a hands-on training course for laparoscopic spine surgery in a porcine model. Surg Endosc 13: 118–122CrossRefPubMed Olinger A, Pistorius G, Lindemann W, Vollmar B, Hildebrandt U, Menger MD (1999) Effectiveness of a hands-on training course for laparoscopic spine surgery in a porcine model. Surg Endosc 13: 118–122CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Panjabi MM, Takata K, Goel V, Federico D, Oxland T, Duranceau J, Krag M (1991) Thoracic human vertebrae: quantitative three-dimensional anatomy. Spine 16: 888–901PubMed Panjabi MM, Takata K, Goel V, Federico D, Oxland T, Duranceau J, Krag M (1991) Thoracic human vertebrae: quantitative three-dimensional anatomy. Spine 16: 888–901PubMed
18.
Zurück zum Zitat Rosenthal D, Dickman CA (1998) Thoracoscopic microsurgical excision of herniated thoracic discs. J Neurosurg 89: 224–235PubMed Rosenthal D, Dickman CA (1998) Thoracoscopic microsurgical excision of herniated thoracic discs. J Neurosurg 89: 224–235PubMed
19.
Zurück zum Zitat Rubino F, Deutsch H, Pamoukian V, Zhu JF, King WA, Gagner M (2000) Minimally invasive spine surgery: an animal model for endoscopic approach to the anterior cervical and upper thoracic spine. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 10: 309–313PubMedCrossRef Rubino F, Deutsch H, Pamoukian V, Zhu JF, King WA, Gagner M (2000) Minimally invasive spine surgery: an animal model for endoscopic approach to the anterior cervical and upper thoracic spine. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 10: 309–313PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Smit TH (2002) The use of a quadruped as an in vivo model for the study of the spine: biomechanical considerations. Eur Spine J 11: 137–144CrossRefPubMed Smit TH (2002) The use of a quadruped as an in vivo model for the study of the spine: biomechanical considerations. Eur Spine J 11: 137–144CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Visocchi M, Masferrer R, Sonntag VK, Dickman CA (1998) Thoracoscopic approaches to the thoracic spine. Acta Neurochir (Wien) 140: 737–743CrossRef Visocchi M, Masferrer R, Sonntag VK, Dickman CA (1998) Thoracoscopic approaches to the thoracic spine. Acta Neurochir (Wien) 140: 737–743CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Wall EJ, Bylski-Austrow DI, Shelton FS, Crawford AH, Kolata RJ, Baum DS (1998) Endoscopic discectomy increases thoracic spine flexibility as effectively as open discectomy: a mechanical study in a porcine model. Spine 23: 9–15CrossRefPubMed Wall EJ, Bylski-Austrow DI, Shelton FS, Crawford AH, Kolata RJ, Baum DS (1998) Endoscopic discectomy increases thoracic spine flexibility as effectively as open discectomy: a mechanical study in a porcine model. Spine 23: 9–15CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Comparative anatomy of the porcine and human thoracic spines with reference to thoracoscopic surgical techniques
verfasst von
H. Bozkus
N. R. Crawford
R. H. Chamberlain
T. D. Valenzuela
A. Espinoza
Z. Yüksel
C. A. Dickman
Publikationsdatum
01.12.2005
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 12/2005
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-005-0159-9

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2005

Surgical Endoscopy 12/2005 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.