Skip to main content
main-content

28.11.2016 | Urology - Original Paper | Ausgabe 2/2017

International Urology and Nephrology 2/2017

Comparing the bulking effect of calcium hydroxyapatite and Deflux injection into the bladder neck for improvement of urinary incontinence in bladder exstrophy–epispadias complex

Zeitschrift:
International Urology and Nephrology > Ausgabe 2/2017
Autoren:
Sahar Eftekharzadeh, Nastaran Sabetkish, Shabnam Sabetkish, Abdol-Mohammad Kajbafzadeh
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s11255-016-1464-z) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Objectives

The aim of this study was to evaluate the efficacy of the endoscopic injection of calcium hydroxyapatite (CaHA) into the bladder neck (BN) region of patients with urinary incontinence and bladder exstrophy–epispadias complex (BEEC).

Patients and methods

We designed a retrospective cohort study in which we retrospectively studied medical charts of female and male patients of BEEC who had undergone CaHA or Deflux injection for continence improvement between 2009 and 2014. Sixteen incontinent patients with a mean ± SD age of 8.09 ± 3.5 years received an endoscopic submucosal injection of 5.4 ml of pure CaHA powder with autologous plasma (group A). Patients in group B (N = 21), control group, with a mean ± SD age of 7.51 ± 2.8 years received Deflux injection (5.1 ml). The mean follow-up after injection was 38 ± 5.2 and 33 ± 4.1 months in groups A and B, respectively.

Results

No post-injection complication was detected in none of the patients during the follow-up. Eleven patients (68.75%) in group A became socially dry following 1–2 injections, the degree of incontinence was improved in 4 patients (25%), and there was no change in one patient (6.25%). However, Deflux injection resulted in complete dryness in 14 (66.66%), improvement in the degree of incontinence in 5 (23.81%) and no change in 2 patients (9.52%), leading to no significant difference in continence achievement between CaHA and Deflux groups (p = 0.9). The statistical analysis was not significantly different in terms of bladder capacity (p = 0.7) or Q max (p = 0.8).

Conclusion

The preliminary results of this study revealed that CaHA may be applied as an affordable bulking agent in treatment of urinary incontinence in BEEC.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
Supplementary material 1 (MP4 3024 kb)
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2017

International Urology and Nephrology 2/2017Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  2. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise