Zum Inhalt

RETRACTED ARTICLE: Comparison between dexmedetomidine and remifentanil infusion in emergence agitation during recovery after nasal surgery

A randomized double-blind trial

  • 01.10.2015
  • Originalien
Erschienen in:

Abstract

Background

Postoperative emergency agitation (EA) is a common problem. Dexmedetomidine and remifentanil may be used to prevent this problem. Our primary aim was to compare dexmedetomidine, remifentanil, and placebo with respect to their effectiveness in preventing postoperative EA.

Material and methods

Ninety patients undergoing nasal surgery were randomized into three groups. The dexmedetomidine group (group D, n = 30) received dexmedetomidine infusion at a rate of 0.4 μg kg–1 h−1; the remifentanil group (group R, n = 30) received remifentanil infusion at a rate of 0.05 μg kg–1 min−1 from induction of anesthesia until extubation; and the control group (group S, n = 30) received a volume-matched normal saline infusion as a placebo. Propofol (1.5–2 mg kg−1) and fentanyl (1 μg kg−1) were used to initiate anesthesia, and desflurane was used to maintain anesthesia. The incidence of agitation, hemodynamic parameters, and recovery characteristics were evaluated during emergence.

Results

The incidence of EA was significantly higher in group S (46.7 %) compared with groups R and D (3.3 and 20 %, respectively; p < 0.001). The lowest incidence of EA was detected in group R (p = 0.046). Residual sedation in the post-anesthesia care unit (PACU) was similar in all groups (p = 0.947). The incidence of nausea or vomiting was significantly lower in group D than in groups R and S (p = 0.043). Administration of analgesics in the PACU was higher in group R than in groups S and D (p = 0.015).

Conclusion

Anesthetic maintenance with either remifentanil or dexmedetomidine infusion until extubation provided a more smooth and hemodynamically stable emergence, without complications after nasal surgery. While remifentanil was superior to dexmedetomidine with regard to avoiding EA, dexmedetomidine was more effective than remifentanil regarding vomiting and pain.
Titel
RETRACTED ARTICLE: Comparison between dexmedetomidine and remifentanil infusion in emergence agitation during recovery after nasal surgery
A randomized double-blind trial
Verfasst von
R. Polat, MD
K. Peker
I. Baran
G. Bumin Aydın
Ç. Topçu Gülöksüz
A. Dönmez
Publikationsdatum
01.10.2015
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Die Anaesthesiologie / Ausgabe 10/2015
Print ISSN: 2731-6858
Elektronische ISSN: 2731-6866
DOI
https://doi.org/10.1007/s00101-015-0077-8
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet AINS

So gut hilft Botox gegen Nacken- und Gelenkschmerzen

Botulinumtoxin hat einen festen Stellenwert in der Schmerztherapie. Im Fachbereich Orthopädie wird das Nervengift unter anderem zur Schmerzlinderung bei Myogelosen und zunehmend bei Arthrosen eingesetzt. Die empirische Beweislage für diese Off-Label-Anwendungen ordnete die Schmerztherapeutin Julia Wölfle-Roos beim Ortho Trauma Update ein.

Bewegen statt schonen bei Fibromyalgie

Ein dreiwöchiges Rehaprogramm mit intensivem körperlichem Training führte bei Menschen mit langjähriger schwerer Fibromyalgie zu einer deutlichen Steigerung der aeroben Leistungsfähigkeit.

Riskante Formfehler in Arztpraxen: Diese 5 Nachlässigkeiten können teuer werden

Ein 500.000-Euro-Regress wegen fehlender Rezeptunterschrift sorgte jüngst für Aufregung. Es gibt aber noch mehr Fehler, die für eine Praxis richtig teuer werden können. Hier sind die gefährlichsten Nachlässigkeiten.

Erfundene GOÄ-Ziffer ist nicht berechnungsfähig

  • 05.03.2026
  • GOÄ
  • Nachrichten

Die Analogabrechnung privater Arztleistungen ist gang und gäbe. Die eigene Erfindung von Abrechnungsziffern grenzt jedoch an Betrug. Dann besteht für Patienten auch keine Zahlungspflicht.

e.Med Anästhesiologie - Alles drin für Ihr Fortbildungsziel ​ (Link öffnet in neuem Fenster)

Mit unserem e.Med Abo Anästhesiologie haben Sie jederzeit Zugriff auf aktuelles, ​praxisnahes Fachwissen – kompakt und einfach verfügbar. Jetzt CME-Punkte bequem online sammeln.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Aufziehen einer Spritze/© Eisenhans / Fotolia, Arzt stellt Rezept aus/© Bernhard Schmerl / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), e.Med Anästhesiologie