Skip to main content
Erschienen in: Hernia 6/2020

03.06.2020 | Original Article

Comparison of ıncisional hernia models ın rats: an experimental study

verfasst von: M. Sahin, M. Saydam, K. B. Yilmaz, D. Ozturk, P. Demir, A. T. Arıkok, M. Akinci, M. T. Ozer

Erschienen in: Hernia | Ausgabe 6/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Incisional hernia repair is a frequently performed operation worldwide. In this experimental study, our aim is to present the incisional hernia model after creating midline laparotomy and several type of defects on abdominal wall of the rats. Thereby, the method determined here may be used in future experimental incisional hernia repair studies.

Methods

After approval, 32 male rats were randomly seperated into 4 groups of 8 animals each, and were operated to form an incisional hernia; Sham group, 5 cm incision group, 5 cm incision plus capitonnage group, and 5 cm incision plus 2 × 4 cm muscle excision group, respectively. On the 28th postoperative day after killing, the abdominal anterior wall of rats were removed for histopathological and biomechanic examination.

Results

The incisional hernia size was found to be statistically different in at least one group (p = 0.001). The incisional hernia size in Group 4 was found to be significantly higher than Group 2 (p = 0.001). When the tension and elongation values were examined, there was a difference in at least one group (p < 0.001 and p = 0.029, respectively). Histopathological examination shows that the degree of inflammation and fibrosis varies significantly (p = 0.001 and p = 0.002, respectively).

Conclusion

This study has lead us to believe that the rat model created by applying muscle excision from the midline of the abdomen is the ideal incisional hernia model that can be used in future experimental incisional hernia studies.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Poulose BK, Shelton J, Phillips S, Moore D, Nealon W, Penson D, Beck W, Holzman MD (2012) Epidemiology and cost of ventral hernia repair: making the case for hernia research. Hernia 16(2):179–183CrossRef Poulose BK, Shelton J, Phillips S, Moore D, Nealon W, Penson D, Beck W, Holzman MD (2012) Epidemiology and cost of ventral hernia repair: making the case for hernia research. Hernia 16(2):179–183CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Kokotovic D, Bisgaard T, Helgstrand F (2016) Long-term recurrence and complications associated with elective incisional hernia repair. JAMA 316:1575–1582CrossRef Kokotovic D, Bisgaard T, Helgstrand F (2016) Long-term recurrence and complications associated with elective incisional hernia repair. JAMA 316:1575–1582CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Israelsson LA, Smedberg S, Montgomery A, Nordin P, Spangen L (2006) Incisional hernia repair in Sweden 2002. Hernia 10:258–261CrossRef Israelsson LA, Smedberg S, Montgomery A, Nordin P, Spangen L (2006) Incisional hernia repair in Sweden 2002. Hernia 10:258–261CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Pereira JA, López-Cano M, Hérnandez Granados P, Feliu X et al (2016) Initial results of the national registry of incisional hernia. Cir Esp May 94:595–602CrossRef Pereira JA, López-Cano M, Hérnandez Granados P, Feliu X et al (2016) Initial results of the national registry of incisional hernia. Cir Esp May 94:595–602CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Ricardo MY, Rohert G, Robert CD (2004) Sepramesh vs. Dualmesh for abdominal wall hernia repairs in a rabbit model. Curr Surg 61:77–79CrossRef Ricardo MY, Rohert G, Robert CD (2004) Sepramesh vs. Dualmesh for abdominal wall hernia repairs in a rabbit model. Curr Surg 61:77–79CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Franz MG, Smith PD, Wachtel TL, Wright TE, Kuhn MA, Ko F et al (2001) Fascial incisions heal faster than skin: a new model of abdominal wall repair. Surgery 129:203–208CrossRef Franz MG, Smith PD, Wachtel TL, Wright TE, Kuhn MA, Ko F et al (2001) Fascial incisions heal faster than skin: a new model of abdominal wall repair. Surgery 129:203–208CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Dubay DA, Wang X, Kuhn MA, Robson MC, Franz MG (2004) The prevention of incisional hernia formation using a delayed-release polymer of basic fibroblast growth factor. Ann Surg 240:179–186CrossRef Dubay DA, Wang X, Kuhn MA, Robson MC, Franz MG (2004) The prevention of incisional hernia formation using a delayed-release polymer of basic fibroblast growth factor. Ann Surg 240:179–186CrossRef
8.
Zurück zum Zitat DuBay DA, Wang X, Adamson B, Kuzon WM, Dennis RG, Franz MG (2005) Progressive fascial wound failure impairs subsequent abdominal wall repairs: a new animal model of incisional hernia formation. Surgery 137:463–471CrossRef DuBay DA, Wang X, Adamson B, Kuzon WM, Dennis RG, Franz MG (2005) Progressive fascial wound failure impairs subsequent abdominal wall repairs: a new animal model of incisional hernia formation. Surgery 137:463–471CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Burcharth J, Pommergaard H-C, Klein M, Rosenberg J (2013) An experimental animal model for abdominal fascia healing after surgery. Eur Surg Res 51:33–40CrossRef Burcharth J, Pommergaard H-C, Klein M, Rosenberg J (2013) An experimental animal model for abdominal fascia healing after surgery. Eur Surg Res 51:33–40CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Wang X, Adamson B, Wachtel TL, Robson MC, Franz MG (2002) Impaired biomechanical signaling during incisional hernia formation does not downregulate collagen gene expression. Surgical Forum 53:208 Wang X, Adamson B, Wachtel TL, Robson MC, Franz MG (2002) Impaired biomechanical signaling during incisional hernia formation does not downregulate collagen gene expression. Surgical Forum 53:208
11.
Zurück zum Zitat Arifin WN, Zahiruddin WM (2017) Sample size calculation in animal studies using resource equation approach. Malays J Med Sci 24(5):101–105PubMedPubMedCentral Arifin WN, Zahiruddin WM (2017) Sample size calculation in animal studies using resource equation approach. Malays J Med Sci 24(5):101–105PubMedPubMedCentral
12.
Zurück zum Zitat Charan J, Kantharia ND (2013) How to calculate sample size in animal studies? J Pharmacol Pharmacother 4(4):303CrossRef Charan J, Kantharia ND (2013) How to calculate sample size in animal studies? J Pharmacol Pharmacother 4(4):303CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Dobnik Dubrovski P, Novak N, Borovinšek M et al (2019) In-plane behavior of auxetic non-woven fabric based on rotating square unit geometry under tensile load. Polymers (Basel). 11(6):1040CrossRef Dobnik Dubrovski P, Novak N, Borovinšek M et al (2019) In-plane behavior of auxetic non-woven fabric based on rotating square unit geometry under tensile load. Polymers (Basel). 11(6):1040CrossRef
14.
Zurück zum Zitat R Core Team (2008) R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria R Core Team (2008) R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria
15.
Zurück zum Zitat Mangiafico S (2018) Package “rcompanion”: Functions to Support Extension Education Program Evaluation, Version 2.0.0. Mangiafico S (2018) Package “rcompanion”: Functions to Support Extension Education Program Evaluation, Version 2.0.0.
16.
Zurück zum Zitat Vogels RRM, Kaufmann R, van den Hil LCL et al (2017) Critical overview of all available animal models for abdominal wall hernia research. Hernia 21(5):667–675CrossRef Vogels RRM, Kaufmann R, van den Hil LCL et al (2017) Critical overview of all available animal models for abdominal wall hernia research. Hernia 21(5):667–675CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Schreinemacher M, Henatsch D, van Barneveld K, Bouvy N (2010) The need for standardised animal models and scoring systems in assessing mesh biocompatibility. Hernia 4(3):35–336 Schreinemacher M, Henatsch D, van Barneveld K, Bouvy N (2010) The need for standardised animal models and scoring systems in assessing mesh biocompatibility. Hernia 4(3):35–336
18.
Zurück zum Zitat Leblanc KA, Bellanger D, Rhynes KV 5th, Baker DG, Stout RW (2002) Tissue attachment strength of prosthetic meshes used in ventral and incisional hernia repair. A study in the New Zealand white rabbit adhesion model. Surg Endosc 16:1542–1546CrossRef Leblanc KA, Bellanger D, Rhynes KV 5th, Baker DG, Stout RW (2002) Tissue attachment strength of prosthetic meshes used in ventral and incisional hernia repair. A study in the New Zealand white rabbit adhesion model. Surg Endosc 16:1542–1546CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Zieren J, Paul M, Osei-Agyemang T, Maecker F, Muller JM (2002) Polyurethane-covered Dacron mesh versus polytetrafluoroethylene dual mesh for intraperitoneal hernia repair in rats. Surg Today 32:884–886CrossRef Zieren J, Paul M, Osei-Agyemang T, Maecker F, Muller JM (2002) Polyurethane-covered Dacron mesh versus polytetrafluoroethylene dual mesh for intraperitoneal hernia repair in rats. Surg Today 32:884–886CrossRef
Metadaten
Titel
Comparison of ıncisional hernia models ın rats: an experimental study
verfasst von
M. Sahin
M. Saydam
K. B. Yilmaz
D. Ozturk
P. Demir
A. T. Arıkok
M. Akinci
M. T. Ozer
Publikationsdatum
03.06.2020
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
Hernia / Ausgabe 6/2020
Print ISSN: 1265-4906
Elektronische ISSN: 1248-9204
DOI
https://doi.org/10.1007/s10029-020-02234-2

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2020

Hernia 6/2020 Zur Ausgabe

Editor’s Corner

Editor’s corner

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.