Skip to main content
main-content

01.08.2011 | Research | Ausgabe 4/2011 Open Access

Critical Care 4/2011

Comparison of intravenous immunoglobulin and plasma exchange in treatment of mechanically ventilated children with Guillain Barré syndrome: a randomized study

Zeitschrift:
Critical Care > Ausgabe 4/2011
Autoren:
Mohammed A El-Bayoumi, Ahmed M El-Refaey, Alaa M Abdelkader, Mohamed MA El-Assmy, Angi A Alwakeel, Hanem M El-Tahan
Wichtige Hinweise

Competing interests

The authors declare that they have no competing interests.

Authors' contributions

MAE formulated the research idea, designed the plan, performed statistical analysis and proofread the draft. AME co-designed the plan and supervised the plasma exchange making sure of uniformity of the procedure in all studied subjects and proofread the draft. AMA followed up patients on PICU, made sure the plan was followed, and helped MAE in performing statistical analysis. ME followed up patients on PICU, drafted the manuscript, and designed statistical methodology. AAA co-formulated the research idea, co-designed the plan, followed up patients on PICU, and generated and was responsible for the random assignment of the groups. HME followed up patients on PICU, co-drafted the manuscript with ME and made sure PICU management of patients complied with the unit guidelines. All authors read and approved the final manuscript.

Abstract

Introduction

Respiratory failure is a life threatening complication of Guillain Barré syndrome (GBS). There is no consensus on the specific treatment for this subset of children with GBS.

Methods

This was a prospective randomized study to compare the outcome of intravenous immunoglobulin (IVIG) and plasma exchange (PE) treatment in children with GBS requiring mechanical ventilation. Forty-one children with GBS requiring endotracheal mechanical ventilation (MV) within 14 days from disease onset were included. The ages of the children ranged from 49 to 143 months.
Randomly, 20 children received a five-day course of IVIG (0.4 g/kg/day) and 21 children received a five-day course of one volume PE daily. Lumbar puncture (LP) was performed in 36 patients (18 in each group).

Results

Both groups had comparable age (p = 0.764), weight (p = 0.764), duration of illness prior to MV (p = 0.854), preceding diarrhea (p = 0.751), cranial nerve involvement (p = 0.756), muscle power using Medical Research Council (MRC) sum score (p = 0.266) and cerebrospinal fluid (CSF) protein (p = 0.606).
Children in the PE group had a shorter period of MV (median 11 days, IQR 11.0 to 13.0) compared to IVIG group (median 13 days, IQR 11.3 to 14.5) with p = 0.037.
Those in the PE group had a tendency for a shorter Pediatric Intensive Care Unit (PICU) stay (p = 0.094).
A total of 20/21 (95.2%) and 18/20 (90%) children in the PE and IVIG groups respectively could walk unaided within four weeks after PICU discharge (p = 0.606).
There was a negative correlation between CSF protein and duration of mechanical ventilation in the PE group (p = 0.037), but not in the IVIG group (p = 0.132).

Conclusions

In children with GBS requiring MV, PE is superior to IVIG regarding the duration of MV but not PICU stay or the short term neurological outcome.
The negative correlation between CSF protein values and duration of MV in PE group requires further evaluation of its clinical usefulness.

Trial Registration

Clinicaltrials.gov Identifier NCT01306578
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2011

Critical Care 4/2011 Zur Ausgabe

Neu im Fachgebiet AINS

Meistgelesene Bücher aus dem Fachgebiet AINS

  • 2014 | Buch

    Komplikationen in der Anästhesie

    Fallbeispiele Analyse Prävention

    Aus Fehlern lernen und dadurch Zwischenfälle vermeiden! Komplikationen oder Zwischenfälle in der Anästhesie können für Patienten schwerwiegende Folgen haben. Häufig sind sie eine Kombination menschlicher, organisatorischer und technischer Fehler.

    Herausgeber:
    Matthias Hübler, Thea Koch
  • 2013 | Buch

    Anästhesie Fragen und Antworten

    1655 Fakten für die Facharztprüfung und das Europäische Diplom für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DESA)

    Mit Sicherheit erfolgreich in Prüfung und Praxis! Effektiv wiederholen und im entscheidenden Moment die richtigen Antworten parat haben - dafür ist dieses beliebte Prüfungsbuch garantiert hilfreich. Anhand der Multiple-Choice-Fragen ist die optimale Vorbereitung auf das Prüfungsprinzip der D.E.A.A. gewährleistet.

    Autoren:
    Prof. Dr. Franz Kehl, Dr. Hans-Joachim Wilke
  • 2011 | Buch

    Pharmakotherapie in der Anästhesie und Intensivmedizin

    Wie und wieso wirken vasoaktive Substanzen und wie werden sie wirksam eingesetzt Welche Substanzen eignen sich zur perioperativen Myokardprojektion? 
    Kenntnisse zur Pharmakologie und deren Anwendung sind das notwendige Rüstzeug für den Anästhesisten und Intensivmediziner. Lernen Sie von erfahrenen Anästhesisten und Pharmakologen.

    Herausgeber:
    Prof. Dr. Peter H. Tonner, Prof. Dr. Lutz Hein
  • 2013 | Buch

    Anästhesie und Intensivmedizin – Prüfungswissen

    für die Fachpflege

    Fit in Theorie, Praxis und Prüfung! In diesem Arbeitsbuch werden alle Fakten der Fachweiterbildung abgebildet. So können Fachweiterbildungsteilnehmer wie auch langjährige Mitarbeiter in der Anästhesie und Intensivmedizin ihr Wissen gezielt überprüfen, vertiefen und festigen.

    Autor:
    Prof. Dr. Reinhard Larsen

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update AINS und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise