Zum Inhalt

Comparison of laparoscopic iliopubic tract repair and transabdominal preperitoneal hernioplasty for contralateral occult inguinal hernia

  • 01.12.2025
  • Original Article
Erschienen in:

Abstract

Purpose

Metachronous contralateral inguinal hernia (MCIH) following unilateral inguinal hernia repair is a common cause of reoperation. Contralateral occult inguinal hernia (OIH) may cause MCIH. Transabdominal preperitoneal hernioplasty (TAPP) might be overtreatment for OIH repair; laparoscopic iliopubic tract repair (IPTR) may be an effective alternative but has not been robustly studied. We compared laparoscopic IPTR and TAPP in treating OIH.

Methods

This retrospective observational cohort study included 701 patients aged ≥ 18 years who received treatment for inguinal hernia between September 2012 and December 2023; 90 patients were excluded owing to loss during follow-up. Patients were divided into TAPP (54 patients; mesh implantation) and laparoscopic IPTR (647 patients; suture of the iliopubic tract and transversalis fascia arch without mesh implantation) groups.

Results

MCIH from repaired OIH occurred in one patient in the TAPP group and six patients in the IPTR group [1.9% (1/54) vs. 0.9% (6/647), respectively]; this difference was not significant. The postoperative complication rate was higher in the TAPP group than in the IPTR group [5.6% (3/54) vs. 0.8% (5/647), p < 0.001]. Inguinodynia occurred in one patient in each group. Postoperative pain scores, duration of hospitalization, and time to return to normal daily life did not differ significantly between groups.

Conclusion

Laparoscopic IPTR is safe and effective for treating OIH and presents a viable alternative to TAPP.
Titel
Comparison of laparoscopic iliopubic tract repair and transabdominal preperitoneal hernioplasty for contralateral occult inguinal hernia
Verfasst von
Sung Ryul Lee
Geon Young Byun
Publikationsdatum
01.12.2025
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
Hernia / Ausgabe 1/2025
Print ISSN: 1265-4906
Elektronische ISSN: 1248-9204
DOI
https://doi.org/10.1007/s10029-025-03426-4
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Obstruktive Parotitis: Bringt eine Gangdilatation die gewünschte Erleichterung?

Ist eine Speichelgangsblockade und die damit verbundene Sialadenitis nicht durch Steine bedingt, wird oftmals versucht, die Symptomatik zu lindern, indem man den Gang mechanisch weitet. Ein aktuelles Review kann den Eingriff als chancenreiches Verfahren bestätigen und deckt gleichzeitig Schwächen auf.

Video

S2e-Leitlinie Hallux valgus

Mehr als eine Million Menschen in Deutschland leiden unter Hallux valgus – eine Fehlstellung des Großzehs, die je nach Schweregrad und Symptomen behandelt wird. Welche neuen Empfehlungen die aktualisierte S2e-Leitlinie bietet, erklärt der Orthopäde Prof. Sebastian Baumbach im MedTalk Leitlinie KOMPAKT der Zeitschrift Orthopädie und Unfallchirurgie.

MedTalk Leitlinie KOMPAKT

Krankenkassen erklären sich bereit, therapeutische Wundprodukte weiterhin zu erstatten

  • 05.12.2025
  • EBM
  • Nachrichten

Aktuell gesteigertes Regressrisiko bei der Verordnung therapeutischer Wundauflagen? Vielerorts signalisieren Kassen und KVen schon Entwarnung.

Hyperparathyreoidismus: Operation kann vor Diabetes schützen

Ein chirurgischer Eingriff kann für Patienten mit primärem Hyperparathyreoidismus gegenüber dem konservativen Management metabolisch von Vorteil sein. Denn wie eine Studie zeigt, senkt die Operation das Diabetesrisiko.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Operation an der Hand/© karegg / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen), Versorgung einer infizierten Wunde bei diabetischem Fuß/© kirov1969 / Stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen), Narbe an Hals einer Frau nach Operation/© SusaZoom / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell)