Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 4/2018

17.10.2017 | Original Contributions

Comparison of Short-Term Effectiveness and Postoperative Complications: Laparoscopic Gastric Plication vs Laparoscopic Sleeve Gastrectomy

verfasst von: Mohammad Talebpour, Donya Sadid, Atieh Talebpour, Amirsina Sharifi, Farzad Vaghef Davari

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 4/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Bariatric surgeries are the only effective long-term treatment in obese patients. The innovation of laparoscopic gastric plication (LGP) raised some questions about its effectiveness compared to traditionally used techniques such as laparoscopic sleeve gastrectomy (LSG). We tried to answer some of these questions.

Materials and Methods

We investigated 70 patients in a randomized clinical trial (IRCT2013123012294N5) from 2012 to 2015. Thirty-five patients were randomly assigned to each LSG or LGP group, using sealed envelope method. The body mass index (BMI) reduction and the percentage of excess weight loss (%EWL) along with %total body weight loss (%TWL) were primary endpoint and were assessed at follow-up periods. We recorded postoperative complications, as well.

Results

Two-year follow-up rate was 100%. There were no statistically significant differences between the two groups in means of preoperative BMI. Also, postoperative follow-ups were not suggestive for a significant difference in BMI (all p values > 0.05). The mean %EWL at follow-ups showed no significant difference at any point, except for 3 and 6 months after surgery (p value = 0.002 and 0.017, respectively). This finding was confirmed by %TWL trend in 12 months after surgery. LSG patients were readmitted more than LGP patients (seven cases vs one case, p value = 0.024). Postoperative complications such as nausea and vomiting, hair loss, iron deficiency, vitamin D deficiency, and cholelithiasis were not different between the two groups. There was one death in the LGP group due to pulmonary thromboembolism.

Conclusions

LGP showed to be efficient regarding %EWL and %TWL reduction in short-term follow-ups with comparable postoperative complications to LSG.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Prentice AM. The emerging epidemic of obesity in developing countries. Int J Epidemiol. 2006;35(1):93–9.CrossRefPubMed Prentice AM. The emerging epidemic of obesity in developing countries. Int J Epidemiol. 2006;35(1):93–9.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Ahluwalia JS, Chang P-C, Tai C-M, et al. Comparative study between laparoscopic adjustable gastric banded plication and sleeve gastrectomy in moderate obesity—2 year results. Obes Surg. 2016;26(3):552–7. Ahluwalia JS, Chang P-C, Tai C-M, et al. Comparative study between laparoscopic adjustable gastric banded plication and sleeve gastrectomy in moderate obesity—2 year results. Obes Surg. 2016;26(3):552–7.
3.
Zurück zum Zitat World Health O. Obesity: preventing and managing the global epidemic: World Health Organization; 2000. World Health O. Obesity: preventing and managing the global epidemic: World Health Organization; 2000.
4.
Zurück zum Zitat Sjöström L, Narbro K, Sjöström CD, et al. Effects of bariatric surgery on mortality in Swedish obese subjects. New Engl J Med. 2007;357(8):741–52.CrossRefPubMed Sjöström L, Narbro K, Sjöström CD, et al. Effects of bariatric surgery on mortality in Swedish obese subjects. New Engl J Med. 2007;357(8):741–52.CrossRefPubMed
5.
6.
Zurück zum Zitat Ramos A, Neto MG, Galvao M, et al. Laparoscopic greater curvature plication: initial results of an alternative restrictive bariatric procedure. Obes Surg. 2010;20(7):913–8.CrossRefPubMed Ramos A, Neto MG, Galvao M, et al. Laparoscopic greater curvature plication: initial results of an alternative restrictive bariatric procedure. Obes Surg. 2010;20(7):913–8.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Jacobs M, Bisland W, Gomez E, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy: a retrospective review of 1- and 2-year results. Surg Endosc. 2010;24(4):781–5.CrossRefPubMed Jacobs M, Bisland W, Gomez E, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy: a retrospective review of 1- and 2-year results. Surg Endosc. 2010;24(4):781–5.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Maggard MA, Shugarman LR, Suttorp M, et al. Meta-analysis: surgical treatment of obesity. Ann Int Med. 2005;142(7):547–59.CrossRefPubMed Maggard MA, Shugarman LR, Suttorp M, et al. Meta-analysis: surgical treatment of obesity. Ann Int Med. 2005;142(7):547–59.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Colquitt JL, Picot J, Loveman E, et al Surgery for obesity. Cochr Database Syst Rev. 2009;2(2). Colquitt JL, Picot J, Loveman E, et al Surgery for obesity. Cochr Database Syst Rev. 2009;2(2).
10.
Zurück zum Zitat Shen D, Ye H, Wang Y, et al. Comparison of short-term outcomes between laparoscopic greater curvature plication and laparoscopic sleeve gastrectomy. Surg Endosc. 2013;27(8):2768–74.CrossRefPubMed Shen D, Ye H, Wang Y, et al. Comparison of short-term outcomes between laparoscopic greater curvature plication and laparoscopic sleeve gastrectomy. Surg Endosc. 2013;27(8):2768–74.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Tretbar L, Taylor T, Sifers E. Weight reduction. Gastric plication for morbid obesity. J Kans Med Soc. 1976;77(11):488–90.PubMed Tretbar L, Taylor T, Sifers E. Weight reduction. Gastric plication for morbid obesity. J Kans Med Soc. 1976;77(11):488–90.PubMed
12.
Zurück zum Zitat Talebpour M, Amoli BS. Laparoscopic total gastric vertical plication in morbid obesity. J Laparoendosc Adv Surg Tech. 2007;17(6):793–8.CrossRef Talebpour M, Amoli BS. Laparoscopic total gastric vertical plication in morbid obesity. J Laparoendosc Adv Surg Tech. 2007;17(6):793–8.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Picot J, Jones J, Colquitt J, et al. The clinical effectiveness and cost-effectiveness of bariatric (weight loss) surgery for obesity: a systematic review and economic evaluation. Health Technol Assess (Winchester, England). 2009;13(41):1–190. Picot J, Jones J, Colquitt J, et al. The clinical effectiveness and cost-effectiveness of bariatric (weight loss) surgery for obesity: a systematic review and economic evaluation. Health Technol Assess (Winchester, England). 2009;13(41):1–190.
14.
Zurück zum Zitat Buchwald H, Avidor Y, Braunwald E, et al. Bariatric surgery: a systematic review and meta-analysis. JAMA. 2004;292(14):1724–37.CrossRefPubMed Buchwald H, Avidor Y, Braunwald E, et al. Bariatric surgery: a systematic review and meta-analysis. JAMA. 2004;292(14):1724–37.CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Fried M, Dolezalova K, Buchwald JN, et al. Laparoscopic greater curvature plication (LGCP) for treatment of morbid obesity in a series of 244 patients. Obes Surg. 2012;22(8):1298–307.CrossRefPubMed Fried M, Dolezalova K, Buchwald JN, et al. Laparoscopic greater curvature plication (LGCP) for treatment of morbid obesity in a series of 244 patients. Obes Surg. 2012;22(8):1298–307.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Talebpour M, Motamedi SMK, Talebpour A, et al. Twelve year experience of laparoscopic gastric plication in morbid obesity: development of the technique and patient outcomes. Ann Surg Innov Res. 2012;6(1):1.CrossRef Talebpour M, Motamedi SMK, Talebpour A, et al. Twelve year experience of laparoscopic gastric plication in morbid obesity: development of the technique and patient outcomes. Ann Surg Innov Res. 2012;6(1):1.CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Talebpour M, Talebpour A, Barzin G, et al. Effects of laparoscopic gastric plication (LGP) in patients with type 2 diabetes, one year follow-up. J Diabetes Metab Disord. 2015;14(1):60.CrossRefPubMedPubMedCentral Talebpour M, Talebpour A, Barzin G, et al. Effects of laparoscopic gastric plication (LGP) in patients with type 2 diabetes, one year follow-up. J Diabetes Metab Disord. 2015;14(1):60.CrossRefPubMedPubMedCentral
18.
Zurück zum Zitat Abdelbaki TN, Huang C-K, Ramos A, et al. Gastric plication for morbid obesity: a systematic review. Obes Surg. 2012;22(10):1633–9.CrossRefPubMed Abdelbaki TN, Huang C-K, Ramos A, et al. Gastric plication for morbid obesity: a systematic review. Obes Surg. 2012;22(10):1633–9.CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Verdi D, Prevedello L, Albanese A, et al. Laparoscopic gastric plication (LGCP) vs sleeve gastrectomy (LSG): a single institution experience. Obes Surg. 2015;25(9):1653–7.CrossRefPubMed Verdi D, Prevedello L, Albanese A, et al. Laparoscopic gastric plication (LGCP) vs sleeve gastrectomy (LSG): a single institution experience. Obes Surg. 2015;25(9):1653–7.CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Kourkoulos M, Giorgakis E, Kokkinos C, Mavromatis T, Griniatsos J, Nikiteas N, et al. Laparoscopic gastric plication for the treatment of morbid obesity: a review. Minimally Invasive Surg. 2012;2012. Kourkoulos M, Giorgakis E, Kokkinos C, Mavromatis T, Griniatsos J, Nikiteas N, et al. Laparoscopic gastric plication for the treatment of morbid obesity: a review. Minimally Invasive Surg. 2012;2012.
21.
Zurück zum Zitat Tsang A, Jain V. Pitfalls of bariatric tourism: a complication of gastric plication. Surg Obes Relat Dis. 2012;8(6):e77–e9.CrossRefPubMed Tsang A, Jain V. Pitfalls of bariatric tourism: a complication of gastric plication. Surg Obes Relat Dis. 2012;8(6):e77–e9.CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Gebelli JP, de Gordejuela AGR, Badía AC, et al. Laparoscopic gastric plication: a new surgery for the treatment of morbid obesity. Cirugía Española (Engl Ed). 2011;89(6):356–61. Gebelli JP, de Gordejuela AGR, Badía AC, et al. Laparoscopic gastric plication: a new surgery for the treatment of morbid obesity. Cirugía Española (Engl Ed). 2011;89(6):356–61.
23.
Zurück zum Zitat Skrekas G, Antiochos K, Stafyla VK. Laparoscopic gastric greater curvature plication: results and complications in a series of 135 patients. Obes Surg. 2011;21(11):1657–63.CrossRefPubMed Skrekas G, Antiochos K, Stafyla VK. Laparoscopic gastric greater curvature plication: results and complications in a series of 135 patients. Obes Surg. 2011;21(11):1657–63.CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Brethauer SA, Harris JL, Kroh M, et al. Laparoscopic gastric plication for treatment of severe obesity. Surg Obes Relat Dis. 2011;7(1):15–22.CrossRefPubMed Brethauer SA, Harris JL, Kroh M, et al. Laparoscopic gastric plication for treatment of severe obesity. Surg Obes Relat Dis. 2011;7(1):15–22.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Comparison of Short-Term Effectiveness and Postoperative Complications: Laparoscopic Gastric Plication vs Laparoscopic Sleeve Gastrectomy
verfasst von
Mohammad Talebpour
Donya Sadid
Atieh Talebpour
Amirsina Sharifi
Farzad Vaghef Davari
Publikationsdatum
17.10.2017
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 4/2018
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-017-2951-8

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2018

Obesity Surgery 4/2018 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.