Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 12/2019

05.03.2019

Controlling Nutritional Status (CONUT) as a prognostic immunonutritional biomarker for gastric cancer after curative gastrectomy: a propensity score-matched analysis

verfasst von: Noriyuki Hirahara, Yoshitsugu Tajima, Yusuke Fujii, Shunsuke Kaji, Yasunari Kawabata, Ryoji Hyakudomi, Tetsu Yamamoto, Takahito Taniura

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 12/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

In clinical practice, it is not unusual to treat oncologic patients whose tumor markers are within normal range, even with advanced cancer. The Controlling Nutritional Status (CONUT) score could provide a useful nutritional and immunological prognostic biomarker for cancer patients. In this study, we assessed the prognostic value of the CONUT score for patients with gastric cancer, including a subgroup analysis with stratification based on serum carcinoembryonic antigen (CEA) level.

Methods

We retrospectively reviewed the medical records of 368 consecutive patients who underwent curative laparoscopy-assisted gastrectomy. The prognostic value of the CONUT score was compared between patients with a low (≤ 2) and high (≥ 3) score, with propensity score matching (PSM) used to control for biasing covariates (Depth of tumor, Lymph node metastasis, pathological TNM (pTNM) stage).

Results

Overall survival (OS) among all patients was independently predicted by the tumor stage (hazard ratio (HR): 2.231, p = 0.001), the CONUT score (HR: 2.254, p = 0.001), and serum CEA level (HR: 1.821, p = 0.025). Among patients with a normal preoperative serum CEA level, tumor stage (HR: 2.350, p = 0.007), and the CONUT score (HR: 1.990, p = 0.028) were independent prognostic factors of OS. In the high serum CEA level group, tumor size (HR: 2.930, p = 0.015) and the CONUT score (HR: 3.707, p = 0.004) were independent prognostic factors of OS.

Conclusions

It is advantageous to use both CEA level and the CONUT score to assess the prognosis of patients with gastric cancer, which reflect both tumor-related factors and host-related factors, respectively.
Literatur
4.
6.
Zurück zum Zitat Ignacio de Ulibarri J, Gonzalez-Madrono A, de Villar NG, González P, González B, Mancha A, Rodríguez F, Fernández G (2005) CONUT: a tool for controlling nutritional status. First validation in a hospital population. Nutr Hosp 20(1):38–45 Ignacio de Ulibarri J, Gonzalez-Madrono A, de Villar NG, González P, González B, Mancha A, Rodríguez F, Fernández G (2005) CONUT: a tool for controlling nutritional status. First validation in a hospital population. Nutr Hosp 20(1):38–45
9.
Zurück zum Zitat Arrieta O, Saavedra-Perez D, Kuri R, Aviles-Salas A, Martinez L, Mendoza-Posada D, Castillo P, Astorga A, Guzman E, Garza J (2009) Brain metastasis development and poor survival associated with carcinoembryonic antigen (CEA) level in advanced non-small cell lung cancer: a prospective analysis. BMC Cancer 9:119. https://doi.org/10.1186/1471-2407-9-119 (Published online 2009 Apr 22).CrossRefPubMedPubMedCentral Arrieta O, Saavedra-Perez D, Kuri R, Aviles-Salas A, Martinez L, Mendoza-Posada D, Castillo P, Astorga A, Guzman E, Garza J (2009) Brain metastasis development and poor survival associated with carcinoembryonic antigen (CEA) level in advanced non-small cell lung cancer: a prospective analysis. BMC Cancer 9:119. https://​doi.​org/​10.​1186/​1471-2407-9-119 (Published online 2009 Apr 22).CrossRefPubMedPubMedCentral
10.
Zurück zum Zitat Chen C, Chen Q, Zhao Q, Liu M, Guo J (2017) Value of combined detection of serum CEA, CA72-4, CA19-9, CA15-3 and CA12-5 in the diagnosis of Gastric Cancer. Ann Clin Lab Sci 47(3):260–263PubMed Chen C, Chen Q, Zhao Q, Liu M, Guo J (2017) Value of combined detection of serum CEA, CA72-4, CA19-9, CA15-3 and CA12-5 in the diagnosis of Gastric Cancer. Ann Clin Lab Sci 47(3):260–263PubMed
11.
Zurück zum Zitat Sobin L, Gospodarowicz M, Wittekind C (eds) (2010) International union against Cancer (UICC). TNM classification of malignant tumors, 7th edn. Wiley-Blackwell, New York Sobin L, Gospodarowicz M, Wittekind C (eds) (2010) International union against Cancer (UICC). TNM classification of malignant tumors, 7th edn. Wiley-Blackwell, New York
12.
Zurück zum Zitat Dindo D, Demartines N, Clavien PA (2004) Classification of surgical complications: a new proposal with evaluation in a cohort of 6336 patients and results of a survey. Ann Surg 240(2):205–213CrossRef Dindo D, Demartines N, Clavien PA (2004) Classification of surgical complications: a new proposal with evaluation in a cohort of 6336 patients and results of a survey. Ann Surg 240(2):205–213CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Milsom C, Yu J, May L, Meehan B, Magnus N, Al-Nedawi K, Luyendyk J, Weitz J, Klement P, Broze G, Mackman N, Rak J (2007) The role of tumor-and host-related tissue factor pools in oncogene-driven tumor progression. Thromb Res 120. Suppl 2:S82-91. Erratum in: Thromb Res. 2008;123(1):187-190/bib>CrossRef Milsom C, Yu J, May L, Meehan B, Magnus N, Al-Nedawi K, Luyendyk J, Weitz J, Klement P, Broze G, Mackman N, Rak J (2007) The role of tumor-and host-related tissue factor pools in oncogene-driven tumor progression. Thromb Res 120. Suppl 2:S82-91. Erratum in: Thromb Res. 2008;123(1):187-190/bib>CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Akamine T, Toyokawa G, Matsubara T, Kozuma Y, Haratake N, Takamori S, Katsura M, Takada K, Shoji F, Okamoto T, Maehara Y (2017) Significance of the preoperative CONUT score in predicting postoperative disease-free and overall survival in patients with lung adenocarcinoma with obstructive lung cancer. Anticancer Res 37(5):2735–2742CrossRef Akamine T, Toyokawa G, Matsubara T, Kozuma Y, Haratake N, Takamori S, Katsura M, Takada K, Shoji F, Okamoto T, Maehara Y (2017) Significance of the preoperative CONUT score in predicting postoperative disease-free and overall survival in patients with lung adenocarcinoma with obstructive lung cancer. Anticancer Res 37(5):2735–2742CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Lucijanic M, Veletic I, Rahelic D, Pejsa V, Cicic D, Skelin M, Livun A, Tupek KM, Stoos-Veic T, Lucijanic T, Maglicic A, Kusec R (2018) Assessing serum albumin concentration, lymphocyte count and prognostic nutritionalindex might improve prognostication in patients with myelofibrosis. Wien Klin Wochenschr 130(3–4):126–133. https://doi.org/10.1007/s00508-018-1318-z CrossRefPubMed Lucijanic M, Veletic I, Rahelic D, Pejsa V, Cicic D, Skelin M, Livun A, Tupek KM, Stoos-Veic T, Lucijanic T, Maglicic A, Kusec R (2018) Assessing serum albumin concentration, lymphocyte count and prognostic nutritionalindex might improve prognostication in patients with myelofibrosis. Wien Klin Wochenschr 130(3–4):126–133. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00508-018-1318-z CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Bouillanne O, Morineau G, Dupont C, Coulombel I, Vincent JP, Nicolis I, Benazeth S, Cynober L, Aussel C (2005) Geriatric nutritional risk index: a new index for evaluating at-risk elderly medical patients. Am J Clin Nutr 82:777–783CrossRef Bouillanne O, Morineau G, Dupont C, Coulombel I, Vincent JP, Nicolis I, Benazeth S, Cynober L, Aussel C (2005) Geriatric nutritional risk index: a new index for evaluating at-risk elderly medical patients. Am J Clin Nutr 82:777–783CrossRef
Metadaten
Titel
Controlling Nutritional Status (CONUT) as a prognostic immunonutritional biomarker for gastric cancer after curative gastrectomy: a propensity score-matched analysis
verfasst von
Noriyuki Hirahara
Yoshitsugu Tajima
Yusuke Fujii
Shunsuke Kaji
Yasunari Kawabata
Ryoji Hyakudomi
Tetsu Yamamoto
Takahito Taniura
Publikationsdatum
05.03.2019
Verlag
Springer US
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 12/2019
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-019-06723-z

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2019

Surgical Endoscopy 12/2019 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.