Skip to main content
main-content

01.06.2014 | Head and Neck | Ausgabe 6/2014

European Radiology 6/2014

Core needle biopsy can minimise the non-diagnostic results and need for diagnostic surgery in patients with calcified thyroid nodules

Zeitschrift:
European Radiology > Ausgabe 6/2014
Autoren:
Eun Ju Ha, Jung Hwan Baek, Jeong Hyun Lee, Jin Kyoung Kim, Jae Kyun Kim, Hyun Kyung Lim, Dong Eun Song, Tae Yon Sung, Tae Yong Kim, Won Bae Kim, Young Kee Shong

Abstract

Purpose

To evaluate the role of core needle biopsy (CNB) for calcified thyroid nodules.

Methods

Between October 2008 and July 2011, 264 patients underwent ultrasound-guided CNB for 272 calcified thyroid nodules at our institution. We retrospectively evaluated the incidence of technical failure, non-diagnostic readings, and the diagnostic performance of CNB, and analysed the relationship between the types of calcification and the CNB results. Finally, the incidence of diagnostic surgery was calculated.

Results

The incidence of technical failure was 1.1 % (3/275) and that of non-diagnostic results was 0.7 % (2/272). The diagnostic accuracy, sensitivity, specificity, positive predictive value, and negative predictive value of CNB were 94.7 %, 89.5 %, 100 %, 100 %, and 90.2 %, respectively. There were no significant differences according to the calcification subtype for either the non-diagnostic results or the incidence of technical failure (P > 0.99 and P > 0.99). CNB could prevent diagnostic surgery for 92.9 % (13/14) of the patients who showed more than two non-diagnostic results in previous FNA.

Conclusions

CNB can minimise the non-diagnostic results as well as diagnostic surgery in patients with calcified thyroid nodules. Therefore, CNB may be used as a first-line diagnostic tool for calcified thyroid nodules rather than FNA.

Key points

CNB results show the low incidence of technical failure (1.1 %, 3/275).
CNB results show the low non-diagnostic rate (0.7 %, 2/272).
There were no significant differences according to the calcification subtype.
CNB can prevent unnecessary diagnostic surgery in 92.9 % (13/14).

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2014

European Radiology 6/2014 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Radiologie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Radiologie

Meistgelesene Bücher aus der Radiologie

2016 | Buch

Medizinische Fremdkörper in der Bildgebung

Thorax, Abdomen, Gefäße und Kinder

Dieses einzigartige Buch enthält ca. 1.600 hochwertige radiologische Abbildungen und Fotos iatrogen eingebrachter Fremdmaterialien im Röntgenbild und CT.

Herausgeber:
Dr. med. Daniela Kildal

2011 | Buch

Atlas Klinische Neuroradiologie des Gehirns

Radiologie lebt von Bildern! Der vorliegende Atlas trägt dieser Tatsache Rechnung. Sie finden zu jedem Krankheitsbild des Gehirns Referenzbilder zum Abgleichen mit eigenen Befunden.

Autoren:
Priv.-Doz. Dr. med. Jennifer Linn, Prof. Dr. med. Martin Wiesmann, Prof. Dr. med. Hartmut Brückmann

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Radiologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise