Zum Inhalt

Cost Effectiveness of Interferon-Gamma Release Assay for Tuberculosis Screening of Rheumatoid Arthritis Patients prior to Initiation of Tumor Necrosis Factor-α Antagonist Therapy

  • 01.12.2010
  • Original Research Article
Erschienen in:

Abstract

Background: The prevalence of tuberculosis (TB) in rheumatoid arthritis (RA) patients is higher than that in the general population, and RA patients are considered a high-risk group. Currently, TB screening of RA patients receiving immunosuppressive therapy such as tumor necrosis factor-α (TNFα) antagonists is performed by the tuberculin skin test (TST) in Japan. Interferon-gamma release assays (QuantiFERON®-TB Gold In-Tube [QFT] and T-SPOT.TB®) are new alternatives to the TST to diagnose latent TB infection (LTBI) and active TB, and offer higher specificity and no cross-reactivity with Bacillus Calmette-Guérin (BCG) vaccine. We evaluated the cost effectiveness of QFT versus TST in non-BCG-vaccinated and BCG-vaccinated RA patients.
Methods: We constructed a Markov model to evaluate the cost effectiveness of QFT and TST. The target population is a hypothetical cohort of 1000 RA patients, using a societal perspective and the lifetime horizon. All costs and clinical benefits were discounted at a fixed annual rate of 3%.
Results: In base-case analysis, the QFT strategy was the most cost effective ($US1044.52; 23.03499 quality-adjusted life-years [QALYs]) compared with the TST strategy for non-BCG-vaccinated RA patients ($US1824.61; 22.98153 QALYs) and for BCG-vaccinated RA patients ($US2096.34; 22.98153 QALYs) [year 2009 values]. The incidence of TB in RA patients with TNFα antagonist therapy influenced the cost effectiveness. When the incidence of TB in RA patients with TNFα antagonist therapy is under 0.00066, the TST strategy is more cost effective than the QFT strategy.
Conclusions: QFT screening is more effective and less costly than the TST for both BCG-vaccinated and non-BCG-vaccinated RA patients prior to TNFα antagonist therapy in Japan. These findings may be applicable to other countries when choosing optimal LTBI screening of RA patients.
Titel
Cost Effectiveness of Interferon-Gamma Release Assay for Tuberculosis Screening of Rheumatoid Arthritis Patients prior to Initiation of Tumor Necrosis Factor-α Antagonist Therapy
Verfasst von
Dr Akiko Kowada
Publikationsdatum
01.12.2010
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Molecular Diagnosis & Therapy / Ausgabe 6/2010
Print ISSN: 1177-1062
Elektronische ISSN: 1179-2000
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03256394
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Kompaktes Leitlinien-Wissen Innere Medizin (Link öffnet in neuem Fenster)

Mit medbee Pocketcards schnell und sicher entscheiden.
Leitlinien-Wissen kostenlos und immer griffbereit auf ihrem Desktop, Handy oder Tablet.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Lokalrezidiv von Prostatakrebs offenbar gut lokal therapierbar

Für ausgewählte Patienten mit Prostatakarzinom, die nach primär kurativ intendierter Strahlentherapie einen lokalen Rückfall erleiden, scheinen lokale Therapien ohne Einsatz von Androgendeprivation eine rationale Option zu sein, wie eine Metaanalyse nahelegt.

Interventionsprogramm reduziert Angst und Depression bei jungen Krebskranken

Laut einer US-amerikanischen Studie senkt ein strukturiertes Problemlösetraining für junge Erwachsene mit Krebs psychische Belastungen deutlich. Es wurden klinisch relevante Verbesserungen bei Angst, Depression und Lebensqualität nachgewiesen.

Warum das Herz so selten Krebs bekommt

Primäre Malignome – und selbst Metastasen anderer Tumoren – befallen das Herz vergleichsweise selten. Ein internationales Forschungsteam hat nun starke Hinweise dafür vorgelegt, dass es der Herzschlag selbst ist, der das Organ vor malignen Angriffen schützt.    

Mehr Vorhofflimmern an Tagen mit hohem CRP-Spiegel

Akute Entzündungsprozesse können bei gefährdeten Personen möglicherweise ein Vorhofflimmern (VHF) triggern: In einer Studie ereigneten sich VHF-Episoden häufiger an Tagen mit erhöhten Werten von C-reaktivem Protein (CRP).

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Die Leitlinien für Ärztinnen und Ärzte, Transurethrale Resektion der Prostata (TURP)/© ungvar / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Frau sitz mit Handy in der Hand auf einem Bett/© Evgeniia Freeman / Stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Rechtsatriale und rechtsventrikuläre Raumforderung/© Krohn, JN et al. / all rights reserved Springer Medizin Verlag GmbH, Blutröhrchen mit der Beschriftung CRP/© luchschenF / Stock.adobe.com