Skip to main content
Erschienen in: Cancer Immunology, Immunotherapy 2/2022

25.06.2021 | COVID-19 | Original Article Zur Zeit gratis

Does immune checkpoint inhibitor increase the risks of poor outcomes in COVID-19-infected cancer patients? A systematic review and meta-analysis

verfasst von: Gilbert Lazarus, Refael Alfa Budiman, Ikhwan Rinaldi

Erschienen in: Cancer Immunology, Immunotherapy | Ausgabe 2/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The association between immune checkpoint inhibitor (ICI) and outcomes of cancer patients with coronavirus disease 2019 (COVID-19) infection has yet to be systematically evaluated. This meta-analysis aims to investigate the effects of ICI treatment on COVID-19 prognosis, including mortality, severity, and any other prognosis-related outcomes.

Methods

Eligible studies published up to 27 February 2021 were included and assessed for risk of bias using the Quality in Prognosis Studies tool. A random-effects meta-analysis was conducted to estimate the pooled effect size along with its 95% confidence intervals. The quality of body evidence was evaluated using the modified Grading of Recommendations Assessment, Development, and Evaluation framework.

Results

Eleven studies involving a total of 2826 COVID-19-infected cancer patients were included in the systematic review. We discovered a moderate-to-high quality of evidence that ICI was not associated with a higher mortality risk, while the other outcomes yielded a very low-to-low-evidence quality. Although our findings indicated that ICI did not result in a higher risk of severity and hospitalization, further evidence is required to confirm our findings. In addition, we discovered that prior exposure to chemoimmunotherapy may be linked with a higher risk of COVID-19 severity (OR 8.19 [95% CI: 2.67–25.08]; I2 = 0%), albeit with small sample size.

Conclusion

Our findings indicated that ICI treatment should not be adjourned nor terminated during the current pandemic. Rather, COVID-19 vigilance should be increased in such patients. Further studies with larger cohorts and higher quality of evidence are required to substantiate our findings.

Trial registration number

This project has been prospectively registered at PROSPERO (registration ID: CRD42020202142) on 4 August 2020.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
16.
Zurück zum Zitat R Core Team (2020) R: a language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna R Core Team (2020) R: a language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna
22.
Zurück zum Zitat Begg CB, Mazumdar M (1994) Operating characteristics of a rank correlationtTest for publication bias. Biometrics 50:1088–1101CrossRefPubMed Begg CB, Mazumdar M (1994) Operating characteristics of a rank correlationtTest for publication bias. Biometrics 50:1088–1101CrossRefPubMed
38.
Zurück zum Zitat Taur Y (2020) Systematic review data and elucidation of findings [personal communication]. Email to: Y Taur. 19 September 2020 Taur Y (2020) Systematic review data and elucidation of findings [personal communication]. Email to: Y Taur. 19 September 2020
44.
Zurück zum Zitat Bersanelli M (2020) Controversies about COVID-19 and anticancer treatment with immune checkpoint inhibitors. Immunotherapy 12:269–273CrossRefPubMed Bersanelli M (2020) Controversies about COVID-19 and anticancer treatment with immune checkpoint inhibitors. Immunotherapy 12:269–273CrossRefPubMed
51.
Metadaten
Titel
Does immune checkpoint inhibitor increase the risks of poor outcomes in COVID-19-infected cancer patients? A systematic review and meta-analysis
verfasst von
Gilbert Lazarus
Refael Alfa Budiman
Ikhwan Rinaldi
Publikationsdatum
25.06.2021
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Cancer Immunology, Immunotherapy / Ausgabe 2/2022
Print ISSN: 0340-7004
Elektronische ISSN: 1432-0851
DOI
https://doi.org/10.1007/s00262-021-02990-9

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2022

Cancer Immunology, Immunotherapy 2/2022 Zur Ausgabe

Passend zum Thema

ANZEIGE

Umfrage: Topika mit Dexpanthenol bei Radiodermatitis empfohlen

In der topischen Prävention der akuten Radiodermatitis werden Zubereitungen mit Dexpanthenol oder Harnstoff von deutschsprachigen Fachkreisen in der Radioonkologie am häufigsten empfohlen und als am wirksamsten bewertet. Bei der Behandlung der strahlenbedingten Hautschäden liegen Topika mit Dexpanthenol oder Kortikosteroide vorn [1]. 

ANZEIGE

Handekzem: Adhärenz bei topischer Therapie nicht zufriedenstellend

Einer klinischen Studie zufolge wendet nur etwa die Hälfte der Ekzem-Patient:innen ihre topische Therapie mit Kortikosteroiden wie verordnet an. Darüber hinaus nahm die Adhärenz im Zeitverlauf weiter ab. Bei einer gleichzeitig applizierten barrierestabilisierenden Basiscreme blieb die Anwendungsfrequenz dagegen über die Zeit stabil [1]. 

ANZEIGE

Bepanthen® unterstützt bei vielen Indikationen die Regeneration der Haut

Content Hub

Bepanthen® Wund- und Heilsalbe wird heute wie bei der Einführung vor 70 Jahren erfolgreich bei kleinen Alltagsverletzungen eingesetzt. Moderne Forschung – Untersuchungen an Hautmodellen, Genexpressionsanalysen und klinische Studien – schafft darüber hinaus Evidenz für neue Anwendungsgebiete. So kann die Dexpanthenol-haltige Salbe heute z.B. zur Nachbehandlung einer Lasertherapie bei aktinischer Keratose oder Tattoo-Entfernung eingesetzt werden. Erfahren Sie hier mehr über moderne Forschung zu Bepanthen.

Bayer Vital GmbH