Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Surgery 4/2022

07.07.2022 | COVID-19 | Original Article

Complex Post-intubation Tracheal Stenosis in Covid-19 Patients

verfasst von: Muhammet Ali Beyoglu, Mehmet Furkan Sahin, Sinan Turkkan, Alkin Yazicioglu, Erdal Yekeler

Erschienen in: Indian Journal of Surgery | Ausgabe 4/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

 Abstract

 Management of tracheal complications due to endotracheal intubation in patients with coronavirus disease-2019 (COVID-19) is an important concern. This study aimed to present the  results of patients who had undergone tracheal resection and reconstruction due to COVID-19-related complex post-intubation tracheal stenosis (PITS). We evaluated 15 patients who underwent tracheal resection and reconstruction due to complex PITS between March 2020 and April 2021 in a single center. Seven patients (46.6%) who underwent endotracheal intubation due to the COVID-19 constituted the COVID-19 group, and the remaining 8 patients (53.4%) constituted the non-COVID-19 group. We analyzed the patients’ presenting symptoms, time to onset of symptoms, radiological and bronchoscopic features of stenosis, bronchoscopic intervention history, length of the resected tracheal segment, postoperative complications, length of hospital stay, and duration of follow-up. Six of the patients (40%) were female, and 9 (60%) were male. Mean age was 43.3 ± 20.5. We found no statistically significant difference between the COVID-19 and non-COVID-19 PITS groups in terms of presenting symptoms, time to onset of symptoms, stenosis location, stenosis severity, length of the stenotic segment, number of bronchoscopic dilatation sessions, dilatation time intervals, length of the resected tracheal segment, postoperative complications, and length of postoperative hospital stay. Endotracheal intubation duration was longer in the COVID-19 group than non-COVID-19 group (mean ± SD: 21.0 ± 4.04, 12.0 ± 1.15 days, respectively). Tracheal resection and reconstruction can be performed safely and successfully in COVID-19 patients with complex PITS. Comprehensive preoperative examination, appropriate selection of surgery technique, and close postoperative follow-up have favorable results.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Kluge S, Janssens U, Welte T, Weber-Carstens S, Marx G, Karagiannidis C (2020) German recommendations for critically ill patients with COVID-19. Empfehlungen zur intensivmedizinischen Therapie von Patienten mit COVID-19. Med Klin, Intensivmed Notfallmed 115(Suppl 3):111–114. https://doi.org/10.1007/s00063-020-00689-wCrossRef Kluge S, Janssens U, Welte T, Weber-Carstens S, Marx G, Karagiannidis C (2020) German recommendations for critically ill patients with COVID-19. Empfehlungen zur intensivmedizinischen Therapie von Patienten mit COVID-19. Med Klin, Intensivmed Notfallmed 115(Suppl 3):111–114. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00063-020-00689-wCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Piazza C, Filauro M, Dikkers FG, Nouraei S, Sandu K, Sittel C, Amin MR, Campos G, Eckel HE, Peretti G (2021) Long-term intubation and high rate of tracheostomy in COVID-19 patients might determine an unprecedented increase of airway stenoses: a call to action from the European Laryngological Society. Eur Arch Otorhinolaryngol: Off J Eur Fed Otorhinolaryngol Soc (EUFOS): affiliated with the German Society for Oto-Rhino-Laryngology - Head Neck Surg 278(1) 1–7. https://doi.org/10.1007/s00405-020-06112-6 Piazza C, Filauro M, Dikkers FG, Nouraei S, Sandu K, Sittel C, Amin MR, Campos G, Eckel HE, Peretti G (2021) Long-term intubation and high rate of tracheostomy in COVID-19 patients might determine an unprecedented increase of airway stenoses: a call to action from the European Laryngological Society. Eur Arch Otorhinolaryngol: Off J Eur Fed Otorhinolaryngol Soc (EUFOS): affiliated with the German Society for Oto-Rhino-Laryngology - Head Neck Surg 278(1) 1–7. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00405-020-06112-6
4.
Zurück zum Zitat Wood DE, Mathisen DJ (1991) Late complications of tracheotomy. Clin Chest Med 12(3):597–609CrossRef Wood DE, Mathisen DJ (1991) Late complications of tracheotomy. Clin Chest Med 12(3):597–609CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Delaere P, De Leyn P (2019) Surgical anatomy of the trachea and thecniques of resection and reconstruction. In: LoCicero J 3rd, Feins RH, Colson YL, Rocco G (eds) Shields’ general thoracic surgery, 8th edn. Wolters Kluwer, Philadelphia, pp 1782–1811 Delaere P, De Leyn P (2019) Surgical anatomy of the trachea and thecniques of resection and reconstruction. In: LoCicero J 3rd, Feins RH, Colson YL, Rocco G (eds) Shields’ general thoracic surgery, 8th edn. Wolters Kluwer, Philadelphia, pp 1782–1811
12.
14.
Zurück zum Zitat D’Andrilli A, Maurizi G, Andreetti C, Ciccone AM, Ibrahim M, Poggi C, Venuta F, Rendina EA (2016) Long-term results of laryngotracheal resection for benign stenosis from a series of 109 consecutive patients. Eur J Cardiothorac Surg : Off J Eur Assoc Cardiothorac Surg 50(1):105–109. https://doi.org/10.1093/ejcts/ezv471CrossRef D’Andrilli A, Maurizi G, Andreetti C, Ciccone AM, Ibrahim M, Poggi C, Venuta F, Rendina EA (2016) Long-term results of laryngotracheal resection for benign stenosis from a series of 109 consecutive patients. Eur J Cardiothorac Surg : Off J Eur Assoc Cardiothorac Surg 50(1):105–109. https://​doi.​org/​10.​1093/​ejcts/​ezv471CrossRef
Metadaten
Titel
Complex Post-intubation Tracheal Stenosis in Covid-19 Patients
verfasst von
Muhammet Ali Beyoglu
Mehmet Furkan Sahin
Sinan Turkkan
Alkin Yazicioglu
Erdal Yekeler
Publikationsdatum
07.07.2022
Verlag
Springer India
Schlagwort
COVID-19
Erschienen in
Indian Journal of Surgery / Ausgabe 4/2022
Print ISSN: 0972-2068
Elektronische ISSN: 0973-9793
DOI
https://doi.org/10.1007/s12262-022-03498-x

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2022

Indian Journal of Surgery 4/2022 Zur Ausgabe

Images in Surgery

One Man—Six Spleens

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.