Skip to main content
Erschienen in: Updates in Surgery 4/2020

08.08.2020 | COVID-19 | Original Article Zur Zeit gratis

Deadlock of proctologic practice in Italy during COVID-19 pandemic: a national report from ProctoLock2020

verfasst von: Gaetano Gallo, Alessandro Sturiale, Veronica De Simone, Stefano Mancini, Gian Luca Di Tanna, Giovanni Milito, Francesco Bianco, Roberto Perinotti, Iacopo Giani, Ugo Grossi, Domenico Aiello, Francesco Bianco, Andrea Bondurri, Gaetano Gallo, Marco La Torre, Giovanni Milito, Roberto Perinotti, Renato Pietroletti, Alberto Serventi, Marina Fiorino, Veronica De Simone, Ugo Grossi, Michele Manigrasso, Alessandro Sturiale, Gloria Zaffaroni, Ferruccio Boffi, Vittoria Bellato, Francesco Cantarella, Simona Deidda, Fabio Marino, Jacopo Martellucci, Marco Milone, Arcangelo Picciariello, Ana Minaya Bravo, Vincenzo Vigorita, Miguel Fernandes Cunha, Sezai Leventoglu, Tatiana Garmanova, Petr Tsarkov, Alaa El-Hussuna, Alice Frontali, Argyrios Ioannidis, Gabriele Bislenghi, Mostafa Shalaby, Felipe Celedon Porzio, Jiong Wu, David Zimmerman, Claudio Elbetti, Julio Mayol, Gabriele Naldini, Mario Trompetto, Giuseppe Sammarco, Giulio Aniello Santoro, ProctoLock2020 Working Group

Erschienen in: Updates in Surgery | Ausgabe 4/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Proctology is one of the surgical specialties that suffered the most during COVID-19 pandemic. Using data from a cross-sectional worldwide web survey, we aimed to snapshot the current status of proctologic practice in Italy with differences between three macro areas (North, Centre, South). Specialists affiliated to renowned scientific societies with an interest in coloproctology were invited to join a 27-item survey. Predictive power of respondents’ and hospitals’ demographics on the change of status of surgical activities was calculated. The study was registered at ClinicalTrials.gov (NCT 04392245). Of 299 respondents from Italy, 94 (40%) practiced in the North, 60 (25%) in the Centrer and 82 (35%) in the South and Islands. The majority were men (79%), at consultant level (70%), with a mean age of 46.5 years, practicing in academic hospitals (39%), where a dedicated proctologist was readily available (68%). Southern respondents were more at risk of infection compared to those from the Center (OR, 3.30; 95%CI 1.46; 7.47, P = 0.004), as were males (OR, 2.64; 95%CI 1.09; 6.37, P = 0.031) and those who routinely tested patients prior to surgery (OR, 3.02; 95%CI 1.39; 6.53, P = 0.005). The likelihood of ongoing surgical practice was higher in the South (OR 1.36, 95%CI 0.75; 2.46, P = 0.304) and in centers that were not fully dedicated to COVID-19 care (OR 4.00, 95%CI 1.88; 8.50, P < 0.001). The results of this survey highlight important factors contributing to the deadlock of proctologic practice in Italy and may inform the development of future management strategies.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
11.
Zurück zum Zitat Eysenbach G (2004) Improving the quality of Web surveys: the Checklist for Reporting Results of Internet E-Surveys (CHERRIES) [published correction appears in doi:10.2196/jmir.2042]. J Med Internet Res 6(3):e34CrossRef Eysenbach G (2004) Improving the quality of Web surveys: the Checklist for Reporting Results of Internet E-Surveys (CHERRIES) [published correction appears in doi:10.2196/jmir.2042]. J Med Internet Res 6(3):e34CrossRef
Metadaten
Titel
Deadlock of proctologic practice in Italy during COVID-19 pandemic: a national report from ProctoLock2020
verfasst von
Gaetano Gallo
Alessandro Sturiale
Veronica De Simone
Stefano Mancini
Gian Luca Di Tanna
Giovanni Milito
Francesco Bianco
Roberto Perinotti
Iacopo Giani
Ugo Grossi
Domenico Aiello
Francesco Bianco
Andrea Bondurri
Gaetano Gallo
Marco La Torre
Giovanni Milito
Roberto Perinotti
Renato Pietroletti
Alberto Serventi
Marina Fiorino
Veronica De Simone
Ugo Grossi
Michele Manigrasso
Alessandro Sturiale
Gloria Zaffaroni
Ferruccio Boffi
Vittoria Bellato
Francesco Cantarella
Simona Deidda
Fabio Marino
Jacopo Martellucci
Marco Milone
Arcangelo Picciariello
Ana Minaya Bravo
Vincenzo Vigorita
Miguel Fernandes Cunha
Sezai Leventoglu
Tatiana Garmanova
Petr Tsarkov
Alaa El-Hussuna
Alice Frontali
Argyrios Ioannidis
Gabriele Bislenghi
Mostafa Shalaby
Felipe Celedon Porzio
Jiong Wu
David Zimmerman
Claudio Elbetti
Julio Mayol
Gabriele Naldini
Mario Trompetto
Giuseppe Sammarco
Giulio Aniello Santoro
ProctoLock2020 Working Group
Publikationsdatum
08.08.2020
Verlag
Springer International Publishing
Schlagwort
COVID-19
Erschienen in
Updates in Surgery / Ausgabe 4/2020
Print ISSN: 2038-131X
Elektronische ISSN: 2038-3312
DOI
https://doi.org/10.1007/s13304-020-00860-0

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2020

Updates in Surgery 4/2020 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.