Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 1/2021

13.11.2020 | COVID-19 | Original Scientific Report Zur Zeit gratis

Different Crises, Different Patterns of Trauma. The Impact of a Social Crisis and the COVID-19 Health Pandemic on a High Violence Area.

verfasst von: Juan Pablo Ramos Perkis, Pablo Achurra Tirado, Nakul Raykar, Analía Zinco Acosta, Carolina Muñoz Alarcon, Juan Carlos Puyana, Pablo Ottolino Lavarte

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 1/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Backgound

Santiago, Chile underwent two separate periods of crisis over the past year. The first period, the ‘social crisis,’ extended over thirteen weeks in late 2019 into early 2020 due to protests over income inequality and the government response to social unrest. The second period, the ‘health crisis,’ began in March 2020 with Chile’s first case of COVID-19 and escalated rapidly to include ‘stay at home orders,’ traffic restrictions, and the shuttering of most businesses. We wished to evaluate the impact of these crisis periods on trauma epidemiology.

Methods

We performed a retrospective review of the South-East Metropolitan Health Service Trauma Registry. Trauma admissions, operative volume, and in-hospital mortality were evaluated during the crisis period and the year prior.

Results

The social crisis saw increased levels of trauma, both blunt and penetrating, relative to the time period immediately preceding. The health crisis saw an increase in penetrating trauma with a concomitant decline in blunt trauma. Both crisis periods had decreased levels of trauma, overall, compared to the year prior. There were no statistically significant differences in in-hospital trauma mortality.

Conclusion

Different crises may have different patterns of trauma. Crisis periods that include extended periods of lockdown and curfew may lead to increasing penetrating trauma volume. Governments and health officials should anticipate the aggregate impact of these measures on public health and develop strategies to actively mitigate them.

Level of evidence

III
Literatur
1.
Zurück zum Zitat O. De Filippo, F. D'Ascenzo, F. Angelini, et al. 2020 Reduced rate of hospital admissions for ACS during Covid-19 outbreak in northern Italy.N Engl J Med. Epub ahead of print, NEJMc2009166 O. De Filippo, F. D'Ascenzo, F. Angelini, et al. 2020 Reduced rate of hospital admissions for ACS during Covid-19 outbreak in northern Italy.N Engl J Med. Epub ahead of print, NEJMc2009166
2.
Zurück zum Zitat Christey G, Amey J, Campbell A, Smith A (2020) Variation in volumes and characteristics of trauma patients admitted to a level one trauma centre during national level 4 lockdown for COVID-19 in New Zealand. N Z Med J. 133(1513):81–88PubMed Christey G, Amey J, Campbell A, Smith A (2020) Variation in volumes and characteristics of trauma patients admitted to a level one trauma centre during national level 4 lockdown for COVID-19 in New Zealand. N Z Med J. 133(1513):81–88PubMed
4.
Zurück zum Zitat Ramos Perkis J, Ottolino Lavarte P, Muñoz Alarcón C, Ruiz Cabrera J, Arenas Ponce C, Salazar Moreira F, Calderón Ramirez L, Achurra Tirado P, Diaz Fernadez A (2020) Primer registro de trauma en Chile. Análisis de 2 años en un hospital público. Rev Cirugia. 73(1). https://doi.org/10.35687/s2452-45492021001703. Accessed 11 Nov 2020 Ramos Perkis J, Ottolino Lavarte P, Muñoz Alarcón C, Ruiz Cabrera J, Arenas Ponce C, Salazar Moreira F, Calderón Ramirez L, Achurra Tirado P, Diaz Fernadez A (2020) Primer registro de trauma en Chile. Análisis de 2 años en un hospital público. Rev Cirugia. 73(1). https://​doi.​org/​10.​35687/​s2452-45492021001703. Accessed 11 Nov 2020
7.
Zurück zum Zitat Campbell JC, Webster D, Koziol-McLain J et al (2003) Risk factors for femicide in abusive relationships: results from a multisite case control study. Am J Public Health. 93(7):1089–97CrossRef Campbell JC, Webster D, Koziol-McLain J et al (2003) Risk factors for femicide in abusive relationships: results from a multisite case control study. Am J Public Health. 93(7):1089–97CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Hatchimonji J, Swendiman R, Seamon M, Nance M (2020) Trauma does not quarantine: violence during the Covid-19 pandemic. Annals of surgery, Epub Hatchimonji J, Swendiman R, Seamon M, Nance M (2020) Trauma does not quarantine: violence during the Covid-19 pandemic. Annals of surgery, Epub
Metadaten
Titel
Different Crises, Different Patterns of Trauma. The Impact of a Social Crisis and the COVID-19 Health Pandemic on a High Violence Area.
verfasst von
Juan Pablo Ramos Perkis
Pablo Achurra Tirado
Nakul Raykar
Analía Zinco Acosta
Carolina Muñoz Alarcon
Juan Carlos Puyana
Pablo Ottolino Lavarte
Publikationsdatum
13.11.2020
Verlag
Springer International Publishing
Schlagwort
COVID-19
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 1/2021
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-020-05860-0

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2021

World Journal of Surgery 1/2021 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.