Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 11/2020

04.07.2020 | COVID-19 | Original Contributions Zur Zeit gratis

IFSO Endoscopy Committee Position Statement on the Practice of Bariatric Endoscopy During the COVID-19 Pandemic

verfasst von: Christine Stier, Gontrand Lopez-Nava, Manoel Galvao Neto, Christopher C. Thompson, Josemberg Campos, Mousa Khoursheed, Muffazal Lakdawala, Almino Ramos, Barham K. Abu Dayyeh

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 11/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

COVID-19 (Coronavirus disease 2019) caused by SARS-CoV-2 has become a global pandemic. Obesity is a risk factor for severe disease, and the practice of endoscopy poses special challenges and risks of SARS-CoV-2 transmission to patients and providers given the evolving role of the gastrointestinal tract in viral transmission and aerosol generation during endoscopic procedures. It is therefore necessary to distinguish between urgent interventions that cannot be postponed despite the risks during the pandemic and, in contrast, purely elective interventions that could be deferred in order to minimize transmission risks during a time of infection surge and limited access. Semi-urgent bariatric procedures have an intermediate position. Since the chronological course of the pandemic is still unpredictable, these interventions were defined according to whether or not they should be performed within a nominal 8-week period. In this position statement, the IFSO Endoscopy Committee offers guidance on navigating bariatric endoscopic procedures in patients with obesity during the COVID-19 pandemic, in the hope of mitigating the risk of SARS-CoV-2 transmission to vulnerable patients and healthcare workers. These recommendations may evolve as the pandemic progresses.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Guan WJ, Ni ZY, Hu Y, et al. Clinical characteristics of coronavirus disease 2019 in China. N Engl J Med. 2020;382:1708–20.CrossRef Guan WJ, Ni ZY, Hu Y, et al. Clinical characteristics of coronavirus disease 2019 in China. N Engl J Med. 2020;382:1708–20.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Guo T, Fan Y, Chen M, et al. Cardiovascular implications of fatal outcomes of patients with coronavirus disease 2019 (COVID-19). JAMA Cardiol. 2020; Guo T, Fan Y, Chen M, et al. Cardiovascular implications of fatal outcomes of patients with coronavirus disease 2019 (COVID-19). JAMA Cardiol. 2020;
3.
Zurück zum Zitat Huang C, Wang Y, Li X, et al. Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. Lancet. 2020;395(10223):497–506.CrossRef Huang C, Wang Y, Li X, et al. Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. Lancet. 2020;395(10223):497–506.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Xiao F, Tang M, Zheng X, et al. Evidence for gastrointestinal infection of SARSCoV-2. Gastroenterology. 2020;158:1831–1833.e3.CrossRef Xiao F, Tang M, Zheng X, et al. Evidence for gastrointestinal infection of SARSCoV-2. Gastroenterology. 2020;158:1831–1833.e3.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Gu J, Han B, Wang J. COVID-19: gastrointestinal manifestations and potential fecal-oral transmission. Gastroenterology. 2020;158:1518–9.CrossRef Gu J, Han B, Wang J. COVID-19: gastrointestinal manifestations and potential fecal-oral transmission. Gastroenterology. 2020;158:1518–9.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Zhang C, Shi L, Wang FS. Liver injury in COVID-19: management and challenges. Lancet Gastroenterol Hepatol. 2020;5:428–30.CrossRef Zhang C, Shi L, Wang FS. Liver injury in COVID-19: management and challenges. Lancet Gastroenterol Hepatol. 2020;5:428–30.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Bourouiba L. Turbulent gas clouds and respiratory pathogen emissions: potential implications for reducing transmission of COVID-19. JAMA. 2020; Bourouiba L. Turbulent gas clouds and respiratory pathogen emissions: potential implications for reducing transmission of COVID-19. JAMA. 2020;
8.
Zurück zum Zitat van Doremalen N, Bushmaker T, Morris DH, et al. Aerosol and surface stability of SARS-CoV-2 as compared with SARS-CoV-1. N Engl J Med. 2020; van Doremalen N, Bushmaker T, Morris DH, et al. Aerosol and surface stability of SARS-CoV-2 as compared with SARS-CoV-1. N Engl J Med. 2020;
9.
Zurück zum Zitat Richardson S, Hirsch JS, Narasimhan M, et al. Presenting characteristics, comorbidities, and outcomes among 5700 patients hospitalized with COVID-19 in the New York City area. JAMA. 2020;323:2052.CrossRef Richardson S, Hirsch JS, Narasimhan M, et al. Presenting characteristics, comorbidities, and outcomes among 5700 patients hospitalized with COVID-19 in the New York City area. JAMA. 2020;323:2052.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Chiu PWY, Ng SC, Inoue H, et al. Practice of endoscopy during COVID-19 pandemic: position statements of the Asian Pacific Society for Digestive Endoscopy (APSDE-COVID statements). Gut. 2020;69:991–6.CrossRef Chiu PWY, Ng SC, Inoue H, et al. Practice of endoscopy during COVID-19 pandemic: position statements of the Asian Pacific Society for Digestive Endoscopy (APSDE-COVID statements). Gut. 2020;69:991–6.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Sultan S, Lim JK, Altayar O, et al. AGA Institute rapid recommendations for gastrointestinal procedures during the COVID-19 pandemic. Gastroenterology. 2020; Sultan S, Lim JK, Altayar O, et al. AGA Institute rapid recommendations for gastrointestinal procedures during the COVID-19 pandemic. Gastroenterology. 2020;
12.
Zurück zum Zitat Patel R, Babady E, Theel ES, et al. Report from the American Society for Microbiology COVID-19 International Summit, 23 March 2020: value of diagnostic testing for SARS-CoV-2/COVID-19. mBio. 2020;11(2) Patel R, Babady E, Theel ES, et al. Report from the American Society for Microbiology COVID-19 International Summit, 23 March 2020: value of diagnostic testing for SARS-CoV-2/COVID-19. mBio. 2020;11(2)
13.
Zurück zum Zitat He X, Lau EHY, Wu P, et al. Temporal dynamics in viral shedding and transmissibility of COVID-19. Nat Med. 2020;26:672–5.CrossRef He X, Lau EHY, Wu P, et al. Temporal dynamics in viral shedding and transmissibility of COVID-19. Nat Med. 2020;26:672–5.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Wang W, Xu Y, Gao R, et al. Detection of SARS-CoV-2 in different types of clinical specimens. JAMA. 2020; Wang W, Xu Y, Gao R, et al. Detection of SARS-CoV-2 in different types of clinical specimens. JAMA. 2020;
15.
Zurück zum Zitat Genco A, Maselli R, Frangella F, et al. Intragastric balloon for obesity treatment: results of a multicentric evaluation for balloons left in place for more than 6 months. Surg Endosc. 2015;29(8):2339–43.CrossRef Genco A, Maselli R, Frangella F, et al. Intragastric balloon for obesity treatment: results of a multicentric evaluation for balloons left in place for more than 6 months. Surg Endosc. 2015;29(8):2339–43.CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Repici A, Maselli R, Colombo M, et al. Coronavirus (COVID-19) outbreak: what the department of endoscopy should know. Gastrointest Endosc. 2020;92:192–7.CrossRef Repici A, Maselli R, Colombo M, et al. Coronavirus (COVID-19) outbreak: what the department of endoscopy should know. Gastrointest Endosc. 2020;92:192–7.CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Thompson CC, Shen L, Lee LS. COVID-19 in endoscopy: Time to do more? Gastrointest Endosc. 2020; Thompson CC, Shen L, Lee LS. COVID-19 in endoscopy: Time to do more? Gastrointest Endosc. 2020;
Metadaten
Titel
IFSO Endoscopy Committee Position Statement on the Practice of Bariatric Endoscopy During the COVID-19 Pandemic
verfasst von
Christine Stier
Gontrand Lopez-Nava
Manoel Galvao Neto
Christopher C. Thompson
Josemberg Campos
Mousa Khoursheed
Muffazal Lakdawala
Almino Ramos
Barham K. Abu Dayyeh
Publikationsdatum
04.07.2020
Verlag
Springer US
Schlagwort
COVID-19
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 11/2020
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-020-04826-4

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2020

Obesity Surgery 11/2020 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.