Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 10/2021

10.08.2021 | COVID-19 | Original Contributions Zur Zeit gratis

Impact of the COVID-19 Pandemic and Lockdown on Gastric Bypass Results at 1-Year Follow-up

verfasst von: Alberto G. Barranquero, Sorin Cimpean, Dario Raglione, Benjamin Cadière, Marie-Thérèse Maréchal, Luca Pau, Mattia Bez, Guy-Bernard Cadière

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 10/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The COVID-19 pandemic caused a lockdown in many countries, which induced negative dietary habits and sedentary behavior. Studies suggest that weight loss of patients undergoing bariatric surgery was equally affected. The aim was to evaluate the impact of COVID-19 on weight loss, obesity-related comorbidities, and nutritional status at 1-year follow-up after gastric bypass (GB).

Methods

Retrospective observational case–control study of patients undergoing primary GB in a tertiary referral Belgian center. COVID-19 period group was composed by those whose 1-year postoperative period was affected by the COVID-19 pandemic and lockdown: from October 1, 2019, to March 31, 2020. The control group was composed of patients operated from October 1, 2018, to March 31, 2019. Electronic clinical records were reviewed searching: baseline characteristics, weight and comorbidities evolution, and biochemical values.

Results

A total of 47 patients in the COVID-19 period group and 66 in the non-COVID-19 period group were analyzed. There were no significant differences in baseline characteristics. A reduced weight loss was observed at 1-year follow-up, in terms of percentage of excess weight loss (%EWL) (82.4% [SD: 21.6] vs. 82.4% [SD: 21.6]; p: 0.043) and body mass index (BMI) (27.8 kg/m2 [IQR: 25.8–30.0] vs. 26.2 kg/m2 [IQR: 24.6–28.6]; p: 0.029) for COVID-19 period group vs. non-COVID-19 period group, respectively. There was a similar reduction of obesity-related comorbidities, without clinically significant differences in the nutritional follow-up.

Conclusion

The COVID-19 pandemic and lockdown had an impact on weight loss at 1-year follow-up after gastric bypass.

Graphical abstract

Literatur
29.
Zurück zum Zitat Mechanick JI, Youdim A, Jones DB, et al. Clinical practice guidelines for the perioperative nutritional, metabolic, and nonsurgical support of the bariatric surgery patient—2013 update: cosponsored by American Association of Clinical Endocrinologists, the Obesity Society, and American Society for Metabolic & Bariatric Surgery. Surg Obes Relat Dis. 2013;9:159–91. https://doi.org/10.1016/j.soard.2012.12.010.CrossRefPubMed Mechanick JI, Youdim A, Jones DB, et al. Clinical practice guidelines for the perioperative nutritional, metabolic, and nonsurgical support of the bariatric surgery patient—2013 update: cosponsored by American Association of Clinical Endocrinologists, the Obesity Society, and American Society for Metabolic & Bariatric Surgery. Surg Obes Relat Dis. 2013;9:159–91. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​soard.​2012.​12.​010.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Impact of the COVID-19 Pandemic and Lockdown on Gastric Bypass Results at 1-Year Follow-up
verfasst von
Alberto G. Barranquero
Sorin Cimpean
Dario Raglione
Benjamin Cadière
Marie-Thérèse Maréchal
Luca Pau
Mattia Bez
Guy-Bernard Cadière
Publikationsdatum
10.08.2021
Verlag
Springer US
Schlagwort
COVID-19
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 10/2021
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-021-05640-2

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2021

Obesity Surgery 10/2021 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.