Skip to main content
Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 10/2020

30.06.2020 | COVID-19 | Review Article Zur Zeit gratis

Gastrointestinal Malignancies and the COVID-19 Pandemic: Evidence-Based Triage to Surgery

verfasst von: Scott C. Fligor, Sophie Wang, Benjamin G. Allar, Savas T. Tsikis, Ana Sofia Ore, Ashlyn E. Whitlock, Rodrigo Calvillo-Ortiz, Kevin R. Arndt, Sidhu P. Gangadharan, Mark P. Callery

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 10/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The COVID-19 pandemic has led to widespread cancelation of electively scheduled surgeries, including for colorectal, pancreatic, and gastric cancer. The American College of Surgeons and the Society of Surgical Oncology have released guidelines for triage of these procedures. We seek to synthesize available evidence on delayed resection and oncologic outcomes, while also providing a critical assessment of the released guidelines.

Methods

A systematic review was conducted to identify literature between 2005 and 2020 investigating the impact of time to surgery on oncologic outcomes in colorectal, pancreatic, and gastric cancer.

Results

For colorectal cancer, 1066 abstracts were screened and 43 papers were included. In primarily resected colon cancer, delay over 30 to 40 days is associated with lower survival. In rectal cancer, time to surgery over 7 to 8 weeks following neoadjuvant therapy is associated with decreased survival. Three hundred ninety-four abstracts were screened for pancreatic cancer and nine studies were included. Two studies demonstrate increased unexpected progression with delayed surgery over 30 days. Out of 633 abstracts screened for gastric cancer, six studies were included. No identified study demonstrated worse survival with increased time to surgery.

Conclusion

Moderate evidence suggests that delayed resection of colorectal cancer worsens survival; the impact of time to surgery on gastric and pancreatic cancer outcomes is uncertain. Early resection of gastrointestinal malignancies provides the best chance for curative therapy. During the COVID-19 pandemic, prioritization of procedures should account for available evidence on time to surgery and oncologic outcomes.
Literatur
15.
Zurück zum Zitat Dolinsky CM, Mahmoud NN, Mick R, Sun W, Whittington RW, Solin LJ et al. Effect of time interval between surgery and preoperative chemoradiotherapy with 5-fluorouracil or 5-fluorouracil and oxaliplatin on outcomes in rectal cancer. J Surg Oncol. 2007;96(3):207-12. doi:https://doi.org/10.1002/jso.20815.CrossRefPubMed Dolinsky CM, Mahmoud NN, Mick R, Sun W, Whittington RW, Solin LJ et al. Effect of time interval between surgery and preoperative chemoradiotherapy with 5-fluorouracil or 5-fluorouracil and oxaliplatin on outcomes in rectal cancer. J Surg Oncol. 2007;96(3):207-12. doi:https://​doi.​org/​10.​1002/​jso.​20815.CrossRefPubMed
16.
28.
Zurück zum Zitat Lefevre JH, Mineur L, Kotti S, Rullier E, Rouanet P, de Chaisemartin C et al. Effect of Interval (7 or 11 weeks) Between Neoadjuvant Radiochemotherapy and Surgery on Complete Pathologic Response in Rectal Cancer: A Multicenter, Randomized, Controlled Trial (GRECCAR-6). J Clin Oncol. 2016;34(31):3773-80. doi:https://doi.org/10.1200/JCO.2016.67.6049.CrossRefPubMed Lefevre JH, Mineur L, Kotti S, Rullier E, Rouanet P, de Chaisemartin C et al. Effect of Interval (7 or 11 weeks) Between Neoadjuvant Radiochemotherapy and Surgery on Complete Pathologic Response in Rectal Cancer: A Multicenter, Randomized, Controlled Trial (GRECCAR-6). J Clin Oncol. 2016;34(31):3773-80. doi:https://​doi.​org/​10.​1200/​JCO.​2016.​67.​6049.CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Levick BA, Gilbert AJ, Spencer KL, Downing A, Taylor JC, Finan PJ et al. Time to Surgery Following Short-Course Radiotherapy in Rectal Cancer and its Impact on Postoperative Outcomes. A Population-Based Study Across the English National Health Service, 2009-2014. Clin Oncol (R Coll Radiol). 2020;32(2):e46-e52. doi:https://doi.org/10.1016/j.clon.2019.08.008.CrossRef Levick BA, Gilbert AJ, Spencer KL, Downing A, Taylor JC, Finan PJ et al. Time to Surgery Following Short-Course Radiotherapy in Rectal Cancer and its Impact on Postoperative Outcomes. A Population-Based Study Across the English National Health Service, 2009-2014. Clin Oncol (R Coll Radiol). 2020;32(2):e46-e52. doi:https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​clon.​2019.​08.​008.CrossRef
41.
Zurück zum Zitat Simunovic M, Rempel E, Theriault ME, Baxter NN, Virnig BA, Meropol NJ et al. Influence of delays to nonemergent colon cancer surgery on operative mortality, disease-specific survival and overall survival. Can J Surg. 2009;52(4):E79-E86.PubMedPubMedCentral Simunovic M, Rempel E, Theriault ME, Baxter NN, Virnig BA, Meropol NJ et al. Influence of delays to nonemergent colon cancer surgery on operative mortality, disease-specific survival and overall survival. Can J Surg. 2009;52(4):E79-E86.PubMedPubMedCentral
68.
71.
Metadaten
Titel
Gastrointestinal Malignancies and the COVID-19 Pandemic: Evidence-Based Triage to Surgery
verfasst von
Scott C. Fligor
Sophie Wang
Benjamin G. Allar
Savas T. Tsikis
Ana Sofia Ore
Ashlyn E. Whitlock
Rodrigo Calvillo-Ortiz
Kevin R. Arndt
Sidhu P. Gangadharan
Mark P. Callery
Publikationsdatum
30.06.2020
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 10/2020
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-020-04712-5

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2020

Journal of Gastrointestinal Surgery 10/2020 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.