Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Surgical Oncology 3/2022

05.04.2022 | Original Article

An Audit on Oncological Safety with Magseed Localised Breast Conserving Surgery

verfasst von: Kirti Katherine Kabeer, S. Manoj Gowda, Zatinahhayu Mohd-Isa, Megan Jane Renner Thomas, Vallipuram Gopalan, Sadaf Jafferbhoy, Soni Soumian, Sankaran Narayanan, Robert Kirby, Sekhar Marla

Erschienen in: Indian Journal of Surgical Oncology | Ausgabe 3/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Wire-localised wide local excision (W-WLE) has been standard of care for impalpable breast lesions. Logistics and risks of wire localisation can be challenging. Magseed-localised wide local excision (M-WLE) is an alternative to W-WLE. We compare safety parameters and length of hospital stay (LOS) in patients undergoing M-WLE to W-WLE. All M-WLEs performed at single institution over an 8-month period were included and compared to historic matched cohort of W-WLEs who would have been suitable for Magseed localisation. Data including patient demographics, successful placements, re-excision rates, tumour size, and length of stay (LOS) was analysed. Two hundred thirty-eight patients were included in the study. Cancers were safely excised in all cases. A significant difference in re-excisions rates favouring M-WLE group was seen (2.9% vs 10.4%). Median waiting time to surgery was significantly shorter in M-WLE group (4 h 15 min vs 7 h 3 min). No significant difference in median LOS between the two groups was seen. M-WLE has been shown to be oncologically safe and non-inferior to W-WLE with significantly lower re-excision rate. Reduced pre-operative waiting time in the M-WLE group will have a positive effect on patient journey. Further research should focus on potential impact on day-bed utilisation and theatre efficiency.
Literatur
4.
Zurück zum Zitat Langhans L, Tvedskov TF, Klausen TL, Jensen M-B, Talman M-L, Vejborg I, Benian C, Roslind A, Hermansen J, Oturai PS, Bentzon N, Kroman N (2017) Radioactive Seed Localization or Wire-guided Localization of Nonpalpable Invasive and In Situ Breast Cancer: A Randomized, Multicenter, Open-label Trial. Ann Surg 266:29–35. https://doi.org/10.1097/SLA.0000000000002101CrossRefPubMed Langhans L, Tvedskov TF, Klausen TL, Jensen M-B, Talman M-L, Vejborg I, Benian C, Roslind A, Hermansen J, Oturai PS, Bentzon N, Kroman N (2017) Radioactive Seed Localization or Wire-guided Localization of Nonpalpable Invasive and In Situ Breast Cancer: A Randomized, Multicenter, Open-label Trial. Ann Surg 266:29–35. https://​doi.​org/​10.​1097/​SLA.​0000000000002101​CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Thekkinkattil D, Kaushik M, Hoosein MM, Pilgrim S, Gvaramadze A, Hyklova L, Jibril A (2019) A prospective, single-arm, multicentre clinical evaluation of a new localisation technique using non-radioactive Magseeds for surgery of clinically occult breast lesions. Clin Radiol 74(974):e7-974.e11. https://doi.org/10.1016/j.crad.2019.08.018CrossRef Thekkinkattil D, Kaushik M, Hoosein MM, Pilgrim S, Gvaramadze A, Hyklova L, Jibril A (2019) A prospective, single-arm, multicentre clinical evaluation of a new localisation technique using non-radioactive Magseeds for surgery of clinically occult breast lesions. Clin Radiol 74(974):e7-974.e11. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​crad.​2019.​08.​018CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Pieszko K, Wichtowski M, Cieciorowski M, Jamont R, Murawa D (2020) Evaluation of the nonradioactive inducible magnetic seed system Magseed for preoperative localization of nonpalpable breast lesions - initial clinical experience. Contemp Oncol (Pozn) 24:51–54. https://doi.org/10.5114/wo.2020.93677CrossRef Pieszko K, Wichtowski M, Cieciorowski M, Jamont R, Murawa D (2020) Evaluation of the nonradioactive inducible magnetic seed system Magseed for preoperative localization of nonpalpable breast lesions - initial clinical experience. Contemp Oncol (Pozn) 24:51–54. https://​doi.​org/​10.​5114/​wo.​2020.​93677CrossRef
Metadaten
Titel
An Audit on Oncological Safety with Magseed Localised Breast Conserving Surgery
verfasst von
Kirti Katherine Kabeer
S. Manoj Gowda
Zatinahhayu Mohd-Isa
Megan Jane Renner Thomas
Vallipuram Gopalan
Sadaf Jafferbhoy
Soni Soumian
Sankaran Narayanan
Robert Kirby
Sekhar Marla
Publikationsdatum
05.04.2022
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Surgical Oncology / Ausgabe 3/2022
Print ISSN: 0975-7651
Elektronische ISSN: 0976-6952
DOI
https://doi.org/10.1007/s13193-022-01531-9

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2022

Indian Journal of Surgical Oncology 3/2022 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.