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Erschienen in: Die Anaesthesiologie 12/2023

17.11.2023 | Geriatrische Notfallmedizin | Notfallmedizin

Unerwünschte Arzneimittelwirkungen als Ursache unspezifischer Symptome bei Patienten in der zentralen Notaufnahme

verfasst von: Benjamin J. Hellinger, Yvonne Remane, Thilo Bertsche, André Gries

Erschienen in: Die Anaesthesiologie | Ausgabe 12/2023

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Zusammenfassung

Hintergrund

Bei einem großen Anteil der Patienten, die zentralen Notfallaufnahme (ZNA) zugeführt werden, ist das initiale Leitsymptom unspezifisch. Eine mögliche Ursache hierfür können gerade bei älteren Patienten unerwünschte Arzneimittelwirkungen (UAW) der häufig vorhandenen Polypharmazie sein.

Ziel der Arbeit

Veranschaulichung von UAW-Inzidenzen, der betroffenen Patientenklientel, inklusive Risikofaktoren, sowie von Arzneimittelklassen, deren UAW zu unspezifischen Symptomen führen können. Empfehlungen für die Praxis zum Management von UAW in der ZNA.

Material und Methode

Darstellung der pharmakologischen Grundlagen zu UAW, Statistiken der Pharmakovigilanzzentren sowie Originalliteratur unter Einbezug von Erfahrungen aus der klinischen Praxis und eigenen Projekten.

Ergebnisse

Bei 10 % der Patienten mit unspezifischen Symptomen ist eine UAW für die ZNA-Vorstellung verantwortlich. In 60 % der Fälle werden diese nicht korrekt erkannt. Eine geringe Anzahl an Arzneimittelklassen ist für die meisten dieser Zuweisungen verantwortlich. Zur Verbesserung der UAW-Identifikation und des UAW-Managements stehen Datenbanken, Risikostratifizierungen, klinische Pharmazeuten oder „clinical decision support systems“ zur Verfügung. Eine flächendeckende Anwendung dieser Möglichkeiten findet in deutschen Notaufnahmen bisher nicht statt.

Schlussfolgerungen

Eine korrekte Identifikation von UAW bei Patienten mit unspezifischen Symptomen in der ZNA ist notwendig, um die adäquate Therapie einleiten zu können. Häufig werden die UAW übersehen, da Prozesse und Tools zur Identifizierung und zum Management von UAW in der ZNA nicht angewendet werden. Bei Risikopatienten in der ZNA sollte der Fokus auf die Arzneimittelanamnese gelegt werden, idealerweise unter Berücksichtigung patientenindividueller Risikofaktoren und bestimmter Arzneimittelklassen.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat (2015) American Geriatrics Society 2015 Updated Beers Criteria for Potentially Inappropriate Medication Use in Older Adults. J Am Geriatr Soc 63(11): 2227–2246 (2015) American Geriatrics Society 2015 Updated Beers Criteria for Potentially Inappropriate Medication Use in Older Adults. J Am Geriatr Soc 63(11): 2227–2246
2.
Zurück zum Zitat Nickel CH, Ruedinger JM, Messmer AS et al (2013) Drug—related emergency department visits by elderly patients presenting with non-specific complaints. Scand J Trauma Resusc Emerg Med Nickel CH, Ruedinger JM, Messmer AS et al (2013) Drug—related emergency department visits by elderly patients presenting with non-specific complaints. Scand J Trauma Resusc Emerg Med
3.
Zurück zum Zitat Deutscher Bundestag Sachstand zu unerwünschten Arzneimittelwirkungen, Meldeverfahren und Zahlen Deutscher Bundestag Sachstand zu unerwünschten Arzneimittelwirkungen, Meldeverfahren und Zahlen
4.
Zurück zum Zitat Dormann H, Criegee-Rieck M, Neubert A et al (2003) Lack of awareness of community-acquired adverse drug reactions upon hospital admission : dimensions and consequences of a dilemma. Drug Saf 26(5):353–362CrossRefPubMed Dormann H, Criegee-Rieck M, Neubert A et al (2003) Lack of awareness of community-acquired adverse drug reactions upon hospital admission : dimensions and consequences of a dilemma. Drug Saf 26(5):353–362CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Dormann H, Maas R, Eickhoff C et al (2018) Der bundeseinheitliche Medikationsplan in der Praxis : Die Pilotprojekte MetropolMediplan 2016, Modellregion Erfurt und PRIMA. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 61(9):1093–1102CrossRefPubMed Dormann H, Maas R, Eickhoff C et al (2018) Der bundeseinheitliche Medikationsplan in der Praxis : Die Pilotprojekte MetropolMediplan 2016, Modellregion Erfurt und PRIMA. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 61(9):1093–1102CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Evans RS, Lloyd JF, Stoddard GJ et al (2005) Risk factors for adverse drug events: a 10-year analysis. Ann Pharmacother 39(7):1161–1168CrossRefPubMed Evans RS, Lloyd JF, Stoddard GJ et al (2005) Risk factors for adverse drug events: a 10-year analysis. Ann Pharmacother 39(7):1161–1168CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Fox C, Richardson K, Maidment ID et al (2011) Anticholinergic medication use and cognitive impairment in the older population: the medical research council cognitive function and ageing study. J Am Geriatr Soc 59(8):1477–1483CrossRefPubMed Fox C, Richardson K, Maidment ID et al (2011) Anticholinergic medication use and cognitive impairment in the older population: the medical research council cognitive function and ageing study. J Am Geriatr Soc 59(8):1477–1483CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Garfinkel D, Mangin D (2010) Feasibility study of a systematic approach for discontinuation of multiple medications in older adults: addressing polypharmacy. Arch Intern Med 170(18):1648–1654CrossRefPubMed Garfinkel D, Mangin D (2010) Feasibility study of a systematic approach for discontinuation of multiple medications in older adults: addressing polypharmacy. Arch Intern Med 170(18):1648–1654CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Gedde MH, Husebo BS, Mannseth J et al (2021) Less is more: the impact of deprescribing psychotropic drugs on behavioral and psychological symptoms and daily functioning in nursing home patients. Results from the cluster-randomized controlled COSMOS trial. Am J Geriatr Psychiatry 29(3):304–315CrossRefPubMed Gedde MH, Husebo BS, Mannseth J et al (2021) Less is more: the impact of deprescribing psychotropic drugs on behavioral and psychological symptoms and daily functioning in nursing home patients. Results from the cluster-randomized controlled COSMOS trial. Am J Geriatr Psychiatry 29(3):304–315CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Haerdtlein A, Boehmer AM, Dafonte KK et al (2022) Prioritisation of adverse drug events leading to hospital admission and occurring during Hospitalisation: a RAND survey. J Clin Med 11(15) Haerdtlein A, Boehmer AM, Dafonte KK et al (2022) Prioritisation of adverse drug events leading to hospital admission and occurring during Hospitalisation: a RAND survey. J Clin Med 11(15)
12.
Zurück zum Zitat Hellinger BJ, Gries A, Schiek S et al (2023) A prospective intervention study to identify drug-related emergency department visits comparing a standard care group and a pharmaceutical care group. Eur J Emerg Med Hellinger BJ, Gries A, Schiek S et al (2023) A prospective intervention study to identify drug-related emergency department visits comparing a standard care group and a pharmaceutical care group. Eur J Emerg Med
13.
Zurück zum Zitat Hohl CM, Zed PJ, Brubacher JR et al (2010) Do emergency physicians attribute drug-related emergency department visits to medication-related problems? Ann Emerg Med 55(6):493.e4–502.e4CrossRef Hohl CM, Zed PJ, Brubacher JR et al (2010) Do emergency physicians attribute drug-related emergency department visits to medication-related problems? Ann Emerg Med 55(6):493.e4–502.e4CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Hohl CM, Partovi N, Ghement I et al (2017) Impact of early in-hospital medication review by clinical pharmacists on health services utilization. PLoS One 12(2):e170495CrossRefPubMedPubMedCentral Hohl CM, Partovi N, Ghement I et al (2017) Impact of early in-hospital medication review by clinical pharmacists on health services utilization. PLoS One 12(2):e170495CrossRefPubMedPubMedCentral
15.
Zurück zum Zitat Hohl CM, Badke K, Zhao A et al (2018) Prospective validation of clinical criteria to identify emergency department patients at high risk for adverse drug events. Acad Emerg Med 25(9):1015–1026CrossRefPubMedPubMedCentral Hohl CM, Badke K, Zhao A et al (2018) Prospective validation of clinical criteria to identify emergency department patients at high risk for adverse drug events. Acad Emerg Med 25(9):1015–1026CrossRefPubMedPubMedCentral
16.
Zurück zum Zitat Høj K, Pedersen HS, Lundberg ASB et al (2021) External validation of the medication risk score in polypharmacy patients in general practice: a tool for prioritizing patients at greatest risk of potential drug-related problems. Basic Clin Pharmacol Toxicol 129(4):319–331CrossRefPubMed Høj K, Pedersen HS, Lundberg ASB et al (2021) External validation of the medication risk score in polypharmacy patients in general practice: a tool for prioritizing patients at greatest risk of potential drug-related problems. Basic Clin Pharmacol Toxicol 129(4):319–331CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Just KS, Dormann H, Böhme M et al (2020) Personalising drug safety-results from the multi-centre prospective observational study on adverse drug reactions in emergency departments (ADRED). Eur J Clin Pharmacol 76(3):439–448CrossRefPubMed Just KS, Dormann H, Böhme M et al (2020) Personalising drug safety-results from the multi-centre prospective observational study on adverse drug reactions in emergency departments (ADRED). Eur J Clin Pharmacol 76(3):439–448CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Just KS, Dormann H, Schurig M et al (2020) The phenotype of adverse drug effects: do emergency visits due to adverse drug reactions look different in older people? Results from the ADRED study. Br J Clin Pharmacol 86(11):2144–2154CrossRefPubMedPubMedCentral Just KS, Dormann H, Schurig M et al (2020) The phenotype of adverse drug effects: do emergency visits due to adverse drug reactions look different in older people? Results from the ADRED study. Br J Clin Pharmacol 86(11):2144–2154CrossRefPubMedPubMedCentral
19.
Zurück zum Zitat Kemp K, Mertanen R, Lääperi M et al (2020) Nonspecific complaints in the emergency department—a systematic review. Scand J Trauma Resusc Emerg Med 28(1):6CrossRefPubMedPubMedCentral Kemp K, Mertanen R, Lääperi M et al (2020) Nonspecific complaints in the emergency department—a systematic review. Scand J Trauma Resusc Emerg Med 28(1):6CrossRefPubMedPubMedCentral
20.
21.
Zurück zum Zitat Kuhn M, Letunic I, Jensen LJ et al (2016) The SIDER database of drugs and side effects. Nucleic Acids Res 44(D1):D1075–D1079CrossRefPubMed Kuhn M, Letunic I, Jensen LJ et al (2016) The SIDER database of drugs and side effects. Nucleic Acids Res 44(D1):D1075–D1079CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Lima SIVC, Martins RR, Saldanha V et al (2020) Development and validation of a clinical instrument to predict risk of an adverse drug reactions in hospitalized patients. PLoS One 15(12):e243714CrossRefPubMedPubMedCentral Lima SIVC, Martins RR, Saldanha V et al (2020) Development and validation of a clinical instrument to predict risk of an adverse drug reactions in hospitalized patients. PLoS One 15(12):e243714CrossRefPubMedPubMedCentral
23.
Zurück zum Zitat de Lorenzo-Pinto A, García-Sánchez R, Herranz A et al (2020) Promoting clinical pharmacy services through advanced medication review in the emergency department. Eur J Hosp Pharm 27(2):73–77CrossRefPubMed de Lorenzo-Pinto A, García-Sánchez R, Herranz A et al (2020) Promoting clinical pharmacy services through advanced medication review in the emergency department. Eur J Hosp Pharm 27(2):73–77CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Markota M, Rummans TA, Bostwick JM et al (2016) Benzodiazepine use in older adults: dangers, management, and alternative therapies. Mayo Clin Proc 91(11):1632–1639CrossRefPubMed Markota M, Rummans TA, Bostwick JM et al (2016) Benzodiazepine use in older adults: dangers, management, and alternative therapies. Mayo Clin Proc 91(11):1632–1639CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Mockel M, Searle J, Muller R et al (2013) Chief complaints in medical emergencies: do they relate to underlying disease and outcome? The charité emergency medicine study (CHARITEM). Eur J Emerg Med 20(2):103–108CrossRefPubMed Mockel M, Searle J, Muller R et al (2013) Chief complaints in medical emergencies: do they relate to underlying disease and outcome? The charité emergency medicine study (CHARITEM). Eur J Emerg Med 20(2):103–108CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Mühlbauer B (2023) The new PRISCUS List—used judiciously, a valuable aid in deciding when to start and withdraw medications. Deutsches Ärzteblatt international Mühlbauer B (2023) The new PRISCUS List—used judiciously, a valuable aid in deciding when to start and withdraw medications. Deutsches Ärzteblatt international
27.
Zurück zum Zitat Otto R, Roller RE, Iglseder B et al (2010) Komplikationen durch Diuretikatherapie bei geriatrischen Patienten. Wien Med Wochenschr 160(11–12):276–280CrossRefPubMed Otto R, Roller RE, Iglseder B et al (2010) Komplikationen durch Diuretikatherapie bei geriatrischen Patienten. Wien Med Wochenschr 160(11–12):276–280CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Patanwala AE, Hays DP, Sanders AB et al (2011) Severity and probability of harm of medication errors intercepted by an emergency department pharmacist. Int J Pharm Pract 19(5):358–362CrossRefPubMed Patanwala AE, Hays DP, Sanders AB et al (2011) Severity and probability of harm of medication errors intercepted by an emergency department pharmacist. Int J Pharm Pract 19(5):358–362CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Ramos-Casals M, Brahmer JR, Callahan MK et al (2020) Immune-related adverse events of checkpoint inhibitors. Nat Rev Dis Primers 6(1):38CrossRefPubMedPubMedCentral Ramos-Casals M, Brahmer JR, Callahan MK et al (2020) Immune-related adverse events of checkpoint inhibitors. Nat Rev Dis Primers 6(1):38CrossRefPubMedPubMedCentral
30.
Zurück zum Zitat Rawle MJ, Cooper R, Kuh D et al (2018) Associations between polypharmacy and cognitive and physical capability: a british birth cohort study. J Am Geriatr Soc 66(5):916–923CrossRefPubMedPubMedCentral Rawle MJ, Cooper R, Kuh D et al (2018) Associations between polypharmacy and cognitive and physical capability: a british birth cohort study. J Am Geriatr Soc 66(5):916–923CrossRefPubMedPubMedCentral
31.
Zurück zum Zitat Rottenkolber D, Schmiedl S, Rottenkolber M et al (2011) Adverse drug reactions in Germany: direct costs of internal medicine hospitalizations. Pharmacoepidemiol Drug Saf 20(6):626–634CrossRefPubMed Rottenkolber D, Schmiedl S, Rottenkolber M et al (2011) Adverse drug reactions in Germany: direct costs of internal medicine hospitalizations. Pharmacoepidemiol Drug Saf 20(6):626–634CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Ruedinger JM, Nickel CH, Maile S et al (2012) Diuretic use, RAAS blockade and morbidity in elderly patients presenting to the emergency department with non-specific complaints. Swiss Med Wkly 142:w13568PubMed Ruedinger JM, Nickel CH, Maile S et al (2012) Diuretic use, RAAS blockade and morbidity in elderly patients presenting to the emergency department with non-specific complaints. Swiss Med Wkly 142:w13568PubMed
33.
Zurück zum Zitat Schneider RB, Iourinets J, Richard IH (2017) Parkinson’s disease psychosis: presentation, diagnosis and management. Neurodegener Dis Manag 7(6):365–376CrossRefPubMed Schneider RB, Iourinets J, Richard IH (2017) Parkinson’s disease psychosis: presentation, diagnosis and management. Neurodegener Dis Manag 7(6):365–376CrossRefPubMed
34.
Zurück zum Zitat Schurig AM, Böhme M, Just KS et al (2018) Adverse drug reactions (ADR) and emergencies. Dtsch Ärztebl Int 115(15):251–258PubMed Schurig AM, Böhme M, Just KS et al (2018) Adverse drug reactions (ADR) and emergencies. Dtsch Ärztebl Int 115(15):251–258PubMed
35.
Zurück zum Zitat Stingl JC, Just KS, Schurig M et al (2020) Prevalence of psychotropic drugs in cases of severe adverse drug reactions leading to unplanned emergency visits in general hospitals. Pharmacopsychiatry 53(3):133–137CrossRefPubMed Stingl JC, Just KS, Schurig M et al (2020) Prevalence of psychotropic drugs in cases of severe adverse drug reactions leading to unplanned emergency visits in general hospitals. Pharmacopsychiatry 53(3):133–137CrossRefPubMed
36.
Zurück zum Zitat van Cauwenberghe L, van Kemseke S, Oudaert E et al (2023) Interception of chronic medication discrepancies by the clinical pharmacist in the emergency department. Eur J Emerg Med 30(1):7–14CrossRefPubMed van Cauwenberghe L, van Kemseke S, Oudaert E et al (2023) Interception of chronic medication discrepancies by the clinical pharmacist in the emergency department. Eur J Emerg Med 30(1):7–14CrossRefPubMed
37.
Zurück zum Zitat Villa Zapata L, Subbian V, Boyce RD et al (2022) Overriding drug-drug interaction alerts in clinical decision support systems: a scoping review. Stud Health Technol Inform 290:380–384PubMed Villa Zapata L, Subbian V, Boyce RD et al (2022) Overriding drug-drug interaction alerts in clinical decision support systems: a scoping review. Stud Health Technol Inform 290:380–384PubMed
38.
Zurück zum Zitat de Winter S, Spriet I, Indevuyst C et al (2010) Pharmacist- versus physician-acquired medication history: a prospective study at the emergency department. Qual Saf Health Care 19(5):371–375PubMed de Winter S, Spriet I, Indevuyst C et al (2010) Pharmacist- versus physician-acquired medication history: a prospective study at the emergency department. Qual Saf Health Care 19(5):371–375PubMed
39.
Zurück zum Zitat World Health Organization (2003) Adherence to long-term therapies. World Health Organization, Geneva World Health Organization (2003) Adherence to long-term therapies. World Health Organization, Geneva
Metadaten
Titel
Unerwünschte Arzneimittelwirkungen als Ursache unspezifischer Symptome bei Patienten in der zentralen Notaufnahme
verfasst von
Benjamin J. Hellinger
Yvonne Remane
Thilo Bertsche
André Gries
Publikationsdatum
17.11.2023

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