Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Surgery 4/2022

09.07.2022 | Review Article

KRAS Mutations in Peripheral Blood (with or without CA19-9) for Differential Diagnosis of Pancreatic Cancer and Chronic Pancreatitis: a Systematic Review and Meta-analysis

verfasst von: Weiwei Li, Jianli Wang, Yanhua Li, Qiuju Yue, Miaohang Cui, Jinlong Liu

Erschienen in: Indian Journal of Surgery | Ausgabe 4/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Differentiation between pancreatic cancer and chronic pancreatitis remains a challenge. This meta-analysis aims to explore the diagnostic value of KRAS mutations in peripheral blood [with or without carbohydrate antigen 19–9 (CA19-9)] in pancreatic cancer and chronic pancreatitis and to discern the best method for the diagnosis of pancreatic cancer.
We conducted a comprehensive search of articles indexed in the PubMed, Embase, and Web of Science databases. We not only discerned overall KRAS mutations in peripheral blood, but also evaluated and compared the diagnostic value of both KRAS mutations and CA19-9 levels.
A total of 13 studies were included in this meta-analysis. The pooled sensitivity and specificity of overall KRAS mutations in peripheral blood were 46% [95% confidence interval (CI): 29–63%] and 92% (95% CI: 86–96%), respectively. Then, we analyzed the diagnostic value of different combinations of KRAS mutations and CA19-9; ultimately, the series combinative detection of KRAS mutations and CA19-9 showed the highest diagnostic specificity, up to 98% (95% CI: 88–100%). In paralleled combinative detection of KRAS mutations and CA19-9, the diagnostic performance was significantly improved, with a sensitivity of 93% (95% CI: 84–97%) and specificity of 75% (95% CI: 53–89%).
KRAS mutations in peripheral blood have a high diagnostic value in the differential diagnosis of pancreatic cancer and chronic pancreatitis. Different combinations of CA19-9 and KRAS mutations may have variable roles in the diagnosis or screening of pancreatic cancer and have substantial potential as a tumor marker in the diagnosis of pancreatic cancer.
Literatur
16.
Zurück zum Zitat Dai MH, Zhao YP, Cai LX, Zhu Y (2003) Combined detection of K-ras mutation and CA 19–9 level in plasma of patients with pancreatic cancer. Zhonghua Wai Ke Za Zhi [Chin J Surg] 41(5):332–335 Dai MH, Zhao YP, Cai LX, Zhu Y (2003) Combined detection of K-ras mutation and CA 19–9 level in plasma of patients with pancreatic cancer. Zhonghua Wai Ke Za Zhi [Chin J Surg] 41(5):332–335
21.
Zurück zum Zitat Mulcahy HE, Lyautey J, Lederrey C, QiChen X, Anker P, Alstead EM et al (1998) A prospective study of K-ras mutations in the plasma of pancreatic cancer patients. Clin Cancer Res: an off J Am Assoc Cancer Res 4(2):271–5 Mulcahy HE, Lyautey J, Lederrey C, QiChen X, Anker P, Alstead EM et al (1998) A prospective study of K-ras mutations in the plasma of pancreatic cancer patients. Clin Cancer Res: an off J Am Assoc Cancer Res 4(2):271–5
23.
Zurück zum Zitat Yamada T, Nakamori S, Ohzato H, Oshima S, Aoki T, Higaki N et al (1998) Detection of K-ras gene mutations in plasma DNA of patients with pancreatic adenocarcinoma: correlation with clinicopathological features. Clin Cancer Res: off J Am Assoc Cancer Res 4(6):1527–1532 Yamada T, Nakamori S, Ohzato H, Oshima S, Aoki T, Higaki N et al (1998) Detection of K-ras gene mutations in plasma DNA of patients with pancreatic adenocarcinoma: correlation with clinicopathological features. Clin Cancer Res: off J Am Assoc Cancer Res 4(6):1527–1532
24.
Zurück zum Zitat Zhang Y, Ji SR, Feng DX, Ji J, Han TQ (2003) Significance of detection of K-ras gene mutations and CA19–9 in serum for diagnosis of pancreatic carcinoma. Ai zheng = Aizheng = Chin J Cancer 22(3):295–7 Zhang Y, Ji SR, Feng DX, Ji J, Han TQ (2003) Significance of detection of K-ras gene mutations and CA19–9 in serum for diagnosis of pancreatic carcinoma. Ai zheng = Aizheng = Chin J Cancer 22(3):295–7
Metadaten
Titel
KRAS Mutations in Peripheral Blood (with or without CA19-9) for Differential Diagnosis of Pancreatic Cancer and Chronic Pancreatitis: a Systematic Review and Meta-analysis
verfasst von
Weiwei Li
Jianli Wang
Yanhua Li
Qiuju Yue
Miaohang Cui
Jinlong Liu
Publikationsdatum
09.07.2022
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Surgery / Ausgabe 4/2022
Print ISSN: 0972-2068
Elektronische ISSN: 0973-9793
DOI
https://doi.org/10.1007/s12262-022-03475-4

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2022

Indian Journal of Surgery 4/2022 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.