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Erschienen in: Die Radiologie 12/2022

13.09.2022 | Pädiatrische Radiologie | Leitthema

Ganzkörper-MRT bei Tumorprädispositionssyndromen

verfasst von: Dr. med. Judith Herrmann, Michael Esser, Ines Brecht, Ilias Tsiflikas, Jürgen F. Schäfer

Erschienen in: Die Radiologie | Ausgabe 12/2022

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Zusammenfassung

Hintergrund

In den vergangenen Jahrzehnten hat sich die Ganzkörper-Magnetresonanztomographie (GK-MRT) für die Diagnose, das Staging und die Nachsorge onkologischer Erkrankungen sowie zum Screening bei Tumorprädispositionssyndromen (TPS), wie dem Li-Fraumeni-Syndrom, etabliert. Als umfassende Bildgebungsmethode ohne ionisierende Strahlung kann die GK-MRT beliebig häufig wiederholt eingesetzt werden und bietet aufgrund des ausgezeichneten Weichteilkontrasts und der hohen Auflösung eine frühzeitige, präzise Erkennung von Pathologien.

Methoden

Auf die technischen Voraussetzungen, einige Untersuchungsstrategien sowie die klinische Bedeutung typischer Befunde der GK-MRT-Bildgebung bei Patient:innen mit TPS wird in diesem Beitrag eingegangen.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Ahlawat S, Blakeley JO, Langmead S et al (2020) Current status and recommendations for imaging in neurofibromatosis type 1, neurofibromatosis type 2, and schwannomatosis. Skelet Radiol 49:199–219CrossRef Ahlawat S, Blakeley JO, Langmead S et al (2020) Current status and recommendations for imaging in neurofibromatosis type 1, neurofibromatosis type 2, and schwannomatosis. Skelet Radiol 49:199–219CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Anupindi SA, Bedoya MA, Lindell RB et al (2015) Diagnostic performance of whole-body MRI as a tool for cancer screening in children with genetic cancer-predisposing conditions. AJR Am J Roentgenol 205:400–408CrossRefPubMed Anupindi SA, Bedoya MA, Lindell RB et al (2015) Diagnostic performance of whole-body MRI as a tool for cancer screening in children with genetic cancer-predisposing conditions. AJR Am J Roentgenol 205:400–408CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Ballinger ML, Best A, Mai PL et al (2017) Baseline surveillance in Li-Fraumeni syndrome using whole-body magnetic resonance imaging: a meta-analysis. JAMA Oncol 3:1634–1639CrossRefPubMed Ballinger ML, Best A, Mai PL et al (2017) Baseline surveillance in Li-Fraumeni syndrome using whole-body magnetic resonance imaging: a meta-analysis. JAMA Oncol 3:1634–1639CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Davis JT, Kwatra N, Schooler GR (2016) Pediatric whole-body MRI: a review of current imaging techniques and clinical applications. J Magn Reson Imaging 44:783–793CrossRefPubMed Davis JT, Kwatra N, Schooler GR (2016) Pediatric whole-body MRI: a review of current imaging techniques and clinical applications. J Magn Reson Imaging 44:783–793CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Dong SZ, Zhu M, Bulas D (2019) Techniques for minimizing sedation in pediatric MRI. J Magn Reson Imaging 50:1047–1054CrossRefPubMed Dong SZ, Zhu M, Bulas D (2019) Techniques for minimizing sedation in pediatric MRI. J Magn Reson Imaging 50:1047–1054CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Evans DGR, Salvador H, Chang VY et al (2017) Cancer and central nervous system tumor surveillance in pediatric neurofibromatosis 2 and related disorders. Clin Cancer Res 23:e54–e61CrossRefPubMed Evans DGR, Salvador H, Chang VY et al (2017) Cancer and central nervous system tumor surveillance in pediatric neurofibromatosis 2 and related disorders. Clin Cancer Res 23:e54–e61CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Evans DGR, Salvador H, Chang VY et al (2017) Cancer and central nervous system tumor surveillance in pediatric neurofibromatosis 1. Clin Cancer Res 23:e46–e53CrossRefPubMed Evans DGR, Salvador H, Chang VY et al (2017) Cancer and central nervous system tumor surveillance in pediatric neurofibromatosis 1. Clin Cancer Res 23:e46–e53CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Friedman DN, Hsu M, Moskowitz CS et al (2020) Whole-body magnetic resonance imaging as surveillance for subsequent malignancies in preadolescent, adolescent, and young adult survivors of germline retinoblastoma: an update. Pediatr Blood Cancer 67:e28389CrossRefPubMedPubMedCentral Friedman DN, Hsu M, Moskowitz CS et al (2020) Whole-body magnetic resonance imaging as surveillance for subsequent malignancies in preadolescent, adolescent, and young adult survivors of germline retinoblastoma: an update. Pediatr Blood Cancer 67:e28389CrossRefPubMedPubMedCentral
9.
Zurück zum Zitat Gatidis S, Guckel B, La Fougere C et al (2016) Simultaneous whole-body PET-MRI in pediatric oncology: more than just reducing radiation? Radiologe 56:622–630CrossRefPubMed Gatidis S, Guckel B, La Fougere C et al (2016) Simultaneous whole-body PET-MRI in pediatric oncology: more than just reducing radiation? Radiologe 56:622–630CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Geiger J, Zeimpekis KG, Jung A et al (2021) Clinical application of ultrashort echo-time MRI for lung pathologies in children. Clin Radiol 76(9):708.e9–708.e17CrossRefPubMed Geiger J, Zeimpekis KG, Jung A et al (2021) Clinical application of ultrashort echo-time MRI for lung pathologies in children. Clin Radiol 76(9):708.e9–708.e17CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Grasparil AD 2nd, Gottumukkala RV, Greer MC et al (2020) Whole-body MRI surveillance of cancer predisposition syndromes: current best practice guidelines for use, performance, and interpretation. AJR Am J Roentgenol 215:1002–1011CrossRefPubMed Grasparil AD 2nd, Gottumukkala RV, Greer MC et al (2020) Whole-body MRI surveillance of cancer predisposition syndromes: current best practice guidelines for use, performance, and interpretation. AJR Am J Roentgenol 215:1002–1011CrossRefPubMed
13.
14.
Zurück zum Zitat Greer MC (2018) Whole-body magnetic resonance imaging: techniques and non-oncologic indications. Pediatr Radiol 48:1348–1363CrossRefPubMed Greer MC (2018) Whole-body magnetic resonance imaging: techniques and non-oncologic indications. Pediatr Radiol 48:1348–1363CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Greer MC, Voss SD, States LJ (2017) Pediatric cancer predisposition imaging: focus on whole-body MRI. Clin Cancer Res 23:e6–e13CrossRefPubMed Greer MC, Voss SD, States LJ (2017) Pediatric cancer predisposition imaging: focus on whole-body MRI. Clin Cancer Res 23:e6–e13CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Kamihara J, Bourdeaut F, Foulkes WD et al (2017) Retinoblastoma and neuroblastoma predisposition and surveillance. Clin Cancer Res 23:e98–e106CrossRefPubMedPubMedCentral Kamihara J, Bourdeaut F, Foulkes WD et al (2017) Retinoblastoma and neuroblastoma predisposition and surveillance. Clin Cancer Res 23:e98–e106CrossRefPubMedPubMedCentral
18.
Zurück zum Zitat Kratz CP, Achatz MI, Brugieres L et al (2017) Cancer screening recommendations for individuals with Li-Fraumeni syndrome. Clin Cancer Res 23:e38–e45CrossRefPubMed Kratz CP, Achatz MI, Brugieres L et al (2017) Cancer screening recommendations for individuals with Li-Fraumeni syndrome. Clin Cancer Res 23:e38–e45CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Kumamoto T, Yamazaki F, Nakano Y et al (2021) Medical guidelines for Li-Fraumeni syndrome 2019, version 1.1. Int J Clin Oncol 26:2161–2178CrossRefPubMedPubMedCentral Kumamoto T, Yamazaki F, Nakano Y et al (2021) Medical guidelines for Li-Fraumeni syndrome 2019, version 1.1. Int J Clin Oncol 26:2161–2178CrossRefPubMedPubMedCentral
20.
Zurück zum Zitat Lemaire C, Moran GR, Swan H (2009) Impact of audio/visual systems on pediatric sedation in magnetic resonance imaging. J Magn Reson Imaging 30:649–655CrossRefPubMed Lemaire C, Moran GR, Swan H (2009) Impact of audio/visual systems on pediatric sedation in magnetic resonance imaging. J Magn Reson Imaging 30:649–655CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Littooij AS, Kwee TC, De Keizer B et al (2015) Whole-body MRI-DWI for assessment of residual disease after completion of therapy in lymphoma: a prospective multicenter study. J Magn Reson Imaging 42:1646–1655CrossRefPubMed Littooij AS, Kwee TC, De Keizer B et al (2015) Whole-body MRI-DWI for assessment of residual disease after completion of therapy in lymphoma: a prospective multicenter study. J Magn Reson Imaging 42:1646–1655CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat McGee K (2003) The role of a child life specialist in a pediatric radiology department. Pediatr Radiol 33:467–474CrossRefPubMed McGee K (2003) The role of a child life specialist in a pediatric radiology department. Pediatr Radiol 33:467–474CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Müller-Horvat C, Plathow C, Ludescher B et al (2007) Generating statements at whole-body imaging with a workflow-optimized software tool—first experiences with multireader analysis. Rofo 179:721–727CrossRefPubMed Müller-Horvat C, Plathow C, Ludescher B et al (2007) Generating statements at whole-body imaging with a workflow-optimized software tool—first experiences with multireader analysis. Rofo 179:721–727CrossRefPubMed
24.
25.
Zurück zum Zitat Olthof SC, Reinert C, Nikolaou K et al (2021) Detection of lung lesions in breath-hold VIBE and free-breathing spiral VIBE MRI compared to CT. Insights Imaging 12:175CrossRefPubMedPubMedCentral Olthof SC, Reinert C, Nikolaou K et al (2021) Detection of lung lesions in breath-hold VIBE and free-breathing spiral VIBE MRI compared to CT. Insights Imaging 12:175CrossRefPubMedPubMedCentral
26.
Zurück zum Zitat Rednam SP, Erez A, Druker H et al (2017) Von Hippel-Lindau and hereditary pheochromocytoma/paraganglioma syndromes: clinical features, genetics, and surveillance recommendations in childhood. Clin Cancer Res 23:e68–e75CrossRefPubMed Rednam SP, Erez A, Druker H et al (2017) Von Hippel-Lindau and hereditary pheochromocytoma/paraganglioma syndromes: clinical features, genetics, and surveillance recommendations in childhood. Clin Cancer Res 23:e68–e75CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Reinert CP, Schuhmann MU, Bender B et al (2019) Comprehensive anatomical and functional imaging in patients with type I neurofibromatosis using simultaneous FDG-PET/MRI. Eur J Nucl Med Mol Imaging 46:776–787CrossRefPubMed Reinert CP, Schuhmann MU, Bender B et al (2019) Comprehensive anatomical and functional imaging in patients with type I neurofibromatosis using simultaneous FDG-PET/MRI. Eur J Nucl Med Mol Imaging 46:776–787CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Saade-Lemus S, Degnan AJ, Acord MR et al (2019) Whole-body magnetic resonance imaging of pediatric cancer predisposition syndromes: special considerations, challenges and perspective. Pediatr Radiol 49:1506–1515CrossRefPubMed Saade-Lemus S, Degnan AJ, Acord MR et al (2019) Whole-body magnetic resonance imaging of pediatric cancer predisposition syndromes: special considerations, challenges and perspective. Pediatr Radiol 49:1506–1515CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Schaefer J, Berthold L, Hahn G (2019) Ganzkörper-Magnetresonanztomografie im Kindes-und Jugendalter – S1-Leitlinie. Fortschr Röntgenstr 191:618–625 Schaefer J, Berthold L, Hahn G (2019) Ganzkörper-Magnetresonanztomografie im Kindes-und Jugendalter – S1-Leitlinie. Fortschr Röntgenstr 191:618–625
30.
Zurück zum Zitat Schaefer JF, Kramer U (2011) Whole-body MRI in children and juveniles. Rofo 183:24–36CrossRefPubMed Schaefer JF, Kramer U (2011) Whole-body MRI in children and juveniles. Rofo 183:24–36CrossRefPubMed
31.
Zurück zum Zitat Schaefer JF, Schlemmer HP (2006) Total-body MR-imaging in oncology. Eur Radiol 16:2000–2015CrossRefPubMed Schaefer JF, Schlemmer HP (2006) Total-body MR-imaging in oncology. Eur Radiol 16:2000–2015CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Schäfer JF, Granata C, Von Kalle T et al (2020) Whole-body magnetic resonance imaging in pediatric oncology—recommendations by the Oncology Task Force of the ESPR. Pediatr Radiol 50:1162–1174CrossRefPubMedPubMedCentral Schäfer JF, Granata C, Von Kalle T et al (2020) Whole-body magnetic resonance imaging in pediatric oncology—recommendations by the Oncology Task Force of the ESPR. Pediatr Radiol 50:1162–1174CrossRefPubMedPubMedCentral
33.
Zurück zum Zitat Törnqvist E, Månsson Å, Hallström I (2015) Children having magnetic resonance imaging: a preparatory storybook and audio/visual media are preferable to anesthesia or deep sedation. J Child Health Care 19:359–369CrossRefPubMed Törnqvist E, Månsson Å, Hallström I (2015) Children having magnetic resonance imaging: a preparatory storybook and audio/visual media are preferable to anesthesia or deep sedation. J Child Health Care 19:359–369CrossRefPubMed
34.
Zurück zum Zitat Villani A, Shore A, Wasserman JD et al (2016) Biochemical and imaging surveillance in germline TP53 mutation carriers with Li-Fraumeni syndrome: 11 year follow-up of a prospective observational study. Lancet Oncol 17:1295–1305CrossRefPubMed Villani A, Shore A, Wasserman JD et al (2016) Biochemical and imaging surveillance in germline TP53 mutation carriers with Li-Fraumeni syndrome: 11 year follow-up of a prospective observational study. Lancet Oncol 17:1295–1305CrossRefPubMed
35.
Zurück zum Zitat Zadig P, Von Brandis E, D’Angelo P et al (2022) Whole-body MRI in children aged 6–18 years. Reliability of identifying and grading high signal intensity changes within bone marrow. Pediatr Radiol 52:1272–1282CrossRefPubMedPubMedCentral Zadig P, Von Brandis E, D’Angelo P et al (2022) Whole-body MRI in children aged 6–18 years. Reliability of identifying and grading high signal intensity changes within bone marrow. Pediatr Radiol 52:1272–1282CrossRefPubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Ganzkörper-MRT bei Tumorprädispositionssyndromen
verfasst von
Dr. med. Judith Herrmann
Michael Esser
Ines Brecht
Ilias Tsiflikas
Jürgen F. Schäfer
Publikationsdatum
13.09.2022
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Die Radiologie / Ausgabe 12/2022
Print ISSN: 2731-7048
Elektronische ISSN: 2731-7056
DOI
https://doi.org/10.1007/s00117-022-01067-7

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