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Erschienen in: Die Chirurgie 12/2021

13.08.2021 | Ösophaguskarzinom | Leitthema

Moderne Konzepte der Systemtherapie zur adjuvanten und palliativen Behandlung des lokal fortgeschrittenen oder metastasierten Ösophaguskarzinoms

verfasst von: Prof. Dr. Sylvie Lorenzen, Anke Reinacher-Schick, Michael Masetti

Erschienen in: Die Chirurgie | Ausgabe 12/2021

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die Zulassung verschiedenster PD-1/PD-L1- und CTLA-4-Inhibitoren haben die Behandlungsmöglichkeiten bei diversen Tumorentitäten nachhaltig beeinflusst und die Immuntherapie als neue onkologische Behandlungsstrategie etabliert.

Ziel der Arbeit

Dieser Artikel fasst den derzeitigen klinischen Stand der Therapie beim lokal fortgeschrittenen und metastasierten Ösophaguskarzinom zusammen und bewertet die laufenden und zukünftigen Entwicklungsprogramme und ihre Umsetzung im klinischen Alltag.

Material und Methoden

Publikationen aus Medline, ASCO und ESMO wurden systematisch gesammelt und ausgewertet.

Ergebnisse

Viele Phase‑I bis –III-Immuntherapiestudien wurden in den letzten Jahren bei oberen gastrointestinalen Tumoren durchgeführt, allerdings ohne vergleichbare Erfolge zu anderen Tumorentitäten und mit lediglich moderaten Ansprechraten zwischen 10 und 25 % in der Monotherapie. Subgruppen wie u. a. mikrosatelliteninstabile (MSI-H) und PD-L1-überexprimierende Tumoren scheinen in besonderem Maße auf die Behandlung mit Immuncheckpoint-Inhibitoren anzusprechen. Die routinemäßige Testung auf die bekannten molekularen Veränderungen sollte daher bei allen fortgeschrittenen Ösophagustumoren erfolgen. Erste vielversprechende Ansätze zur Kombination von Chemo- und Immuntherapie wurden kürzlich veröffentlich und könnten neue Therapiestandards beim Ösophaguskarzinom etablieren

Diskussion

Aufgrund des Überlebensvorteils durch die Kombination von Chemo- und Immuntherapie bei fortgeschrittenen, nichtvorbehandelten Ösophaguskarzinomen ist zu erwarten, dass, eine Zulassung vorausgesetzt, sich diese Therapie rasch als neuer Standard etablieren wird. Auch in der adjuvanten Therapie des Ösophaguskarzinoms wird die Immuntherapie zukünftig ihren Stellenwert haben.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Robert Koch-Institut und die Gesellschaft der epidemiologischen Krebsregister in Deutschland e. V. (2019) Krebs in Deutschland für 2015/2016, 12. Aufl. (Zentrum für Krebsregisterdaten im Robert Koch-Institut: Datenbankabfrage mit Schätzung der Inzidenz, Prävalenz und des Überlebens von Krebs in Deutschland auf Basis der epidemiologischen Landeskrebsregisterdaten) Robert Koch-Institut und die Gesellschaft der epidemiologischen Krebsregister in Deutschland e. V. (2019) Krebs in Deutschland für 2015/2016, 12. Aufl. (Zentrum für Krebsregisterdaten im Robert Koch-Institut: Datenbankabfrage mit Schätzung der Inzidenz, Prävalenz und des Überlebens von Krebs in Deutschland auf Basis der epidemiologischen Landeskrebsregisterdaten)
4.
Zurück zum Zitat Kim ST, Cristescu R, Bass AJ et al (2018) Comprehensive molecular characterization of clinical responses to PD‑1 inhibition in metastatic gastric cancer. Nat Med 24:1449–1458CrossRef Kim ST, Cristescu R, Bass AJ et al (2018) Comprehensive molecular characterization of clinical responses to PD‑1 inhibition in metastatic gastric cancer. Nat Med 24:1449–1458CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Cristescu R, Lee J, Nebozhyn M et al (2015) Molecular analysis of gastric cancer identifies subtypes associated with distinct clinical outcomes. Nat Med 21:449–456 Cristescu R, Lee J, Nebozhyn M et al (2015) Molecular analysis of gastric cancer identifies subtypes associated with distinct clinical outcomes. Nat Med 21:449–456
7.
Zurück zum Zitat Smyth E, Knödler M, Giraut A et al (2020) VESTIGE: adjuvant immunotherapy in patients with resected esophageal, gastroesophageal junction and gastric cancer following preoperative chemotherapy with high risk for recurrence (N+ and/or R1): an open label randomized controlled phase-2-study. Front Oncol 9:1320CrossRef Smyth E, Knödler M, Giraut A et al (2020) VESTIGE: adjuvant immunotherapy in patients with resected esophageal, gastroesophageal junction and gastric cancer following preoperative chemotherapy with high risk for recurrence (N+ and/or R1): an open label randomized controlled phase-2-study. Front Oncol 9:1320CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Bleiberg H, Conroy T, Paillot B et al (1997) Randomised phase II study of cisplatin and 5‑fluorouracil (5-FU) versus cisplatin alone in advanced squamous cell oesophageal cancer. Eur J Cancer 33(8):1216–1220CrossRef Bleiberg H, Conroy T, Paillot B et al (1997) Randomised phase II study of cisplatin and 5‑fluorouracil (5-FU) versus cisplatin alone in advanced squamous cell oesophageal cancer. Eur J Cancer 33(8):1216–1220CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Cancer Genome Atlas Research Network (2017) Integrated genomic characterization of oesophageal carcinoma. Nature 541(7636):169–175CrossRef Cancer Genome Atlas Research Network (2017) Integrated genomic characterization of oesophageal carcinoma. Nature 541(7636):169–175CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Kato K, Sun J, Shah MA et al (2020) LBA8_PR—Pembrolizumab plus chemotherapy versus chemotherapy as first-line therapy in patients with advanced esophageal cancer: the phase 3 KEYNOTE-590 study. Ann Oncol 31(suppl_4):S1142–S1215 Kato K, Sun J, Shah MA et al (2020) LBA8_PR—Pembrolizumab plus chemotherapy versus chemotherapy as first-line therapy in patients with advanced esophageal cancer: the phase 3 KEYNOTE-590 study. Ann Oncol 31(suppl_4):S1142–S1215
11.
Zurück zum Zitat Xu R‑H et al (2021) ESCORT-1st: a randomized, double-blind, placebo-controlled, phase 3 trial of camrelizumab plus chemotherapy versus chemotherapy in patients with untreated advanced or metastatic esophageal squamous cell carcinoma (ESCC). J Clin Oncol 39(15_suppl):4000CrossRef Xu R‑H et al (2021) ESCORT-1st: a randomized, double-blind, placebo-controlled, phase 3 trial of camrelizumab plus chemotherapy versus chemotherapy in patients with untreated advanced or metastatic esophageal squamous cell carcinoma (ESCC). J Clin Oncol 39(15_suppl):4000CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Chau I et al (2021) Nivolumab (NIVO) plus ipilimumab (IPI) or NIVO plus chemotherapy (chemo) versus chemo as first-line (1L) treatment for advanced esophageal squamous cell carcinoma (ESCC): First results of the CheckMate 648 study. J Clin Oncol 39(suppl 15):LBA4001CrossRef Chau I et al (2021) Nivolumab (NIVO) plus ipilimumab (IPI) or NIVO plus chemotherapy (chemo) versus chemo as first-line (1L) treatment for advanced esophageal squamous cell carcinoma (ESCC): First results of the CheckMate 648 study. J Clin Oncol 39(suppl 15):LBA4001CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Kojima T, Shah MA, Muro K et al (2020) Randomized phase III KEYNOTE-181 study of pembrolizumab versus chemotherapy in advanced esophageal cancer. J Clin Oncol 38(35):4138–4148CrossRef Kojima T, Shah MA, Muro K et al (2020) Randomized phase III KEYNOTE-181 study of pembrolizumab versus chemotherapy in advanced esophageal cancer. J Clin Oncol 38(35):4138–4148CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Kato K, Cho BC, Takahashi M et al (2019) Nivolumab versus chemotherapy in patients with advanced oesophageal squamous cell carcinoma refractory or intolerant to previous chemotherapy (ATTRACTION-3): a multicentre, randomised, open-label, phase 3 trial. Lancet Oncol 20(11):1506–1517CrossRef Kato K, Cho BC, Takahashi M et al (2019) Nivolumab versus chemotherapy in patients with advanced oesophageal squamous cell carcinoma refractory or intolerant to previous chemotherapy (ATTRACTION-3): a multicentre, randomised, open-label, phase 3 trial. Lancet Oncol 20(11):1506–1517CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Smyth EC, Verheij M, Allum W et al (2016) Gastric cancer: ESMO clinical practice guidelines for diagnosis, treatment and follow-up. Ann Oncol 27(Supplement 5):v38–v49CrossRef Smyth EC, Verheij M, Allum W et al (2016) Gastric cancer: ESMO clinical practice guidelines for diagnosis, treatment and follow-up. Ann Oncol 27(Supplement 5):v38–v49CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Moehler M et al (2019) S3-Leitlinie Magenkarzinom – Diagnostik und Therapie der Adenokarzinome des Magens und des ösophagogastralen Übergangs – Langversion 2.0 – August 2019. AWMF Registernummer: 032/009OL. Z Gastroenterol 57(12):1517–1632CrossRef Moehler M et al (2019) S3-Leitlinie Magenkarzinom – Diagnostik und Therapie der Adenokarzinome des Magens und des ösophagogastralen Übergangs – Langversion 2.0 – August 2019. AWMF Registernummer: 032/009OL. Z Gastroenterol 57(12):1517–1632CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Bang YJ, Van Cutsem E, Feyereislova A et al (2010) Trastuzumab in combination with chemotherapy versus chemotherapy alone for treatment of HER2-positive advanced gastric or gastro-oesophageal junction cancer (ToGA): a phase 3, open-label, randomised controlled trial [published correction appears in Lancet. 2010 Oct 16;376(9749):1302]. Lancet 376(9742):687–697CrossRef Bang YJ, Van Cutsem E, Feyereislova A et al (2010) Trastuzumab in combination with chemotherapy versus chemotherapy alone for treatment of HER2-positive advanced gastric or gastro-oesophageal junction cancer (ToGA): a phase 3, open-label, randomised controlled trial [published correction appears in Lancet. 2010 Oct 16;376(9749):1302]. Lancet 376(9742):687–697CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Wilke H, Muro K, Van Cutsem E et al (2014) Ramucirumab plus paclitaxel versus placebo plus paclitaxel in patients with previously treated advanced gastric or gastro-oesophageal junction adenocarcinoma (RAINBOW): a double-blind, randomised phase 3 trial. Lancet Oncol 15(11):1224–1235CrossRef Wilke H, Muro K, Van Cutsem E et al (2014) Ramucirumab plus paclitaxel versus placebo plus paclitaxel in patients with previously treated advanced gastric or gastro-oesophageal junction adenocarcinoma (RAINBOW): a double-blind, randomised phase 3 trial. Lancet Oncol 15(11):1224–1235CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Kang YK, Boku N, Satoh T et al (2017) Nivolumab in patients with advanced gastric or gastro-oesophageal junction cancer refractory to, or intolerant of, at least two previous chemotherapy regimens (ONO- 4538–12, ATTRACTION-2): a randomised, double-blind, placebo-controlled, phase 3 trial. Lancet 390(10111):2461–2471CrossRef Kang YK, Boku N, Satoh T et al (2017) Nivolumab in patients with advanced gastric or gastro-oesophageal junction cancer refractory to, or intolerant of, at least two previous chemotherapy regimens (ONO- 4538–12, ATTRACTION-2): a randomised, double-blind, placebo-controlled, phase 3 trial. Lancet 390(10111):2461–2471CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Ajani JA, D’Amico TA, Almhanna K et al (2015) Esophageal and esophagogastric junction cancers, version 1.2015. J Natl Compr Canc Netw 13(2):194–227CrossRef Ajani JA, D’Amico TA, Almhanna K et al (2015) Esophageal and esophagogastric junction cancers, version 1.2015. J Natl Compr Canc Netw 13(2):194–227CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Shitara K, Özgüro lu M, Bang YJ et al (2018) Pembrolizumab versus paclitaxel for previously treated, advanced gastric or gastro-oesophageal junction cancer (KEYNOTE-061): a randomised, open-label, controlled, phase 3 trial. Lancet 392(10142):123–133CrossRef Shitara K, Özgüro lu M, Bang YJ et al (2018) Pembrolizumab versus paclitaxel for previously treated, advanced gastric or gastro-oesophageal junction cancer (KEYNOTE-061): a randomised, open-label, controlled, phase 3 trial. Lancet 392(10142):123–133CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Shitara K, Van Cutsem E, Bang YJ et al (2020) Efficacy and safety of pembrolizumab or pembrolizumab plus chemotherapy vs chemotherapy alone for patients with first-line, advanced gastric cancer: the KEYNOTE-062 phase 3 randomized clinical trial. JAMA Oncol 6(10):1571–1580CrossRef Shitara K, Van Cutsem E, Bang YJ et al (2020) Efficacy and safety of pembrolizumab or pembrolizumab plus chemotherapy vs chemotherapy alone for patients with first-line, advanced gastric cancer: the KEYNOTE-062 phase 3 randomized clinical trial. JAMA Oncol 6(10):1571–1580CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Janjigian YY, Maron SB, Chatila WK et al (2020) First-line pembrolizumab and trastuzumab in HER2-positive oesophageal, gastric, or gastro-oesophageal junction cancer: an open-label, single-arm, phase 2 trial. Lancet Oncol 21(6):821–831CrossRef Janjigian YY, Maron SB, Chatila WK et al (2020) First-line pembrolizumab and trastuzumab in HER2-positive oesophageal, gastric, or gastro-oesophageal junction cancer: an open-label, single-arm, phase 2 trial. Lancet Oncol 21(6):821–831CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Chung HC, Bang YJ, Fuchs SC et al (2021) First-line pembrolizumab/placebo plus trastuzumab and chemotherapy in HER2-positive advanced gastric cancer: KEYNOTE-811. Future Oncol 17(5):491–501CrossRef Chung HC, Bang YJ, Fuchs SC et al (2021) First-line pembrolizumab/placebo plus trastuzumab and chemotherapy in HER2-positive advanced gastric cancer: KEYNOTE-811. Future Oncol 17(5):491–501CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Janjigian YY, Viglianti N, Liu F et al (2021) A phase Ib/II, multicenter, open-label, dose-escalation, and dose-expansion study evaluating trastuzumab deruxtecan (T-DXd, DS-8201) monotherapy and combinations in patients with HER2-overexpressing gastric cancer (DESTINY-Gastric03). J Clin Oncol 39(3_suppl):TPS261CrossRef Janjigian YY, Viglianti N, Liu F et al (2021) A phase Ib/II, multicenter, open-label, dose-escalation, and dose-expansion study evaluating trastuzumab deruxtecan (T-DXd, DS-8201) monotherapy and combinations in patients with HER2-overexpressing gastric cancer (DESTINY-Gastric03). J Clin Oncol 39(3_suppl):TPS261CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Catenacci DV, Rosales M, Chung HC et al (2021) MAHOGANY: margetuximab combination in HER2+ unresectable/metastatic gastric/gastroesophageal junction adenocarcinoma. Future Oncol 17(10):1155–1164CrossRef Catenacci DV, Rosales M, Chung HC et al (2021) MAHOGANY: margetuximab combination in HER2+ unresectable/metastatic gastric/gastroesophageal junction adenocarcinoma. Future Oncol 17(10):1155–1164CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Wainberg Z, Enzinger P, Kang YP et al (2021) Randomized double-blind placebo-controlled phase 2 study of bemarituzumab combined with modified FOLFOX6 (mFOLFOX6) in first-line (1L) treatment of advanced gastric/gastroesophageal junction adenocarcinoma (FIGHT). J Clin Oncol 39(3_suppl):160–160CrossRef Wainberg Z, Enzinger P, Kang YP et al (2021) Randomized double-blind placebo-controlled phase 2 study of bemarituzumab combined with modified FOLFOX6 (mFOLFOX6) in first-line (1L) treatment of advanced gastric/gastroesophageal junction adenocarcinoma (FIGHT). J Clin Oncol 39(3_suppl):160–160CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Dottermusch M, Krüger S, Behrens HM et al (2019) Expression of the potential therapeutic target claudin-18.2 is frequently decreased in gastric cancer: results from a large Caucasian cohort study. Virchows Arch 475(5):563–571CrossRef Dottermusch M, Krüger S, Behrens HM et al (2019) Expression of the potential therapeutic target claudin-18.2 is frequently decreased in gastric cancer: results from a large Caucasian cohort study. Virchows Arch 475(5):563–571CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Türeci O, Sahin U, Schulze-Bergkamen H et al (2019) A multicentre, phase IIa study of zolbetuximab as a single agent in patients with recurrent or refractory advanced adenocarcinoma of the stomach or lower oesophagus: the MONO study. Ann Oncol 30(9):1487–1495CrossRef Türeci O, Sahin U, Schulze-Bergkamen H et al (2019) A multicentre, phase IIa study of zolbetuximab as a single agent in patients with recurrent or refractory advanced adenocarcinoma of the stomach or lower oesophagus: the MONO study. Ann Oncol 30(9):1487–1495CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Shah M, Ajani J, Al-Batran SE et al (2020) Phase III study of first-line zolbetuximab + CAPOX versus placebo + CAPOX in Claudin 18.2+/HER2−advanced or metastatic gastric or gastroesophageal junction adenocarcinoma: GLOW. J Clin Oncol 38(15_suppl):TPS4648CrossRef Shah M, Ajani J, Al-Batran SE et al (2020) Phase III study of first-line zolbetuximab + CAPOX versus placebo + CAPOX in Claudin 18.2+/HER2−advanced or metastatic gastric or gastroesophageal junction adenocarcinoma: GLOW. J Clin Oncol 38(15_suppl):TPS4648CrossRef
32.
Zurück zum Zitat Yamaguchi K, Shitarh K, Al-Batran SE et al (2019) SPOTLIGHT: comparison of zolbetuximab or placebo + mFOLFOX6 as first-line treatment in patients with claudin18.2+/HER2– locally advanced unresectable or metastatic gastric or gastroesophageal junction adenocarcinoma (GEJ): a randomized phase III study. Ann Oncol 30(suppl_9):ix42–ix67. https://doi.org/10.1093/annonc/mdz422CrossRef Yamaguchi K, Shitarh K, Al-Batran SE et al (2019) SPOTLIGHT: comparison of zolbetuximab or placebo + mFOLFOX6 as first-line treatment in patients with claudin18.2+/HER2– locally advanced unresectable or metastatic gastric or gastroesophageal junction adenocarcinoma (GEJ): a randomized phase III study. Ann Oncol 30(suppl_9):ix42–ix67. https://​doi.​org/​10.​1093/​annonc/​mdz422CrossRef
33.
Zurück zum Zitat Wang K, Yuen ST, Xu J et al (2014) Whole-genome sequencing and comprehensive molecular profiling identify new driver mutations in gastric cancer. Nat Genet 46(6):573–582CrossRef Wang K, Yuen ST, Xu J et al (2014) Whole-genome sequencing and comprehensive molecular profiling identify new driver mutations in gastric cancer. Nat Genet 46(6):573–582CrossRef
34.
Zurück zum Zitat Yang B, Wu A, Hu Y et al (2019) Mucin 17 inhibits the progression of human gastric cancer by limiting inflammatory responses through a MYH9-p53-RhoA regulatory feedback loop. J Exp Clin Cancer Res 38(1):283CrossRef Yang B, Wu A, Hu Y et al (2019) Mucin 17 inhibits the progression of human gastric cancer by limiting inflammatory responses through a MYH9-p53-RhoA regulatory feedback loop. J Exp Clin Cancer Res 38(1):283CrossRef
35.
Zurück zum Zitat Lordick F, Chao J, Buxò E et al (2020) Phase I study evaluating safety and tolerability of AMG 910, a half-life extended bispecific T cell engager targeting claudin-18.2 (CLDN18.2) in gastric and gastroesophageal junction (G/GEJ) adenocarcinoma. Ann Oncol 31(suppl_4):S841–S873 Lordick F, Chao J, Buxò E et al (2020) Phase I study evaluating safety and tolerability of AMG 910, a half-life extended bispecific T cell engager targeting claudin-18.2 (CLDN18.2) in gastric and gastroesophageal junction (G/GEJ) adenocarcinoma. Ann Oncol 31(suppl_4):S841–S873
36.
Zurück zum Zitat Chao J, Buxó E, Cervantes A et al (2020) Trial in progress: A phase I study of AMG 199, a half-life extended bispecific T‑cell engager (HLE BiTE) immune therapy, targeting MUC17 in patients with gastric and gastroesophageal junction (G/GEJ) cancer. J Clin Oncol 38(15_suppl):TPS4649CrossRef Chao J, Buxó E, Cervantes A et al (2020) Trial in progress: A phase I study of AMG 199, a half-life extended bispecific T‑cell engager (HLE BiTE) immune therapy, targeting MUC17 in patients with gastric and gastroesophageal junction (G/GEJ) cancer. J Clin Oncol 38(15_suppl):TPS4649CrossRef
37.
Zurück zum Zitat Fuchs S, Özgüroğlu M, Bang Y et al (2020) The association of molecular biomarkers with efficacy of pembrolizumab versus paclitaxel in patients with gastric cancer (GC) from KEYNOTE-061. J Clin Oncol 38(15_suppl):4512–4512CrossRef Fuchs S, Özgüroğlu M, Bang Y et al (2020) The association of molecular biomarkers with efficacy of pembrolizumab versus paclitaxel in patients with gastric cancer (GC) from KEYNOTE-061. J Clin Oncol 38(15_suppl):4512–4512CrossRef
Metadaten
Titel
Moderne Konzepte der Systemtherapie zur adjuvanten und palliativen Behandlung des lokal fortgeschrittenen oder metastasierten Ösophaguskarzinoms
verfasst von
Prof. Dr. Sylvie Lorenzen
Anke Reinacher-Schick
Michael Masetti
Publikationsdatum
13.08.2021
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Die Chirurgie / Ausgabe 12/2021
Print ISSN: 2731-6971
Elektronische ISSN: 2731-698X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00104-021-01476-9

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