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Erschienen in: Die Pathologie 1/2021

07.01.2021 | Schilddrüsenkarzinome | CME

Diagnostische Grundlagen von Schilddrüsentumoren in der Pathologie

Relevante Änderungen durch die aktuelle WHO-Klassifikation

verfasst von: Dr. Sarah Theurer, Josefine Rawitzer, Saskia Ting, Kurt Werner Schmid

Erschienen in: Die Pathologie | Ausgabe 1/2021

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Zusammenfassung

Die aktuelle Fassung der WHO-Klassifikation der Tumoren der Schilddrüse (2017) enthält eine Reihe sehr relevanter Änderungen mit beträchtlicher Konsequenz für die diagnostische Beurteilung von Schilddrüsenpräparaten. Dies betrifft sowohl die histomorphologische Untersuchung von Operationspräparaten als auch die präoperative Feinnadelbiopsie (FNB); darüber hinaus erlangen molekularpathologische Untersuchungen auch in der Diagnostik von Schilddrüsentumoren einen immer wichtigeren Stellenwert. Änderungen betreffen praktisch alle Bereiche der Schilddrüsentumordiagnostik; einige dieser Änderungen haben weitreichende Konsequenzen, die eine zusammenfassende Kommentierung und Abfrage des erworbenen Wissens in Form des vorliegenden CME-Beitrags rechtfertigen.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Rosai J (2017) WHO classification of tumours of endocrine organs. WHO classification of tumours of endocrine organs. In: Lloyd R, Osamura RY, Klöppel G, Rosai J (Hrsg) Tumours of the thyroid gland, 4. Aufl. IARC, Lyon, S 65–143 Rosai J (2017) WHO classification of tumours of endocrine organs. WHO classification of tumours of endocrine organs. In: Lloyd R, Osamura RY, Klöppel G, Rosai J (Hrsg) Tumours of the thyroid gland, 4. Aufl. IARC, Lyon, S 65–143
2.
Zurück zum Zitat WHO (2004) Histological classification of thyroid and parathyroid tumours. In: DeLellis RA, Lloyd RV, Heitz PU, Eng C (Hrsg) World health organization classification of tumours. Pathology & genetics. Tumours of endocrine organs. IARC Press, Lyon, S 49–123 WHO (2004) Histological classification of thyroid and parathyroid tumours. In: DeLellis RA, Lloyd RV, Heitz PU, Eng C (Hrsg) World health organization classification of tumours. Pathology & genetics. Tumours of endocrine organs. IARC Press, Lyon, S 49–123
3.
Zurück zum Zitat Ting S, Puttinger C, Schmid KW, Sheu-Grabellus SY (2012) Der hyalinisierende trabekuläre Tumor der Schilddrüse. Eine übertrieben vorsichtige Bezeichnung für einen gutartigen Tumor? Pathologe 33:135–141CrossRef Ting S, Puttinger C, Schmid KW, Sheu-Grabellus SY (2012) Der hyalinisierende trabekuläre Tumor der Schilddrüse. Eine übertrieben vorsichtige Bezeichnung für einen gutartigen Tumor? Pathologe 33:135–141CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Schmid KW, Sheu-Grabellus SY (2016) Schilddrüse. In: Amann K, Kain R, Klöppel G (Hrsg) Pathologie. Urogenitale und Endokrine Organe, Gelenke und Skelett. Springer, Berlin Heidelberg, S 631–712 Schmid KW, Sheu-Grabellus SY (2016) Schilddrüse. In: Amann K, Kain R, Klöppel G (Hrsg) Pathologie. Urogenitale und Endokrine Organe, Gelenke und Skelett. Springer, Berlin Heidelberg, S 631–712
5.
Zurück zum Zitat Nikiforov YE, Baloch ZW, Hodak SP et al (2018) Change in diagnostic driteria for noninvasive follicular thyroid neoplasm with papillary-like nuclear features. JAMA Oncol 4:1125–1126CrossRef Nikiforov YE, Baloch ZW, Hodak SP et al (2018) Change in diagnostic driteria for noninvasive follicular thyroid neoplasm with papillary-like nuclear features. JAMA Oncol 4:1125–1126CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Nikiforov YE, Seethala RR, Tallini G et al (2016) Nomenclature revision for encapsulated follicular variant of papillary thyroid carcinoma: a paradigm shift to reduce overtreatment of indolent tumors. JAMA Oncol 2:1023–1029CrossRef Nikiforov YE, Seethala RR, Tallini G et al (2016) Nomenclature revision for encapsulated follicular variant of papillary thyroid carcinoma: a paradigm shift to reduce overtreatment of indolent tumors. JAMA Oncol 2:1023–1029CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Evans HL (1984) Follicular neoplasms of the thyroid. A study of 44 cases followed for a minimum of 10 years, with emphasis on differential diagnosis. Cancer 54:535–540CrossRef Evans HL (1984) Follicular neoplasms of the thyroid. A study of 44 cases followed for a minimum of 10 years, with emphasis on differential diagnosis. Cancer 54:535–540CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Evans HL (1987) Encapsulated papillary neoplasms of the thyroid. A study of 14 cases followed for a minimum of 10 years. Am J Surg Pathol 11:592–597CrossRef Evans HL (1987) Encapsulated papillary neoplasms of the thyroid. A study of 14 cases followed for a minimum of 10 years. Am J Surg Pathol 11:592–597CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Moreno A, Rodriguez JM, Sola J, Soria T, Parrilla P (1996) Encapsulated papillary neoplasm of the thyroid: retrospective clinicopathological study with long term follow up. Eur J Surg 162:177–180PubMed Moreno A, Rodriguez JM, Sola J, Soria T, Parrilla P (1996) Encapsulated papillary neoplasm of the thyroid: retrospective clinicopathological study with long term follow up. Eur J Surg 162:177–180PubMed
10.
Zurück zum Zitat Schmid KW (2019) Warum muss ein Schilddrüsentumor als Karzinom klassifiziert werden, wenn er sich biologisch nicht wie Krebs verhält? Die „nicht-invasive follikuläre Neoplasie mit PTC-äquivalenten Kernmerkmalen (NIFTP)“ als Vorbild. Onkologe 25:580–589CrossRef Schmid KW (2019) Warum muss ein Schilddrüsentumor als Karzinom klassifiziert werden, wenn er sich biologisch nicht wie Krebs verhält? Die „nicht-invasive follikuläre Neoplasie mit PTC-äquivalenten Kernmerkmalen (NIFTP)“ als Vorbild. Onkologe 25:580–589CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Schröder S, Böcker W, Dralle H, Kortmann KB, Stern C (1984) The encapsulated papillary carcinoma of the thyroid. A morphologic subtype of the papillary thyroid carcinoma. Cancer 54:90–93CrossRef Schröder S, Böcker W, Dralle H, Kortmann KB, Stern C (1984) The encapsulated papillary carcinoma of the thyroid. A morphologic subtype of the papillary thyroid carcinoma. Cancer 54:90–93CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Theurer S, Dralle H, Führer-Sakel D, Herrmann K, Schmid KW (2019) Morphologische Diagnosekriterien der nicht-invasiven follikulären Neoplasie mit PTC-äquivalenten Kernmerkmalen (NIFTP). Pathologe 40:220–226CrossRef Theurer S, Dralle H, Führer-Sakel D, Herrmann K, Schmid KW (2019) Morphologische Diagnosekriterien der nicht-invasiven follikulären Neoplasie mit PTC-äquivalenten Kernmerkmalen (NIFTP). Pathologe 40:220–226CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Volante M, Collini P, Nikiforov YE et al (2007) Poorly differentiated thyroid carcinoma: the Turin proposal for the use of uniform diagnostic criteria and an algorithmic diagnostic approach. Am J Surg Pathol 31:1256–1264CrossRef Volante M, Collini P, Nikiforov YE et al (2007) Poorly differentiated thyroid carcinoma: the Turin proposal for the use of uniform diagnostic criteria and an algorithmic diagnostic approach. Am J Surg Pathol 31:1256–1264CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Shafique K, LiVolsi VA, Montone K, Baloch ZW (2018) Papillary thyroid microcarcinoma: reclassification to non-invasive follicular thyroid neoplasm with papillary-like nuclear features (NIFTP): a retrospective clinicopathologic study. Endocr Pathol 29:339–345CrossRef Shafique K, LiVolsi VA, Montone K, Baloch ZW (2018) Papillary thyroid microcarcinoma: reclassification to non-invasive follicular thyroid neoplasm with papillary-like nuclear features (NIFTP): a retrospective clinicopathologic study. Endocr Pathol 29:339–345CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Xu B, Farhat N, Barletta JA et al (2018) Should subcentimeter non-invasive encapsulated, follicular variant of papillary thyroid carcinoma be included in the noninvasive follicular thyroid neoplasm with papillary-like nuclear features category? Endocrine 59:143–150CrossRef Xu B, Farhat N, Barletta JA et al (2018) Should subcentimeter non-invasive encapsulated, follicular variant of papillary thyroid carcinoma be included in the noninvasive follicular thyroid neoplasm with papillary-like nuclear features category? Endocrine 59:143–150CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Dralle H, Musholt TJ, Schabram J et al (2013) German Association of Endocrine Surgeons practice guideline for the surgical management of malignant thyroid tumors. Langenbecks Arch Surg 398:347–375CrossRef Dralle H, Musholt TJ, Schabram J et al (2013) German Association of Endocrine Surgeons practice guideline for the surgical management of malignant thyroid tumors. Langenbecks Arch Surg 398:347–375CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Wada N, Duh QY, Miura D, Brunaud L, Wong MG, Clark OH (2002) Chromosomal aberrations by comparative genomic hybridization in hürthle cell thyroid carcinomas are associated with tumor recurrence. J Clin Endocrinol Metab 87:4595–4601CrossRef Wada N, Duh QY, Miura D, Brunaud L, Wong MG, Clark OH (2002) Chromosomal aberrations by comparative genomic hybridization in hürthle cell thyroid carcinomas are associated with tumor recurrence. J Clin Endocrinol Metab 87:4595–4601CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Sahin M, Allard BL, Yates M et al (2005) PPARgamma staining as a surrogate for PAX8/PPARgamma fusion oncogene expression in follicular neoplasms: clinicopathological correlation and histopathological diagnostic value. J Clin Endocrinol Metab 90:463–468CrossRef Sahin M, Allard BL, Yates M et al (2005) PPARgamma staining as a surrogate for PAX8/PPARgamma fusion oncogene expression in follicular neoplasms: clinicopathological correlation and histopathological diagnostic value. J Clin Endocrinol Metab 90:463–468CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Máximo V, Botelho T, Capela J et al (2005) Somatic and germline mutation in GRIM-19, a dual function gene involved in mitochondrial metabolism and cell death, is linked to mitochondrion-rich (Hurthle cell) tumours of the thyroid. Br J Cancer 92:1892–1898CrossRef Máximo V, Botelho T, Capela J et al (2005) Somatic and germline mutation in GRIM-19, a dual function gene involved in mitochondrial metabolism and cell death, is linked to mitochondrion-rich (Hurthle cell) tumours of the thyroid. Br J Cancer 92:1892–1898CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Ganly I, Ricarte Filho J, Eng S et al (2013) Genomic dissection of Hurthle cell carcinoma reveals a unique class of thyroid malignancy. J Clin Endocrinol Metab 98:E962–972CrossRef Ganly I, Ricarte Filho J, Eng S et al (2013) Genomic dissection of Hurthle cell carcinoma reveals a unique class of thyroid malignancy. J Clin Endocrinol Metab 98:E962–972CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Erickson LA, Jalal SM, Goellner JR et al (2001) Analysis of Hurthle cell neoplasms of the thyroid by interphase fluorescence in situ hybridization. Am J Surg Pathol 25:911–917CrossRef Erickson LA, Jalal SM, Goellner JR et al (2001) Analysis of Hurthle cell neoplasms of the thyroid by interphase fluorescence in situ hybridization. Am J Surg Pathol 25:911–917CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Nikiforova MN, Lynch RA, Biddinger PW et al (2003) RAS point mutations and PAX8-PPAR gamma rearrangement in thyroid tumors: evidence for distinct molecular pathways in thyroid follicular carcinoma. J Clin Endocrinol Metab 88:2318–2326CrossRef Nikiforova MN, Lynch RA, Biddinger PW et al (2003) RAS point mutations and PAX8-PPAR gamma rearrangement in thyroid tumors: evidence for distinct molecular pathways in thyroid follicular carcinoma. J Clin Endocrinol Metab 88:2318–2326CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Dettori T, Frau DV, Lai ML et al (2003) Aneuploidy in oncocytic lesions of the thyroid gland: diffuse accumulation of mitochondria within the cell is associated with trisomy 7 and progressive numerical chromosomal alterations. Genes Chromosomes Cancer 38:22–31CrossRef Dettori T, Frau DV, Lai ML et al (2003) Aneuploidy in oncocytic lesions of the thyroid gland: diffuse accumulation of mitochondria within the cell is associated with trisomy 7 and progressive numerical chromosomal alterations. Genes Chromosomes Cancer 38:22–31CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Rosai J (2017) Introduction. WHO classification of tumours of endocrine organs. In: Lloyd R, Osamura RY, Klöppel G, Rosai J (Hrsg) Tumours of the thyroid gland, 4. Aufl. IARC, Lyon, S 68 Rosai J (2017) Introduction. WHO classification of tumours of endocrine organs. In: Lloyd R, Osamura RY, Klöppel G, Rosai J (Hrsg) Tumours of the thyroid gland, 4. Aufl. IARC, Lyon, S 68
26.
Zurück zum Zitat Rivera M, Ricarte-Filho J, Patel S et al (2010) Encapsulated thyroid tumors of follicular cell origin with high grade features (high mitotic rate/tumor necrosis): a clinicopathologic and molecular study. Hum Pathol 41:172–180CrossRef Rivera M, Ricarte-Filho J, Patel S et al (2010) Encapsulated thyroid tumors of follicular cell origin with high grade features (high mitotic rate/tumor necrosis): a clinicopathologic and molecular study. Hum Pathol 41:172–180CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Cancer Genome Atlas Research Network (2014) Integrated genomic characterization of papillary thyroid carcinoma. Cell 159:676–690CrossRef Cancer Genome Atlas Research Network (2014) Integrated genomic characterization of papillary thyroid carcinoma. Cell 159:676–690CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Führer D, Musholt T, Schmid KW (2017) Molecular pathogenesis of thyroid nodules: relevance for clinical care. Laryngorhinootologie 96:590–596CrossRef Führer D, Musholt T, Schmid KW (2017) Molecular pathogenesis of thyroid nodules: relevance for clinical care. Laryngorhinootologie 96:590–596CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Jin A, Xu J, Wang Y (2018) The role of TERT promoter mutations in postoperative and preoperative diagnosis and prognosis in thyroid cancer. Medicine 97:e11548CrossRef Jin A, Xu J, Wang Y (2018) The role of TERT promoter mutations in postoperative and preoperative diagnosis and prognosis in thyroid cancer. Medicine 97:e11548CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Landa I, Ganly I, Chan TA et al (2013) Frequent somatic TERT promoter mutations in thyroid cancer: higher prevalence in advanced forms of the disease. J Clin Endocrinol Metab 98:E1562–E1566CrossRef Landa I, Ganly I, Chan TA et al (2013) Frequent somatic TERT promoter mutations in thyroid cancer: higher prevalence in advanced forms of the disease. J Clin Endocrinol Metab 98:E1562–E1566CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Landa I, Ibrahimpasic T, Boucai L et al (2016) Genomic and transcriptomic hallmarks of poorly differentiated and anaplastic thyroid cancers. J Clin Invest 126:1052–1066CrossRef Landa I, Ibrahimpasic T, Boucai L et al (2016) Genomic and transcriptomic hallmarks of poorly differentiated and anaplastic thyroid cancers. J Clin Invest 126:1052–1066CrossRef
32.
Zurück zum Zitat Liu X, Bishop J, Shan Y et al (2013) Highly prevalent TERT promoter mutations in aggressive thyroid cancers. Endocr Relat Cancer 20:603–610CrossRef Liu X, Bishop J, Shan Y et al (2013) Highly prevalent TERT promoter mutations in aggressive thyroid cancers. Endocr Relat Cancer 20:603–610CrossRef
33.
Zurück zum Zitat Synoracki S, Ting S, Siebolts U, Dralle H, Koperek O, Schmid KW (2015) Intraoperativer Gefrierschnitt der Schilddrüse. Pathologe 36:362–371CrossRef Synoracki S, Ting S, Siebolts U, Dralle H, Koperek O, Schmid KW (2015) Intraoperativer Gefrierschnitt der Schilddrüse. Pathologe 36:362–371CrossRef
34.
Zurück zum Zitat Goldner WS, Angell TE, McAdoo SL et al (2019) Molecular variants and their risks for malignancy in cytologically indeterminate thyroid nodules. Thyroid 29:1594–1605CrossRef Goldner WS, Angell TE, McAdoo SL et al (2019) Molecular variants and their risks for malignancy in cytologically indeterminate thyroid nodules. Thyroid 29:1594–1605CrossRef
Metadaten
Titel
Diagnostische Grundlagen von Schilddrüsentumoren in der Pathologie
Relevante Änderungen durch die aktuelle WHO-Klassifikation
verfasst von
Dr. Sarah Theurer
Josefine Rawitzer
Saskia Ting
Kurt Werner Schmid
Publikationsdatum
07.01.2021
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Die Pathologie / Ausgabe 1/2021
Print ISSN: 2731-7188
Elektronische ISSN: 2731-7196
DOI
https://doi.org/10.1007/s00292-020-00908-3

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