Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Surgery 6/2021

02.02.2021 | Case Report

Peritoneal Pocket Hernia—Avoidable Complication Following TAPP with Meticulous Closure Technique of Peritoneal Flaps

verfasst von: Dan Dumitrescu, Dragos Serban, Meda Comandasu, Victor Dumitrescu

Erschienen in: Indian Journal of Surgery | Ausgabe 6/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The paper presents the case of a young woman, 29 years of age recently operated by TAPP for right inguinal hernia, who was readmitted to our clinic for intense pain in the lower abdominal floor and right iliac fossa with features of intestinal obstruction of 24 h of duration. Intraoperatively, we observed intestinal occlusion due to an incarcerated ileal loop at the level of a peritoneal gap of approximately 2 cm in diameter, in the flap suture area, after transabdominal preperitoneal patch technique (TAPP). Moreover, the phlegmonous appendix was encountered in the properitoneal space, fixed at the level of the polypropylene mesh. Appendectomy and peritoneal defect closure were performed, with quick postoperative recovery. In recent years, minimally invasive techniques are increasingly being adopted for the repair of inguinal hernias because in addition to the rapid recovery and aesthetic advantage they are associated with a low risk of complications, and the use of the net meshes reduces the recurrence rate to 1–6%. In the case presented, the early postoperative complication was major and rare, associating intestinal obstruction with ileal loop incarceration in a peritoneal breach with acute phlegmonous appendicitis. This complication could be easily avoidable with meticulous closure of peritoneal flap after the TAPP procedure, preventing the contact between the intraperitoneal viscera and the mesh. In any patient following laparoscopic surgery, relaparoscopy must be performed sooner rather than later for timely diagnosis and management of a complication.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Köckerling F, Simons MP (2018) Current concepts of inguinal hernia repair. Visc Med 34(2):145–150CrossRef Köckerling F, Simons MP (2018) Current concepts of inguinal hernia repair. Visc Med 34(2):145–150CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Yang XF, Liu JL (2016) Laparoscopic repair of inguinal hernia in adults. Ann Transl Med 4(20):402CrossRef Yang XF, Liu JL (2016) Laparoscopic repair of inguinal hernia in adults. Ann Transl Med 4(20):402CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Egawa N, Nakamura J, Manabe T, Iwasaki H, Noshiro H (2019) Incidence of postoperative complications in transabdominal preperitoneal repair for groin hernia is influenced by poor performance status rather than by old age. Ann Gastroenterol Surg 3(3):318–324CrossRef Egawa N, Nakamura J, Manabe T, Iwasaki H, Noshiro H (2019) Incidence of postoperative complications in transabdominal preperitoneal repair for groin hernia is influenced by poor performance status rather than by old age. Ann Gastroenterol Surg 3(3):318–324CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Gossetti F, D'Amore L, Annesi E et al (2019) Mesh-related visceral complications following inguinal hernia repair: an emerging topic. Hernia. 23(4):699–708CrossRef Gossetti F, D'Amore L, Annesi E et al (2019) Mesh-related visceral complications following inguinal hernia repair: an emerging topic. Hernia. 23(4):699–708CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Narayanan S, Davidov T (2018) Peritoneal pocket hernia: a distinct cause of early postoperative small bowel obstruction and strangulation: a report of two cases following robotic herniorrhaphy. J Minim Access Surg 14(2):154–157CrossRef Narayanan S, Davidov T (2018) Peritoneal pocket hernia: a distinct cause of early postoperative small bowel obstruction and strangulation: a report of two cases following robotic herniorrhaphy. J Minim Access Surg 14(2):154–157CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Al-Aswad FD (2020) Intestinal obstruction following TAPP a rare complication. Gastroenterol Hepatol Open Access 11(1):25–27CrossRef Al-Aswad FD (2020) Intestinal obstruction following TAPP a rare complication. Gastroenterol Hepatol Open Access 11(1):25–27CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Procter APA, Levi D, Bernard A, Kearney P (2010) Strangulated appendix after transabdominal preperitoneal (TAPP) inguinal hernia repair. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 20(1):42–43CrossRef Procter APA, Levi D, Bernard A, Kearney P (2010) Strangulated appendix after transabdominal preperitoneal (TAPP) inguinal hernia repair. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 20(1):42–43CrossRef
Metadaten
Titel
Peritoneal Pocket Hernia—Avoidable Complication Following TAPP with Meticulous Closure Technique of Peritoneal Flaps
verfasst von
Dan Dumitrescu
Dragos Serban
Meda Comandasu
Victor Dumitrescu
Publikationsdatum
02.02.2021
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Surgery / Ausgabe 6/2021
Print ISSN: 0972-2068
Elektronische ISSN: 0973-9793
DOI
https://doi.org/10.1007/s12262-021-02767-5

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2021

Indian Journal of Surgery 6/2021 Zur Ausgabe

Images in Surgery

CLOVES Syndrome

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.