Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Surgery 6/2021

24.11.2020 | Original Article

Pre-operative blood ordering – Choose wisely!!

verfasst von: Karan Kumar, Priyadarsini Jayachandran Arcot, Poonam Coshic

Erschienen in: Indian Journal of Surgery | Ausgabe 6/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

A multi-specialized research health center needs to implement a standard blood ordering schedule for elective surgeries and perform regular audits on blood ordering practices to ensure the judicial usage of resources. This retrospective study is a step towards implementing a maximum blood-ordering schedule in our Institute.

Methodology

Blood ordering and utilization of 10 surgical specialties (performing over 180 different surgical procedures) were analyzed for 1 year to formulate an institutional maximum blood-ordering schedule.

Results

Out of 7967 patients, the cross match- transfusion ratio, transfusion probability, and transfusion index were 2.5, 34.5%, and 0.7 respectively. There was a gross over-ordering of blood units pre-operatively (82.4%).

Conclusion

Sixty-seven percent of the elective surgeries can be performed safely with type and screen alone saving 77% of the total expenditure if we were to cross-match the exact number of units demanded. Hence, this study reiterates the importance of regular auditing of blood requisition patterns and the introduction of maximum blood-ordering schedule to prevent wastage of precious blood bank resources.
Literatur
5.
Zurück zum Zitat Frank SM, Oleyar MJ, Ness PM, Tobian AAR (2014) Reducing unnecessary preoperative blood orders and costs by implementing an Updated Institution-specific Maximum Surgical Blood Order Schedule and a Remote Electronic Blood Release System. Anesthesiology 121:501–509CrossRef Frank SM, Oleyar MJ, Ness PM, Tobian AAR (2014) Reducing unnecessary preoperative blood orders and costs by implementing an Updated Institution-specific Maximum Surgical Blood Order Schedule and a Remote Electronic Blood Release System. Anesthesiology 121:501–509CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Woodrum CL, Wisniewski M, Truilzi DJ, Waters JH, Alacron LH et al (2017) The effects of a data driven maximum surgical blood ordering schedule on preoperative blood ordering practices. Transfusion Medicine 22:571–577 Woodrum CL, Wisniewski M, Truilzi DJ, Waters JH, Alacron LH et al (2017) The effects of a data driven maximum surgical blood ordering schedule on preoperative blood ordering practices. Transfusion Medicine 22:571–577
7.
Zurück zum Zitat Vibhute M, Kamnath SK, Shetty A (2000) Blood utilization in elective general surgeries: requirements, ordering and transfusion practices. J Postgrad Med 46:13–17 (http://www.jpgmonline.com/article.asp?issn=0022-3859;year=2000;volume=46;issue=1;spage=13;epage=7;aulast=Vibhute)PubMed Vibhute M, Kamnath SK, Shetty A (2000) Blood utilization in elective general surgeries: requirements, ordering and transfusion practices. J Postgrad Med 46:13–17 (http://www.jpgmonline.com/article.asp?issn=0022-3859;year=2000;volume=46;issue=1;spage=13;epage=7;aulast=Vibhute)PubMed
8.
Zurück zum Zitat Kshirsagar A, Nangare N, Vekariya M, Mahna A, Gupta V et al (2014) Evaluation of Blood Utilization in Elective Surgery- Requirement, Ordering and Transfusion Practices. Int J Health SciRsrch 4:186–199 (http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.658.8705&rep=rep1&type=pdf) Kshirsagar A, Nangare N, Vekariya M, Mahna A, Gupta V et al (2014) Evaluation of Blood Utilization in Elective Surgery- Requirement, Ordering and Transfusion Practices. Int J Health SciRsrch 4:186–199 (http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.658.8705&rep=rep1&type=pdf)
9.
Zurück zum Zitat Kaur D, Kandwal M (2016) Blood utilization and quality indicators – trend at a superspeciality hospital in Northern India. HematolTransfusInt J 2:53–56 (https://medcraveonline.com/HTIJ/blood-utilization-and-quality-indicators--trend-at-a-superspecialty-hospital-in-northern-india.html) Kaur D, Kandwal M (2016) Blood utilization and quality indicators – trend at a superspeciality hospital in Northern India. HematolTransfusInt J 2:53–56 (https://medcraveonline.com/HTIJ/blood-utilization-and-quality-indicators--trend-at-a-superspecialty-hospital-in-northern-india.html)
11.
Zurück zum Zitat Devi KM, Sharma AB, Singh LD, Vijayanta K, Lalhriatpuii ST et al (2014) Quality indicators of Blood Utilization in a Tertiary Care Centre in the North-Eastern India. J Dent Med Sci 13:50–52 (https://www.iosrjournals.org/iosr-jdms/papers/Vol13-issue1/Version-5/L013155052.pdf) Devi KM, Sharma AB, Singh LD, Vijayanta K, Lalhriatpuii ST et al (2014) Quality indicators of Blood Utilization in a Tertiary Care Centre in the North-Eastern India. J Dent Med Sci 13:50–52 (https://www.iosrjournals.org/iosr-jdms/papers/Vol13-issue1/Version-5/L013155052.pdf)
12.
Zurück zum Zitat Kumari S (2017) Blood transfusion practices in a tertiary care center in Northern India. J Lab Physicians 9:71–75 (https://www.thieme-connect.de/products/ejournals/abstract/10.4103/0974-2727.199634)CrossRef Kumari S (2017) Blood transfusion practices in a tertiary care center in Northern India. J Lab Physicians 9:71–75 (https://www.thieme-connect.de/products/ejournals/abstract/10.4103/0974-2727.199634)CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Ransom SB, McNeeley SG, Malone JM Jr (1996) A cost-effectiveness evaluation of pre-operative type-and-screen testing for vaginal hysterectomy. Am J ObstetGynecol 175:1201–1203 (https://www.ajog.org/article/S0002-9378(96)70028-5/fulltext)CrossRef Ransom SB, McNeeley SG, Malone JM Jr (1996) A cost-effectiveness evaluation of pre-operative type-and-screen testing for vaginal hysterectomy. Am J ObstetGynecol 175:1201–1203 (https://www.ajog.org/article/S0002-9378(96)70028-5/fulltext)CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Lin JS, Chen YJ, Tzeng CH, Lyou JY, Lee CH (2006) Revisiting of preoperative blood ordering policy – a single institute’s experience in Taiwan. J Chin Med Assoc 69:507–511 (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1726490109703193?via%3Dihub)CrossRef Lin JS, Chen YJ, Tzeng CH, Lyou JY, Lee CH (2006) Revisiting of preoperative blood ordering policy – a single institute’s experience in Taiwan. J Chin Med Assoc 69:507–511 (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1726490109703193?via%3Dihub)CrossRef
Metadaten
Titel
Pre-operative blood ordering – Choose wisely!!
verfasst von
Karan Kumar
Priyadarsini Jayachandran Arcot
Poonam Coshic
Publikationsdatum
24.11.2020
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Surgery / Ausgabe 6/2021
Print ISSN: 0972-2068
Elektronische ISSN: 0973-9793
DOI
https://doi.org/10.1007/s12262-020-02672-3

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2021

Indian Journal of Surgery 6/2021 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.