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Erschienen in: Indian Journal of Surgery 4/2023

28.11.2022 | Review Article

Quantification and Effectiveness of Vascularized Neck Lymph Node Transfer for Lymphedema: a Systematic Review and Meta-Analysis

verfasst von: Ishith Seth, Gabriella Bulloch, Damien Gibson, Nimish Seth, David J. Hunter-Smith, Warren M. Rozen

Erschienen in: Indian Journal of Surgery | Ausgabe 4/2023

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Abstract

This study aims to quantify the number of vascularized neck lymph nodes (VLNs) and postvascularized lymph node transfer (VLNT) and summarize the safety and efficacy of neck VLNT for treatment of lymphedema. PubMed, Web of Science, Google Scholar, and Cochrane CENTRAL databases were searched up to March 2022. PRISMA guidelines were adhered to, and the study was registered on PROSPERO. The primary outcome was the quantity of neck lymph nodes, and the secondary outcomes included postoperative cellulitis, Lymphedema Quality of Life Tool (LYMQOL), reduction of the extremity circumference, circumference differentiation, donor site morbidity, and lymphedema recurrence. The raw mean or proportion with a 95% confidence interval (CI) was calculated to conduct a single-arm meta-analysis. All analyses were performed using \(R\) software v4.0.3. Newcastle–Ottawa Scale was used to assess for quality of included studies. Eighteen studies comprising 510 patients were included in the single-arm meta-analysis. Mean neck VLNs were 3.80, 95% CI [2.48, 5.11], mean postoperative cellulitis was 0.70%, 95% CI [0.22, 1.18], mean postoperative LYMQOL was 6.84, 95% CI [5.39, 8.30], mean postoperative reduction of the extremity circumference 43.57%, 95% CI [27.81, 59.33], and mean circumference differentiation was 11.37%, 95% CI [7.51, 15.23]. The overall proportion of donor site morbidity events was 0.06, 95% CI [0.04, 0.11], and lymphedema recurrence was 0.12, 95% CI [0.05, 0.24]. The neck lymph node flap has an arsenal of lymph nodes present, carries no risk of iatrogenic edema, and has a low risk of other complications. Low donor site morbidity, patient satisfaction with the cosmetic scar, significant lymphedema reduction, and improvement of LYMQOL postoperatively are some positive outcomes that should be considered by surgeons.
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Metadaten
Titel
Quantification and Effectiveness of Vascularized Neck Lymph Node Transfer for Lymphedema: a Systematic Review and Meta-Analysis
verfasst von
Ishith Seth
Gabriella Bulloch
Damien Gibson
Nimish Seth
David J. Hunter-Smith
Warren M. Rozen
Publikationsdatum
28.11.2022
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Surgery / Ausgabe 4/2023
Print ISSN: 0972-2068
Elektronische ISSN: 0973-9793
DOI
https://doi.org/10.1007/s12262-022-03627-6

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Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.