Skip to main content
Erschienen in: Journal of Maxillofacial and Oral Surgery 1/2024

16.11.2022 | Original Article

Stability and Clinical Outcomes of Angle Fracture Fixation Using Sagittal Split Plate (SSOP) Versus Two Miniplates: Randomized Clinical Trial

verfasst von: Hagar M. El-Sherif, Sherif Ali, Mostafa Talaat, Fahmy Mubarak

Erschienen in: Journal of Maxillofacial and Oral Surgery | Ausgabe 1/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The aim of this study was to compare the stability and clinical outcomes between the two miniplates and sagittal split plate (SSOP) in angle fracture fixation. Thirty-eight patients with a mandibular angle fracture were selected and divided randomly into two groups. Intervention was treated with SSOP, and the control group was treated with conventional two miniplates. Clinical evaluation included occlusion, edema, nerve affection, wound dehiscence and mouth opening. Radiographic parameters included the measurement of inter-ramus distance, inter-mental distance and bone density. All clinical parameters were evaluated at one week, one month and three months intervals. Radiographic parameters were evaluated immediately postoperative, and after three months. Results showed that SSOP had less postoperative complications (10.50%) than the two miniplates (31.60%). It can be concluded that both methods offered high performance in management of mandibular angle fractures. However, SSOP group had a significantly shorter operating time, increased bone density and less edema.
Clinical trial registration number: NCT03839368.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Darwich A, Darwich K, Al-Shurbaji MHD (2016) 3D finite element analysis of miniplate fixation techniques in mandibular angle fractures. J Indian Dent Assoc 9:10 Darwich A, Darwich K, Al-Shurbaji MHD (2016) 3D finite element analysis of miniplate fixation techniques in mandibular angle fractures. J Indian Dent Assoc 9:10
3.
Zurück zum Zitat Iizuka T, Lindqvist C, Hallikainen D, Paukku P (1991) Infection after rigid internal fixation of mandibular fractures: a clinical and radiologic study. J oral Maxillofac Surg 49(6):585–593CrossRefPubMed Iizuka T, Lindqvist C, Hallikainen D, Paukku P (1991) Infection after rigid internal fixation of mandibular fractures: a clinical and radiologic study. J oral Maxillofac Surg 49(6):585–593CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Ellis Iii E (1999) Treatment methods for fractures of the mandibular angle. Int J Oral Maxillofac Surg 28(4):243–252CrossRef Ellis Iii E (1999) Treatment methods for fractures of the mandibular angle. Int J Oral Maxillofac Surg 28(4):243–252CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Al-Moraissi EA and 3rd Ellis E (2014) What method for management of unilateral mandibular angle fractures has the lowest rate of postoperative complications? A systematic review and meta-analysis. J Oral Maxillofac Surg Off J Am Assoc Oral Maxillofac Surg. 72(11): 2197–2211. https://doi.org/10.1016/j.joms.2014.05.023 Al-Moraissi EA and 3rd Ellis E (2014) What method for management of unilateral mandibular angle fractures has the lowest rate of postoperative complications? A systematic review and meta-analysis. J Oral Maxillofac Surg Off J Am Assoc Oral Maxillofac Surg. 72(11): 2197–2211. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​joms.​2014.​05.​023
17.
Zurück zum Zitat Suojanen J, Järvinen S, Hodzic Z, Reunanen J, Leikola J, Stoor P (2019) No differences in infections between patient-specific implants and conventional mini-plates in mandibular bilateral sagittal split osteotomy - Up to 3-year follow-up. J Cranio-Maxillo-Fac Surg Off Publ Eur Assoc Cranio-Maxillo-Fac Surg 47(8):1181–1184. https://doi.org/10.1016/j.jcms.2018.10.009CrossRef Suojanen J, Järvinen S, Hodzic Z, Reunanen J, Leikola J, Stoor P (2019) No differences in infections between patient-specific implants and conventional mini-plates in mandibular bilateral sagittal split osteotomy - Up to 3-year follow-up. J Cranio-Maxillo-Fac Surg Off Publ Eur Assoc Cranio-Maxillo-Fac Surg 47(8):1181–1184. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​jcms.​2018.​10.​009CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Bouchard C, Mansouri M (2017) Open reduction with internal fixation of mandibular angle fractures: a retrospective study. J Can Dent Assoc 82:h3PubMed Bouchard C, Mansouri M (2017) Open reduction with internal fixation of mandibular angle fractures: a retrospective study. J Can Dent Assoc 82:h3PubMed
20.
Zurück zum Zitat Melek LN, El Mahallawy AS, Sharara AA (2015) Evaluation of the 3-dimensional threadlock plate in the management of mandibular angle fractures: a clinical and radiographic study. Tanta Dent J 12(2):140–148CrossRef Melek LN, El Mahallawy AS, Sharara AA (2015) Evaluation of the 3-dimensional threadlock plate in the management of mandibular angle fractures: a clinical and radiographic study. Tanta Dent J 12(2):140–148CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Singh R, Singh A, Singh DK, Nazeer J, Singh S (2020) Comparative evaluation of 2D miniplates and 3D miniplates fixation in mandibular angle fracture-A clinical study. Indian J Dent Res 31(1):134CrossRefPubMed Singh R, Singh A, Singh DK, Nazeer J, Singh S (2020) Comparative evaluation of 2D miniplates and 3D miniplates fixation in mandibular angle fracture-A clinical study. Indian J Dent Res 31(1):134CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Stability and Clinical Outcomes of Angle Fracture Fixation Using Sagittal Split Plate (SSOP) Versus Two Miniplates: Randomized Clinical Trial
verfasst von
Hagar M. El-Sherif
Sherif Ali
Mostafa Talaat
Fahmy Mubarak
Publikationsdatum
16.11.2022
Verlag
Springer India
Erschienen in
Journal of Maxillofacial and Oral Surgery / Ausgabe 1/2024
Print ISSN: 0972-8279
Elektronische ISSN: 0974-942X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12663-022-01817-z

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2024

Journal of Maxillofacial and Oral Surgery 1/2024 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.