Zum Inhalt

Decline in typical angina among patients referred for cardiac stress testing

  • 06.07.2023
  • ORIGINAL ARTICLE
Erschienen in:

Abstract

Objective

To evaluate temporal trends in the prevalence of typical angina and its clinical correlates among patients referred for stress/rest SPECT myocardial perfusion imaging (MPI).

Patients and methods

We evaluated the prevalence of chest pain symptoms and their relationship to inducible myocardial ischemia among 61,717 patients undergoing stress/rest SPECT-MPI between January 2, 1991 and December 31, 2017. We also assessed the relationship between chest pain symptom and angiographic findings among 6,579 patients undergoing coronary CT angiography between 2011 and 2017.

Results

The prevalence of typical angina among SPECT-MPI patients declined from 16.2% between 1991 and 1997 to 3.1% between 2011 and 2017, while the prevalence of dyspnea without any chest pain increased from 5.9 to 14.5% over the same period. The frequency of inducible myocardial ischemia declined over time within all symptom groups, but its frequency among current patients (2011–2017) with typical angina was approximately three-fold higher versus other symptom groups (28.4% versus 8.6%, p < 0.001). Overall, patients with typical angina had a higher prevalence of obstructive CAD on CCTA than those with other clinical symptoms, but 33.3% of typical angina patients had no coronary stenoses, 31.1% had 1–49% stenoses, and 35.4% had ≥ 50% stenoses.

Conclusions

The prevalence of typical angina has declined to a very low level among contemporary patients referred for noninvasive cardiac tests. The angiographic findings among current typical angina patients are now quite heterogeneous, with one-third of such patients having normal coronary angiograms. However, typical angina remains associated with a substantially higher frequency of inducible myocardial ischemia compared to patients with other cardiac symptoms.
Titel
Decline in typical angina among patients referred for cardiac stress testing
Verfasst von
Alan Rozanski
Donghee Han
Robert J. H. Miller
Heidi Gransar
Piotr J. Slomka
Sean W. Hayes
John D. Friedman
Louise E. J. Thomson
Daniel S. Berman
Publikationsdatum
06.07.2023
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Journal of Nuclear Cardiology / Ausgabe 4/2023
Print ISSN: 1071-3581
Elektronische ISSN: 1532-6551
DOI
https://doi.org/10.1007/s12350-023-03305-4
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Kardiologie

Wie vorgehen bei erhöhtem Troponin ohne erkennbare Myokardschädigung?

Erhöhte kardiale Troponine gelten als Schlüsselmarker des Myokardinfarkts. In seltenen Fällen beruhen stark erhöhte Werte jedoch nicht auf einer Myokardschädigung, sondern auf Störfaktoren. Wie sollte man mit einem derartigen Verdacht umgehen?

Dilatierte Aorta ascendens: Mehr Überwachung = mehr Sicherheit?

US-Radiologinnen und -Radiologen haben retrospektiv Fälle ihrer Einrichtung ausgewertet und kommen zu dem Schluss, dass mehr Surveillance bei erweiterter Aorta ascendens nicht immer hilfreich ist: In der Mehrzahl der Fälle blieben die Dilatationen stabil – und um die seltenen Fälle mit späterer Dissektion besser identifizieren zu können, müssten andere Faktoren noch stärker berücksichtigt werden.

Tirzepatid reduziert kardiovaskuläre Ereignisse bei Diabetes

Der duale GLP-1/GIP-Rezeptoragonist Tirzepatid empfiehlt sich mit Ergebnissen einer großen Studie als weitere Option zur Reduktion kardiovaskulärer Ereignisse bei Patienten mit Typ-2-Diabetes und manifester Gefäßerkrankung.

Kombination von SGLT2-Inhibitor mit Statin ist sicher

Die Rhabdomyolyse ist eine gefürchtete, aber sehr seltene Nebenwirkung von Statinen. Medikamenteninteraktionen können das Risiko erhöhen. Mit SGLT2-Inhibitoren scheint dies nicht der Fall zu sein – die Ko-Therapie könnte das Risiko sogar senken.

EKG Essentials: EKG befunden mit System

In diesem CME-Kurs können Sie Ihr Wissen zur EKG-Befundung anhand von zwölf Video-Tutorials auffrischen und 10 CME-Punkte sammeln.
Praxisnah, relevant und mit vielen Tipps & Tricks vom Profi.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
EKG befunden mit System - EKG Essential/© Springer Medizin Verlag GmbH