Skip to main content
main-content

10.02.2020 | Original Article

Design, implementation, and evaluation of a novel curriculum to teach transurethral resection of the prostate (TURP): a 3-year experience of urology simulation bootcamp course

Zeitschrift:
World Journal of Urology
Autoren:
Mithun Kailavasan, Christopher Berridge, Grigorios Athanasiadis, Agapios Gkentzis, Bhavan Rai, Sunjay Jain, Chandra S. Biyani, Ghulam Nabi
Wichtige Hinweise

Publisher's Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Objectives

To present the three-year experience of the multi-component TURP module at Urology Simulation Bootcamp Course (USBC) and demonstrate trainee’s competence progression and satisfaction.

Methods

During the USBC, a 4-h TURP module was developed and consisted of (a) familiarisation and assembly of resectoscope instrument, (b) didactic lecture on TURP operative techniques and postoperative complications, (c) learning hands-on resection on validated simulators [Samed, GmBH, Dresden, Germany; TURP Mentor™, Simbionix, Israel], and (d) practicing clot evacuation using the Ellik bladder Evacuator. Trainee’s level of instrument knowledge, operative competence, and confidence were assessed pre- and post-course. Trainee’s feedback was also collected.

Results

One hundred thirty trainees participated in the USBC between 2016 and 2018. Eighty-seven percent of trainees scored themselves as 1–3 (low confidence in resection) on a 5-point Likert scale. Trainees significantly improved in their ability to perform resectoscope assembly for resection, coagulation and incision by 33.6% (p < 0.001), 28.1% (p < 0.001) and 34.0% (p < 0.001), respectively. There was a significant improvement in scores in itemised technical skill on the TURP simulator following completion of the TURP module (Mean difference = 3.4 points, 95% CI 2–4, p < 0.001). Ninety-one percent of trainees agreed that the TURP module was useful for their development in urological training.

Conclusion

Our results demonstrated that it is feasible to develop and implement a focussed module for teaching TURP with significant improvement in learning. Trainee feedback suggests that they were highly satisfied with the teaching provided and models used. This style of training can be implemented for other common surgical procedures.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Jetzt e.Med bestellen und 100 € sparen!

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel
  1. Sie können e.Med Gynäkologie & Urologie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Urologie

Meistgelesene Bücher in der Urologie

2016 | Buch

Anogenitale Hautkrankheiten

Erkennen, Befunden, Behandeln

Hautkrankheiten im Bereich Genitale werden werden oft erstmals von einem Facharzt beobachtet, der sich mit anderen genitalen Beschwerden beschäftigt – der Urologe bei Männern oder der Gynäkologe bei Frauen. Dieses Buch schult den Blick für anogenitale Dermatosen und gibt Tipps zur Therapie.

Herausgeber:
Walter Krause, Isaak Effendy

2015 | Buch

Inkontinenz- und Deszensuschirurgie der Frau

Harninkontinenz ist eines der häufigsten Symptome in der Urologie und Gynäkologie. OP-Atlas, unverzichtbarer Ratgeber, kompaktes Nachschlagewerk in einem: Mithilfe dieses Buches werden Sie Spezialist in Sachen Inkontinenz- und Deszensuschirurgie.

Herausgeber:
Rainer Hofmann, Uwe Wagner

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Urologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise