Skip to main content
Erschienen in: Die Diabetologie 2/2019

22.02.2019 | Typ-1-Diabetes | DDG Praxisempfehlungen

Therapie des Typ-1-Diabetes

Kurzfassung der S3-Leitlinie (AWMF-Registernummer: 057–013; 2. Auflage), Stand: 30. Juni 2018

verfasst von: Thomas Haak, Stefan Gölz, Andreas Fritsche, Martin Füchtenbusch, Thorsten Siegmund, Elisabeth Schnellbächer, Harald H. Klein, Til Uebel, Diana Droßel

Erschienen in: Die Diabetologie | Ausgabe 2/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Auszug

Auf der Webseite der Deutschen Diabetes Gesellschaft (https://​www.​deutsche-diabetes-gesellschaft.​de/​ueber-uns.​html) befinden sich unter „Leitlinien → Praxisempfehlungen“ alle PDFs zum kostenlosen Download. …
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Johnson DD, Palumbo PJ, Chu CP. Diabetic ketoacidosis in a communitybased population. Mayo Clin Proc 1980; 55 (2): 83–88. EK III Johnson DD, Palumbo PJ, Chu CP. Diabetic ketoacidosis in a communitybased population. Mayo Clin Proc 1980; 55 (2): 83–88. EK III
3.
Zurück zum Zitat Bottazzo GF, Florin-Christensen A, Doniach D. Islet-cell antibodies in diabetes mellitus with autoimmune polyendocrine deficiencies. Lancet 1974; 2 (7892): 1279–1283. EK IIICrossRef Bottazzo GF, Florin-Christensen A, Doniach D. Islet-cell antibodies in diabetes mellitus with autoimmune polyendocrine deficiencies. Lancet 1974; 2 (7892): 1279–1283. EK IIICrossRef
4.
Zurück zum Zitat Palmer JP, Asplin CM, Clemons P et al. Insulin antibodies in insulindependent diabetics before insulin treatment. Science 1983; 222 (4630): 1337–1339. EK IIICrossRef Palmer JP, Asplin CM, Clemons P et al. Insulin antibodies in insulindependent diabetics before insulin treatment. Science 1983; 222 (4630): 1337–1339. EK IIICrossRef
5.
Zurück zum Zitat Wiest-Ladenburger U, Hartmann R, Hartmann U et al. Combined analysis and single-step detection of GAD65 and IA2 autoantibodies in IDDM can replace the histochemical islet cell antibody test. Diabetes 1997;46 (4): 565–571. EK III Wiest-Ladenburger U, Hartmann R, Hartmann U et al. Combined analysis and single-step detection of GAD65 and IA2 autoantibodies in IDDM can replace the histochemical islet cell antibody test. Diabetes 1997;46 (4): 565–571. EK III
6.
Zurück zum Zitat Bingley PJ, Bonifacio E, Mueller PW. Diabetes Antibody Standardization Program: first assay proficiency evaluation. Diabetes 2003; 52 (5):1128–1136. EK III Bingley PJ, Bonifacio E, Mueller PW. Diabetes Antibody Standardization Program: first assay proficiency evaluation. Diabetes 2003; 52 (5):1128–1136. EK III
7.
Zurück zum Zitat Törn C, Mueller PW, Schlosser M et al. Diabetes Antibody Standardization Program: evaluation of assays for autoantibodies to glutamic acid decarboxylase and islet antigen-2. Diabetologia 2008; 51 (5): 846–852. EK III Törn C, Mueller PW, Schlosser M et al. Diabetes Antibody Standardization Program: evaluation of assays for autoantibodies to glutamic acid decarboxylase and islet antigen-2. Diabetologia 2008; 51 (5): 846–852. EK III
8.
Zurück zum Zitat Schlosser M, Mueller PW, Torn C et al. Diabetes Antibody Standardization Program: evaluation of assays for insulin autoantibodies. Diabetologia 2010; 53 (12): 2611–2620. EK III Schlosser M, Mueller PW, Torn C et al. Diabetes Antibody Standardization Program: evaluation of assays for insulin autoantibodies. Diabetologia 2010; 53 (12): 2611–2620. EK III
9.
Zurück zum Zitat Imagawa A, Hanafusa T, Miyagawa J et al. A novel subtype of type 1 diabetes mellitus characterized by a rapid onset and an absence of diabetes-related antibodies. Osaka IDDM Study Group. N Engl J Med 2000;342 (5): 301–307. EK IIICrossRef Imagawa A, Hanafusa T, Miyagawa J et al. A novel subtype of type 1 diabetes mellitus characterized by a rapid onset and an absence of diabetes-related antibodies. Osaka IDDM Study Group. N Engl J Med 2000;342 (5): 301–307. EK IIICrossRef
10.
Zurück zum Zitat National Institute for Health and Clinical Excellence. Type 1 diabetes in adults: diagnosis and management. 2015. EK IV National Institute for Health and Clinical Excellence. Type 1 diabetes in adults: diagnosis and management. 2015. EK IV
11.
Zurück zum Zitat American Diabetes Association. Standards of Medical Care in Diabetes—2017. Diabetes Care 2017; 40 (Suppl. 1). EK IV American Diabetes Association. Standards of Medical Care in Diabetes—2017. Diabetes Care 2017; 40 (Suppl. 1). EK IV
12.
Zurück zum Zitat DCCT Research Group. The effect of intensive treatment of diabetes on the development and progression of long-term complications in insulindependent diabetes mellitus. The Diabetes Control and Complications Trial Research Group. N Engl J Med 1993; 329 (14): 977–986. EK Ib DCCT Research Group. The effect of intensive treatment of diabetes on the development and progression of long-term complications in insulindependent diabetes mellitus. The Diabetes Control and Complications Trial Research Group. N Engl J Med 1993; 329 (14): 977–986. EK Ib
13.
Zurück zum Zitat Fanelli CG, Epifano L, Rambotti AM et al. Meticulous prevention of hypoglycemia normalizes the glycemic thresholds and magnitude of most of neuroendocrine responses to, symptoms of, and cognitive function during hypoglycemia in intensively treated patients with short-term IDDM. Diabetes 1993; 42 (11): 1683–1689. EK IIb Fanelli CG, Epifano L, Rambotti AM et al. Meticulous prevention of hypoglycemia normalizes the glycemic thresholds and magnitude of most of neuroendocrine responses to, symptoms of, and cognitive function during hypoglycemia in intensively treated patients with short-term IDDM. Diabetes 1993; 42 (11): 1683–1689. EK IIb
14.
Zurück zum Zitat Fritsche A, Stefan N, Haring H et al. Avoidance of hypoglycemia restores hypoglycemia awareness by increasing beta-adrenergic sensitivity in type 1 diabetes. Ann Intern Med 2001; 134 (9): 729–736. EK IIb Fritsche A, Stefan N, Haring H et al. Avoidance of hypoglycemia restores hypoglycemia awareness by increasing beta-adrenergic sensitivity in type 1 diabetes. Ann Intern Med 2001; 134 (9): 729–736. EK IIb
17.
Zurück zum Zitat Lucidi P, Porcellati F, Marinelli Andreoli A et al. Pharmacokinetics and Pharmacodynamics of NPH Insulin in Type 1 Diabetes: The Importance of Appropriate Resuspension Before Subcutaneous Injection. Diabetes Care 2015; 38 (12): 2204–2210. https://doi.org/10.2337/dc15-0801. EK IVCrossRef Lucidi P, Porcellati F, Marinelli Andreoli A et al. Pharmacokinetics and Pharmacodynamics of NPH Insulin in Type 1 Diabetes: The Importance of Appropriate Resuspension Before Subcutaneous Injection. Diabetes Care 2015; 38 (12): 2204–2210. https://​doi.​org/​10.​2337/​dc15-0801. EK IVCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Wutte A, Plank J, Sinner F. Dose-response relationship and within-subject variability of insulin detemir and NPH insulin in subjects with Type 1 diabetes. Diabetes 2004; 53 (Suppl. 2): A152. EK IV Wutte A, Plank J, Sinner F. Dose-response relationship and within-subject variability of insulin detemir and NPH insulin in subjects with Type 1 diabetes. Diabetes 2004; 53 (Suppl. 2): A152. EK IV
21.
Zurück zum Zitat Woodworth JR, Howey DC, Bowsher RR et al. Comparative pharmacokinetics and glucodynamics of two human insulin mixtures. 70/30 and 50/50 insulin mixtures. Diabetes Care 1994; 17 (5): 366–371. EK II Woodworth JR, Howey DC, Bowsher RR et al. Comparative pharmacokinetics and glucodynamics of two human insulin mixtures. 70/30 and 50/50 insulin mixtures. Diabetes Care 1994; 17 (5): 366–371. EK II
25.
Zurück zum Zitat Koehler G, Treiber G, Wutte A et al. Pharmacodynamics of the longacting insulin analogues detemir and glargine following single-doses and under steady-state conditions in patients with type 1 diabetes. Diabetes Obes Metab 2014; 16 (1): 57–62. https://doi.org/10.1111/dom.12178. EK IICrossRef Koehler G, Treiber G, Wutte A et al. Pharmacodynamics of the longacting insulin analogues detemir and glargine following single-doses and under steady-state conditions in patients with type 1 diabetes. Diabetes Obes Metab 2014; 16 (1): 57–62. https://​doi.​org/​10.​1111/​dom.​12178. EK IICrossRef
27.
Zurück zum Zitat Becker RHA, Dahmen R, Bergmann K et al. New insulin glargine 300 Units · mL-1 provides a more even activity profile and prolonged glycemic control at steady state compared with insulin glargine 100 Units ·mL-1: The ELEMENT 1 study. Diabetes Care 2015; 38 (4): 637–643. https://doi.org/10.2337/dc14-0006. EK IICrossRef Becker RHA, Dahmen R, Bergmann K et al. New insulin glargine 300 Units · mL-1 provides a more even activity profile and prolonged glycemic control at steady state compared with insulin glargine 100 Units ·mL-1: The ELEMENT 1 study. Diabetes Care 2015; 38 (4): 637–643. https://​doi.​org/​10.​2337/​dc14-0006. EK IICrossRef
29.
Zurück zum Zitat Heise T, Pieber TR, Danne T et al. A Pooled Analysis of Clinical Pharmacology Trials Investigating the Pharmacokinetic and Pharmacodynamic Characteristics of Fast-Acting Insulin Aspart in Adults with Type 1 Diabetes. Clin Pharmacokinet 2017; 56 (5): 551–559. https://doi.org/10.1007/s40262-017-0514-8. EK IICrossRef Heise T, Pieber TR, Danne T et al. A Pooled Analysis of Clinical Pharmacology Trials Investigating the Pharmacokinetic and Pharmacodynamic Characteristics of Fast-Acting Insulin Aspart in Adults with Type 1 Diabetes. Clin Pharmacokinet 2017; 56 (5): 551–559. https://​doi.​org/​10.​1007/​s40262-017-0514-8. EK IICrossRef
31.
Zurück zum Zitat Famulla S, Hovelmann U, Fischer A et al. Insulin Injection Into Lipohypertrophic Tissue: Blunted and More Variable Insulin Absorption and Action and Impaired Postprandial Glucose Control. Diabetes Care 2016; 39 (9): 1486–1492. https://doi.org/10.2337/dc16-0610. EK II/LoECrossRef Famulla S, Hovelmann U, Fischer A et al. Insulin Injection Into Lipohypertrophic Tissue: Blunted and More Variable Insulin Absorption and Action and Impaired Postprandial Glucose Control. Diabetes Care 2016; 39 (9): 1486–1492. https://​doi.​org/​10.​2337/​dc16-0610. EK II/LoECrossRef
33.
Zurück zum Zitat Rave K, Heinemann L, Puhl L et al. Premixed formulations of insulin lispro. Activity profiles in type 1 diabetic patients. Diabetes Care 1999; 22 (5): 865–866. EK III Rave K, Heinemann L, Puhl L et al. Premixed formulations of insulin lispro. Activity profiles in type 1 diabetic patients. Diabetes Care 1999; 22 (5): 865–866. EK III
36.
Zurück zum Zitat Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen. Kurzwirksame Insulinanaloga zur Behandlung des Diabetes mellitus Typ 1. Abschlussbericht. Auftrag A05-02. Version 1.0; 2007.. EK Ia Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen. Kurzwirksame Insulinanaloga zur Behandlung des Diabetes mellitus Typ 1. Abschlussbericht. Auftrag A05-02. Version 1.0; 2007.. EK Ia
37.
Zurück zum Zitat Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen. Langwirksame Insulinanaloga zur Behandlung des Diabetes mellitus Typ 1. Abschlussbericht. Auftrag A05-01. Version 1.0; 2010.. EK Ia Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen. Langwirksame Insulinanaloga zur Behandlung des Diabetes mellitus Typ 1. Abschlussbericht. Auftrag A05-01. Version 1.0; 2010.. EK Ia
38.
Zurück zum Zitat Singh SR, Ahmad F, Lal A et al. Efficacy and safety of insulin analogues for the management of diabetes mellitus: a meta-analysis. CMAJ 2009; 180 (4): 385–397. EK Ia Singh SR, Ahmad F, Lal A et al. Efficacy and safety of insulin analogues for the management of diabetes mellitus: a meta-analysis. CMAJ 2009; 180 (4): 385–397. EK Ia
39.
Zurück zum Zitat Monami M, Marchionni N, Mannucci E. Long-acting insulin analogues vs. NPH human insulin in type 1 diabetes. A meta-analysis. Diabetes Obes Metab 2009; 11 (4): 372–378. EK Ia Monami M, Marchionni N, Mannucci E. Long-acting insulin analogues vs. NPH human insulin in type 1 diabetes. A meta-analysis. Diabetes Obes Metab 2009; 11 (4): 372–378. EK Ia
40.
Zurück zum Zitat Mullins P, Sharplin P, Yki-Jarvinen H et al. Negative binomial metaregression analysis of combined glycosylated hemoglobin and hypoglycemia outcomes across eleven Phase III and IV studies of insulin glargine compared with neutral protamine Hagedorn insulin in type 1 and type 2 diabetes mellitus. Clin Ther 2007; 29 (8): 1607–1619. EK Ia Mullins P, Sharplin P, Yki-Jarvinen H et al. Negative binomial metaregression analysis of combined glycosylated hemoglobin and hypoglycemia outcomes across eleven Phase III and IV studies of insulin glargine compared with neutral protamine Hagedorn insulin in type 1 and type 2 diabetes mellitus. Clin Ther 2007; 29 (8): 1607–1619. EK Ia
41.
Zurück zum Zitat Ashwell SG, Bradley C, Stephens JW et al. Treatment satisfaction and quality of life with insulin glargine plus insulin lispro compared with NPH insulin plus unmodified human insulin in individuals with type 1 diabetes. Diabetes Care 2008; 31 (6): 1112–1117. EK Ib Ashwell SG, Bradley C, Stephens JW et al. Treatment satisfaction and quality of life with insulin glargine plus insulin lispro compared with NPH insulin plus unmodified human insulin in individuals with type 1 diabetes. Diabetes Care 2008; 31 (6): 1112–1117. EK Ib
42.
Zurück zum Zitat Hermansen K, Fontaine P, Kukolja KK et al. Insulin analogues (insulin detemir and insulin aspart) versus traditional human insulins (NPH insulin and regular human insulin) in basal-bolus therapy for patients with type 1 diabetes. Diabetologia 2004; 47 (4): 622–629. EK IbCrossRef Hermansen K, Fontaine P, Kukolja KK et al. Insulin analogues (insulin detemir and insulin aspart) versus traditional human insulins (NPH insulin and regular human insulin) in basal-bolus therapy for patients with type 1 diabetes. Diabetologia 2004; 47 (4): 622–629. EK IbCrossRef
43.
Zurück zum Zitat Bühn S, Breuing J, Mathes T et al. Evidenzbericht zu ausgewählten Rechercheaufträgen im Rahmen der S3-Leitlinie „Therapie des Typ-1-Diabetes“. Witten/Herdecke: IFOM – Institut für Forschung in der Operativen Medizin (Universität Witten/Herdecke). 2016 Bühn S, Breuing J, Mathes T et al. Evidenzbericht zu ausgewählten Rechercheaufträgen im Rahmen der S3-Leitlinie „Therapie des Typ-1-Diabetes“. Witten/Herdecke: IFOM – Institut für Forschung in der Operativen Medizin (Universität Witten/Herdecke). 2016
45.
Zurück zum Zitat Vardi M, Jacobson E, Nini A et al. Intermediate acting versus long acting insulin for type 1 diabetes mellitus. Cochrane Database Syst Rev 2008; (3): CD006297. EK Ia/LoE 1+ Vardi M, Jacobson E, Nini A et al. Intermediate acting versus long acting insulin for type 1 diabetes mellitus. Cochrane Database Syst Rev 2008; (3): CD006297. EK Ia/LoE 1+
46.
Zurück zum Zitat Retnakaran R, Hochman J, DeVries JH et al. Continuous subcutaneous insulin infusion versus multiple daily injections: the impact of baseline A1c. Diabetes Care 2004; 27 (11): 2590–2596. EK Ia Retnakaran R, Hochman J, DeVries JH et al. Continuous subcutaneous insulin infusion versus multiple daily injections: the impact of baseline A1c. Diabetes Care 2004; 27 (11): 2590–2596. EK Ia
47.
Zurück zum Zitat Fatourechi MM, Kudva YC, Murad MH et al. Clinical review: Hypoglycemia with intensive insulin therapy: a systematic review and meta-analyses of randomized trials of continuous subcutaneous insulin infusion versus multiple daily injections. J Clin Endocrinol Metab 2009; 94 (3):729–740. EK IaCrossRef Fatourechi MM, Kudva YC, Murad MH et al. Clinical review: Hypoglycemia with intensive insulin therapy: a systematic review and meta-analyses of randomized trials of continuous subcutaneous insulin infusion versus multiple daily injections. J Clin Endocrinol Metab 2009; 94 (3):729–740. EK IaCrossRef
48.
Zurück zum Zitat Jeitler K, Horvath K, Berghold A et al. Continuous subcutaneous insulin infusion versus multiple daily insulin injections in patients with diabetes mellitus: systematic review and meta-analysis. Diabetologia 2008; 51 (6): 941–951. EK Ia Jeitler K, Horvath K, Berghold A et al. Continuous subcutaneous insulin infusion versus multiple daily insulin injections in patients with diabetes mellitus: systematic review and meta-analysis. Diabetologia 2008; 51 (6): 941–951. EK Ia
49.
Zurück zum Zitat Pickup JC, Sutton AJ. Severe hypoglycaemia and glycaemic control in Type 1 diabetes: meta-analysis of multiple daily insulin injections compared with continuous subcutaneous insulin infusion. Diabet Med 2008; 25 (7): 765–774. EK IIb Pickup JC, Sutton AJ. Severe hypoglycaemia and glycaemic control in Type 1 diabetes: meta-analysis of multiple daily insulin injections compared with continuous subcutaneous insulin infusion. Diabet Med 2008; 25 (7): 765–774. EK IIb
50.
Zurück zum Zitat Bolli GB, Kerr D, Thomas R et al. Comparison of a multiple daily insulin injection regimen (basal once-daily glargine plus mealtime lispro) and continuous subcutaneous insulin infusion (lispro) in type 1 diabetes: a randomized open parallel multicenter study. Diabetes Care 2009; 32 (7): 1170–1176. EK IbCrossRef Bolli GB, Kerr D, Thomas R et al. Comparison of a multiple daily insulin injection regimen (basal once-daily glargine plus mealtime lispro) and continuous subcutaneous insulin infusion (lispro) in type 1 diabetes: a randomized open parallel multicenter study. Diabetes Care 2009; 32 (7): 1170–1176. EK IbCrossRef
51.
Zurück zum Zitat Steineck I, Cederholm J, Eliasson B et al. Insulin pump therapy, multiple daily injections, and cardiovascular mortality in 18168 people with type 1 diabetes: observational study. BMJ 2015; 350: h3234. EK IIbCrossRef Steineck I, Cederholm J, Eliasson B et al. Insulin pump therapy, multiple daily injections, and cardiovascular mortality in 18168 people with type 1 diabetes: observational study. BMJ 2015; 350: h3234. EK IIbCrossRef
52.
Zurück zum Zitat Barnard KD, Lloyd CE, Skinner TC. Systematic literature review: quality of life associated with insulin pump use in Type 1 diabetes. Diabet Med 2007; 24 (6): 607–617. EK Ia Barnard KD, Lloyd CE, Skinner TC. Systematic literature review: quality of life associated with insulin pump use in Type 1 diabetes. Diabet Med 2007; 24 (6): 607–617. EK Ia
53.
Zurück zum Zitat Hoogma RP, Hammond PJ, Gomis R et al. Comparison of the effects of continuous subcutaneous insulin infusion (CSII) and NPH-based multiple daily insulin injections (MDI) on glycaemic control and quality of life: results of the 5‑nations trial. Diabet Med 2006; 23 (2): 141–147. EK Ib Hoogma RP, Hammond PJ, Gomis R et al. Comparison of the effects of continuous subcutaneous insulin infusion (CSII) and NPH-based multiple daily insulin injections (MDI) on glycaemic control and quality of life: results of the 5‑nations trial. Diabet Med 2006; 23 (2): 141–147. EK Ib
54.
Zurück zum Zitat Mukhopadhyay A, Farrell T, Fraser RB et al. Continuous subcutaneous insulin infusion vs intensive conventional insulin therapy in pregnant diabetic women: a systematic review and metaanalysis of randomized, controlled trials. Am J Obstet Gynecol 2007; 197 (5): 447–456. EK IaCrossRef Mukhopadhyay A, Farrell T, Fraser RB et al. Continuous subcutaneous insulin infusion vs intensive conventional insulin therapy in pregnant diabetic women: a systematic review and metaanalysis of randomized, controlled trials. Am J Obstet Gynecol 2007; 197 (5): 447–456. EK IaCrossRef
55.
Zurück zum Zitat Farrar D, Tuffnell DJ, West J. Continuous subcutaneous insulin infusion versus multiple daily injections of insulin for pregnant women with diabetes. Cochrane Database Syst Rev 2007; 3: CD005542. EK Ia Farrar D, Tuffnell DJ, West J. Continuous subcutaneous insulin infusion versus multiple daily injections of insulin for pregnant women with diabetes. Cochrane Database Syst Rev 2007; 3: CD005542. EK Ia
56.
Zurück zum Zitat Chen R, Ben-Haroush A, Weismann-Brenner A et al. Level of glycemic control and pregnancy outcome in type 1 diabetes: a comparison between multiple daily insulin injections and continuous subcutaneous insulin infusions. Am J Obstet Gynecol 2007; 197 (4): 404–405. EK IIbCrossRef Chen R, Ben-Haroush A, Weismann-Brenner A et al. Level of glycemic control and pregnancy outcome in type 1 diabetes: a comparison between multiple daily insulin injections and continuous subcutaneous insulin infusions. Am J Obstet Gynecol 2007; 197 (4): 404–405. EK IIbCrossRef
57.
Zurück zum Zitat Cypryk K, Kosinski M, Kaminska P et al. Diabetes control and pregnancy outcomes in women with type 1 diabetes treated during pregnancy with continuous subcutaneous insulin infusion or multiple daily insulin injections. Pol Arch Med Wewn 2008; 118 (6): 339–344. EK IIb Cypryk K, Kosinski M, Kaminska P et al. Diabetes control and pregnancy outcomes in women with type 1 diabetes treated during pregnancy with continuous subcutaneous insulin infusion or multiple daily insulin injections. Pol Arch Med Wewn 2008; 118 (6): 339–344. EK IIb
58.
Zurück zum Zitat Gimenez M, Conget I, Nicolau J et al. Outcome of pregnancy in women with type 1 diabetes intensively treated with continuous subcutaneous insulin infusion or conventional therapy. A case-control study. Acta Diabetol 2007; 44 (1): 34–37. EK IIICrossRef Gimenez M, Conget I, Nicolau J et al. Outcome of pregnancy in women with type 1 diabetes intensively treated with continuous subcutaneous insulin infusion or conventional therapy. A case-control study. Acta Diabetol 2007; 44 (1): 34–37. EK IIICrossRef
59.
Zurück zum Zitat Alto WA, Meyer D, Schneid J et al. Assuring the accuracy of home glucose monitoring. J Am Board Fam Pract 2002; 15 (1): 1–6. EK III Alto WA, Meyer D, Schneid J et al. Assuring the accuracy of home glucose monitoring. J Am Board Fam Pract 2002; 15 (1): 1–6. EK III
60.
Zurück zum Zitat Saudek CD, Derr RL, Kalyani RR. Assessing glycemia in diabetes using self-monitoring blood glucose and hemoglobin A1c. JAMA 2006; 295 (14): 1688–1697. EK IVCrossRef Saudek CD, Derr RL, Kalyani RR. Assessing glycemia in diabetes using self-monitoring blood glucose and hemoglobin A1c. JAMA 2006; 295 (14): 1688–1697. EK IVCrossRef
61.
Zurück zum Zitat Bundesärztekammer, Kassenärztliche Bundesvereinigung, Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften. Nationale VersorgungsLeitlinie Diabetes – Strukturierte Schulungsprogramme – Langfassung, 1. Auflage. Version 4. Im Internet: http://www.dm-schulung.versorgungsleitlinien.de; Stand: 4. Nov. 2017. EK IV Bundesärztekammer, Kassenärztliche Bundesvereinigung, Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften. Nationale VersorgungsLeitlinie Diabetes – Strukturierte Schulungsprogramme – Langfassung, 1. Auflage. Version 4. Im Internet: http://​www.​dm-schulung.​versorgungsleitl​inien.​de; Stand: 4. Nov. 2017. EK IV
64.
Zurück zum Zitat Hermanns N, Kulzer B, Krichbaum M. Problemspezifische Patientenschulung. Übersicht zu einem wesentlichen Bestandteil der Diabetestherapie. Diabetologe 2008; 4 (5): 361–367. EK IIICrossRef Hermanns N, Kulzer B, Krichbaum M. Problemspezifische Patientenschulung. Übersicht zu einem wesentlichen Bestandteil der Diabetestherapie. Diabetologe 2008; 4 (5): 361–367. EK IIICrossRef
66.
Zurück zum Zitat Chen HS, Wu TE, Jap TS et al. Effects of health education on glycemic control during holiday time in patients with type 2 diabetes mellitus. Am J Manag Care 2008; 14 (1): 45–51. EK Ib/LoEPubMed Chen HS, Wu TE, Jap TS et al. Effects of health education on glycemic control during holiday time in patients with type 2 diabetes mellitus. Am J Manag Care 2008; 14 (1): 45–51. EK Ib/LoEPubMed
68.
Zurück zum Zitat Graveling AJ, Frier BM. Hypoglycaemia: an overview. Prim Care Diabetes 2009; 3 (3): 131–139. EK IIICrossRef Graveling AJ, Frier BM. Hypoglycaemia: an overview. Prim Care Diabetes 2009; 3 (3): 131–139. EK IIICrossRef
69.
Zurück zum Zitat Cryer PE. The barrier of hypoglycemia in diabetes. Diabetes 2008; 57 (12): 3169–3176. EK III Cryer PE. The barrier of hypoglycemia in diabetes. Diabetes 2008; 57 (12): 3169–3176. EK III
70.
Zurück zum Zitat Deary IJ, Hepburn DA, MacLeod KM et al. Partitioning the symptoms of hypoglycaemia using multi-sample confirmatory factor analysis. Diabetologia 1993; 36 (8): 771–777. EK III/LoE 3CrossRef Deary IJ, Hepburn DA, MacLeod KM et al. Partitioning the symptoms of hypoglycaemia using multi-sample confirmatory factor analysis. Diabetologia 1993; 36 (8): 771–777. EK III/LoE 3CrossRef
71.
Zurück zum Zitat McAulay V, Deary IJ, Frier BM. Symptoms of hypoglycaemia in people with diabetes. Diabet Med 2001; 18 (9): 690–705. EK III McAulay V, Deary IJ, Frier BM. Symptoms of hypoglycaemia in people with diabetes. Diabet Med 2001; 18 (9): 690–705. EK III
72.
Zurück zum Zitat Haak T, Kellerer M (2009) Diagnostik, Therapie und Verlaufskontrolle des Diabetes mellitus im Kindes- und Jugendalter. Mainz: Kirchheim. Deutsche Diabetes Gesellschaft, EK IV Haak T, Kellerer M (2009) Diagnostik, Therapie und Verlaufskontrolle des Diabetes mellitus im Kindes- und Jugendalter. Mainz: Kirchheim. Deutsche Diabetes Gesellschaft, EK IV
73.
Zurück zum Zitat Kitabchi AE, Umpierrez GE, Murphy MB et al. Hyperglycemic crises in adult patients with diabetes: a consensus statement from the American Diabetes Association. Diabetes Care 2006; 29 (12): 2739–2748. EK IV Kitabchi AE, Umpierrez GE, Murphy MB et al. Hyperglycemic crises in adult patients with diabetes: a consensus statement from the American Diabetes Association. Diabetes Care 2006; 29 (12): 2739–2748. EK IV
74.
Zurück zum Zitat Kitabchi AE, Umpierrez GE, Miles JM et al. Hyperglycemic crises in adult patients with diabetes. Diabetes Care 2009; 32 (7): 1335–1343. EK IV Kitabchi AE, Umpierrez GE, Miles JM et al. Hyperglycemic crises in adult patients with diabetes. Diabetes Care 2009; 32 (7): 1335–1343. EK IV
75.
Zurück zum Zitat Bull SV, Douglas IS, Foster M et al. Mandatory protocol for treating adult patients with diabetic ketoacidosis decreases intensive care unit and hospital lengths of stay: results of a nonrandomized trial. Crit Care Med 2007; 35 (1): 41–46. EK IIb Bull SV, Douglas IS, Foster M et al. Mandatory protocol for treating adult patients with diabetic ketoacidosis decreases intensive care unit and hospital lengths of stay: results of a nonrandomized trial. Crit Care Med 2007; 35 (1): 41–46. EK IIb
77.
Zurück zum Zitat Bundesärztekammer, Kassenärztliche Bundesvereinigung, Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften. Nationale VersorgungsLeitlinie Typ-2-Diabetes – Nierenerkrankungen bei Diabetes im Erwachsenenalter. Version Konsultation 1.0; 2010. EK IV Bundesärztekammer, Kassenärztliche Bundesvereinigung, Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften. Nationale VersorgungsLeitlinie Typ-2-Diabetes – Nierenerkrankungen bei Diabetes im Erwachsenenalter. Version Konsultation 1.0; 2010. EK IV
78.
Zurück zum Zitat Bundesärztekammer, Kassenärztliche Bundesvereinigung, Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften. Nationale VersorgungsLeitlinie Prävention und Therapie von Netzhautkomplikationen bei Diabetes – Langfassung, 2. Auflage. Version 2. Im Internet: http://www.netzhautkomplikationen.versorgungsleitlinien.de; Stand: 19. Okt. 2017. EK IV Bundesärztekammer, Kassenärztliche Bundesvereinigung, Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften. Nationale VersorgungsLeitlinie Prävention und Therapie von Netzhautkomplikationen bei Diabetes – Langfassung, 2. Auflage. Version 2. Im Internet: http://​www.​netzhautkomplika​tionen.​versorgungsleitl​inien.​de; Stand: 19. Okt. 2017. EK IV
79.
Zurück zum Zitat Bundesärztekammer, Kassenärztliche Bundesvereinigung, Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (2010) Nationale VersorgungsLeitlinie Neuropathie bei Diabetes im Erwachsenenalter. Ek Iv Bundesärztekammer, Kassenärztliche Bundesvereinigung, Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (2010) Nationale VersorgungsLeitlinie Neuropathie bei Diabetes im Erwachsenenalter. Ek Iv
80.
Zurück zum Zitat Bundesärztekammer, Kassenärztliche Bundesvereinigung, Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften. Nationale VersorgungsLeitlinie Typ-2-Diabetes – Präventions- und Behandlungsstrategien für Fuβkomplikationen. Version 2.8; 2006. EK IV Bundesärztekammer, Kassenärztliche Bundesvereinigung, Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften. Nationale VersorgungsLeitlinie Typ-2-Diabetes – Präventions- und Behandlungsstrategien für Fuβkomplikationen. Version 2.8; 2006. EK IV
81.
Zurück zum Zitat Bundesärztekammer, Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften, Kassenärztliche Bundesvereinigung (2010) Nationale VersorgungsLeitlinie Nierenerkrankungen bei Diabetes im Erwachsenenalter. Ek Iv Bundesärztekammer, Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften, Kassenärztliche Bundesvereinigung (2010) Nationale VersorgungsLeitlinie Nierenerkrankungen bei Diabetes im Erwachsenenalter. Ek Iv
Metadaten
Titel
Therapie des Typ-1-Diabetes
Kurzfassung der S3-Leitlinie (AWMF-Registernummer: 057–013; 2. Auflage), Stand: 30. Juni 2018
verfasst von
Thomas Haak
Stefan Gölz
Andreas Fritsche
Martin Füchtenbusch
Thorsten Siegmund
Elisabeth Schnellbächer
Harald H. Klein
Til Uebel
Diana Droßel
Publikationsdatum
22.02.2019
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Die Diabetologie / Ausgabe 2/2019
Print ISSN: 2731-7447
Elektronische ISSN: 2731-7455
DOI
https://doi.org/10.1007/s11428-019-0458-8

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2019

Die Diabetologie 2/2019 Zur Ausgabe

Praxisempfehlungen der Deutschen Diabetes Gesellschaft

Kurz, prägnant und aktuell: Die Praxisempfehlungen der Deutschen Diabetes Gesellschaft.