Skip to main content
main-content

01.03.2013 | Original Article | Ausgabe 3/2013

International Journal of Hematology 3/2013

Diagnosis and evaluation of intestinal graft-versus-host disease after allogeneic hematopoietic stem cell transplantation following reduced-intensity and myeloablative conditioning regimens

Zeitschrift:
International Journal of Hematology > Ausgabe 3/2013
Autoren:
Satoshi Yamasaki, Akiko Miyagi-Maeshima, Yasuo Kakugawa, Yoshihiro Matsuno, Fusako Ohara-Waki, Shigeo Fuji, Yuriko Morita-Hoshi, Masakazu Mori, Sung-Won Kim, Shin-ichiro Mori, Takahiro Fukuda, Ryuji Tanosaki, Tadakazu Shimoda, Kensei Tobinai, Daizo Saito, Yoichi Takaue, Takanori Teshima, Yuji Heike

Abstract

Colonoscopic evaluation of mucosal tissues after allogeneic hematopoietic stem cell transplantation (HSCT) is very useful in evaluating pathogenesis and diagnosis of intestinal graft-versus-host disease (GVHD). However, information on the timing and sites of biopsies and the immunohistological evaluation of mucosal tissues for diagnosing intestinal GVHD, especially following reduced-intensity (RIC) regimens, remains very limited. A total of 33 patients with histologically proven GVHD after allogeneic HSCT with RIC (n = 23) and myeloablative conditioning (MAC, n = 10) regimens were enrolled in the present study. Colonoscopy was performed due to gastrointestinal symptoms, especially diarrhea and anorexia. Sites of biopsies with the worst histopathological grading were the terminal ileum in 67 % of patients. In the RIC group, the onset of diarrhea prior to colonoscopy examination was later (median: RIC, 57 vs. MAC, 27 days) and the number of patients who developed abdominal pain tended to be higher (RIC, 70 % vs. MAC, 30 %). A lower number of CD4+ cells and a higher ratio of Foxp3+ cells to CD4+ cells were detected in the involved lesions of intestinal GVHD following RIC. These differences in the RIC and MAC groups suggest that regimen-specific therapeutic strategies are required for diagnosing intestinal GVHD.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2013

International Journal of Hematology 3/2013 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Allgemeinmedizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  3. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Onkologie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Onkologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise