Skip to main content
main-content

14.12.2017 | Biomarkers | Ausgabe 4/2018

Rheumatology International 4/2018

Diagnostic outcome and indications for testing in patients with positive ANCA at a Canadian tertiary care centre

Zeitschrift:
Rheumatology International > Ausgabe 4/2018
Autoren:
Cyrus Chehroudi, Ronald A. Booth, Nataliya Milman
Wichtige Hinweise
This work was previously presented as a poster presentation at the American College of Rheumatology Meeting in Washington DC on November 14, 2016.

Abstract

Introduction/objective

With widespread availability of anti-neutrophil cytoplasmic antibody (ANCA) testing, interpreting positive results has become increasingly challenging. Here, we conducted a retrospective study to evaluate indications for testing and diagnosis of patients with positive ANCA.

Methods

Positive ANCA tests (immunofluorescence or immunoassay) performed between April 2014 and March 2015 were identified using the Ottawa Hospital (TOH) laboratory information system. TOH electronic records of subjects with positive ANCA were reviewed.

Results

96 patients had first-time positive ANCA in the study year. The indications for testing were suspicion for: AAV in 22 patients (23%), unspecified vasculitis in 24(25%), an inflammatory condition in 46(48%), and unknown in 4(4%). Twenty-eight patients (29% of first-time positives) were diagnosed with AAV, corresponding to 16(72%), 8(33%), 4(9%), and 0 patients tested for these indications, respectively; 49(51%) of patients had other inflammatory or infectious etiologies, and non-inflammatory diagnoses accounted for the remaining 19(20%). One hundred and forty-four repeat ANCAs were performed with life-time mean of 4.4 re-tests per patient (range 0–44). Routine monitoring accounted for 86(72%) of all repeat tests. Management was changed following 34% of all re-tests performed for changed clinical status and 1% of re-tests conducted routinely.

Conclusion

Few patients who start with low clinical suspicion for AAV and have positive ANCA are subsequently diagnosed with AAV. Serial ANCA testing is common but is not supported by clear evidence, and rarely leads to change in management. Clarification of guidelines on effective ANCA ordering may reduce hospital laboratory costs.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2018

Rheumatology International 4/2018 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise