Skip to main content
Erschienen in:

27.01.2022 | Original Article

Diagnostic value of full-length femur radiographs in patients with neck of femur fracture and co-existing malignancy

verfasst von: Marios Ghobrial, Aashay Vaidya, Azeem Thahir, Matija Krkovic

Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology | Ausgabe 2/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

In the UK, it is common practice to obtain full-length femur radiographs in patients admitted with neck of femur fractures (NOF) and co-existing malignancy. Limited literature exists studying this topic. Our aim was to identify whether full-length femur radiographs are of diagnostic and therapeutic value in this demographic.

Methods

A retrospective observational analysis of the patients admitted with a neck of femur fracture over a 5-year period (2015–2020) using the National Hip Fracture Database was performed at a major trauma centre. Electronic patient records were accessed to screen the NOF patients who had co-existing malignancy and subsequently underwent a full-length femur radiograph. In addition to patient demographics, we also identified the plan and whether it was affected by findings of the full-length radiograph, the operation performed, any additional investigations undertaken for malignancy, the type of cancer, complications and 1-year mortality.

Results

Of the 2416 patients screened, 18% had a co-existing malignancy (n = 431). Of the 431 with underlying malignancy, 424 patients underwent a full-length femur radiograph while only seven of these radiographs identified lesions. From the seven patients with findings of metastatic deposits on full-length radiographs, none required an alternative operation to that which they normally would undergo. Furthermore, no patients required a longer stem arthroplasty or longer internal fixation. One in four fractures was associated with co-existing breast malignancy (26.5%, n = 114), followed by prostate cancer (14.8%, n = 64). Colorectal, lung, bladder and skin (squamous cell carcinoma) contributed 6–10% (n = 44, 40, 33, 29, respectively). Other malignancies contributed to the rest of the 25%.

Conclusion

To conclude, full-length radiographs had no diagnostic or therapeutic value in our cohort of patients regardless of the full-length femur findings.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Royal College of Physicians (2019) The challenge of the next decade : are hip fracture services ready ? Chall next Decad are hip Fract Serv ready? A Rev data from Natl Hip Fract Database (January–December 2019) London RCP, 2021 Royal College of Physicians (2019) The challenge of the next decade : are hip fracture services ready ? Chall next Decad are hip Fract Serv ready? A Rev data from Natl Hip Fract Database (January–December 2019) London RCP, 2021
6.
Zurück zum Zitat British Orthopaedic Oncology Society, Association BO (2015) Metastatic bone disease: a guide to good practice. Revision 2015:1–59 British Orthopaedic Oncology Society, Association BO (2015) Metastatic bone disease: a guide to good practice. Revision 2015:1–59
7.
Zurück zum Zitat O’Flaherty MT, Thompson NW, Ellis PK, Barr RJ (2008) Full-length radiographs of the femur in patients with a femoral neck fracture and co-existent malignancy–are they of benefit? Ulster Med J 77:181–184PubMedPubMedCentral O’Flaherty MT, Thompson NW, Ellis PK, Barr RJ (2008) Full-length radiographs of the femur in patients with a femoral neck fracture and co-existent malignancy–are they of benefit? Ulster Med J 77:181–184PubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Diagnostic value of full-length femur radiographs in patients with neck of femur fracture and co-existing malignancy
verfasst von
Marios Ghobrial
Aashay Vaidya
Azeem Thahir
Matija Krkovic
Publikationsdatum
27.01.2022
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology / Ausgabe 2/2023
Print ISSN: 1633-8065
Elektronische ISSN: 1432-1068
DOI
https://doi.org/10.1007/s00590-021-03190-y

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. Zur Fortbildung und Wissenserweiterung, verfasst und geprüft von Expertinnen und Experten der Gesellschaft für Arthroskopie und Gelenkchirurgie (AGA).


Jetzt entdecken!

Neu im Fachgebiet Orthopädie und Unfallchirurgie

Leitlinienkonformes Management thermischer Verletzungen

Thermische Verletzungen gehören zu den schwerwiegendsten Traumen und hinterlassen oft langfristige körperliche und psychische Spuren. Die aktuelle S2k-Leitlinie „Behandlung thermischer Verletzungen im Kindesalter (Verbrennung, Verbrühung)“ bietet eine strukturierte Übersicht über das empfohlene Vorgehen.

Positive Daten für supraskapulären Nervenblock bei Schultersteife

Daten einer aktuellen Metaanalyse sprechen dafür, dass eine Blockade des Nervus suprascapularis bei Schultersteife mit Blick auf Funktion und Schmerzlinderung mindestens so effektiv ist wie eine Physiotherapie oder intraartikulär injizierte Steroide.

Wirbelgleiten: Dem persönlichen Drang zum Versteifen widerstehen!

In einer norwegischen Studie schnitt die alleinige Dekompressions-Op. bei Personen mit Wirbelgleiten auch dann nicht schlechter ab, wenn erfahrene Chirurgen/ Chirurginnen eigentlich für eine zusätzliche Versteifung plädiert hätten.

Nackenschmerzen nach Bandscheibenvorfall: Muskeltraining hilft!

Bei hartnäckigen Schmerzen aufgrund einer zervikalen Radikulopathie schlägt ein Team der Universität Istanbul vor, lokale Steroidinjektionen mit einem speziellen Trainingsprogramm zur Stabilisierung der Nackenmuskulatur zu kombinieren.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.