Skip to main content
main-content

01.12.2013 | Technical advance | Ausgabe 1/2013 Open Access

BMC Medical Research Methodology 1/2013

Direct risk standardisation: a new method for comparing casemix adjusted event rates using complex models

Zeitschrift:
BMC Medical Research Methodology > Ausgabe 1/2013
Autoren:
Jon Nicholl, Richard M Jacques, Michael J Campbell
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1186/​1471-2288-13-133) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Competing interests

The authors declare that they have no competing interests.

Authors’ contributions

JN conceived the idea, analysed the DAVROS data, and drafted the manuscript. RJ helped conceive the idea, analysed the HES data, and helped revise the manuscript. MJC helped conceive the idea, and revise the manuscript. All authors read and approved the final manuscript.

Abstract

Background

Comparison of outcomes between populations or centres may be confounded by any casemix differences and standardisation is carried out to avoid this. However, when the casemix adjustment models are large and complex, direct standardisation has been described as “practically impossible”, and indirect standardisation may lead to unfair comparisons. We propose a new method of directly standardising for risk rather than standardising for casemix which overcomes these problems.

Methods

Using a casemix model which is the same model as would be used in indirect standardisation, the risk in individuals is estimated. Risk categories are defined, and event rates in each category for each centre to be compared are calculated. A weighted sum of the risk category specific event rates is then calculated. We have illustrated this method using data on 6 million admissions to 146 hospitals in England in 2007/8 and an existing model with over 5000 casemix combinations, and a second dataset of 18,668 adult emergency admissions to 9 centres in the UK and overseas and a published model with over 20,000 casemix combinations and a continuous covariate.

Results

Substantial differences between conventional directly casemix standardised rates and rates from direct risk standardisation (DRS) were found. Results based on DRS were very similar to Standardised Mortality Ratios (SMRs) obtained from indirect standardisation, with similar standard errors.

Conclusions

Direct risk standardisation using our proposed method is as straightforward as using conventional direct or indirect standardisation, always enables fair comparisons of performance to be made, can use continuous casemix covariates, and was found in our examples to have similar standard errors to the SMR. It should be preferred when there is a risk that conventional direct or indirect standardisation will lead to unfair comparisons.
Zusatzmaterial
Additional file 1: Appendix. It contains technical formulae for the calculation of the DRS rates, SMR, and their standard errors. (DOCX 18 KB)
12874_2013_1003_MOESM1_ESM.docx
Authors’ original file for figure 1
12874_2013_1003_MOESM2_ESM.tif
Authors’ original file for figure 2
12874_2013_1003_MOESM3_ESM.tif
Authors’ original file for figure 3
12874_2013_1003_MOESM4_ESM.tif
Authors’ original file for figure 4
12874_2013_1003_MOESM5_ESM.tif
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2013

BMC Medical Research Methodology 1/2013 Zur Ausgabe


 

Neu im Fachgebiet AINS

Meistgelesene Bücher aus dem Fachgebiet AINS

  • 2014 | Buch

    Komplikationen in der Anästhesie

    Fallbeispiele Analyse Prävention

    Aus Fehlern lernen und dadurch Zwischenfälle vermeiden! Komplikationen oder Zwischenfälle in der Anästhesie können für Patienten schwerwiegende Folgen haben. Häufig sind sie eine Kombination menschlicher, organisatorischer und technischer Fehler.

    Herausgeber:
    Matthias Hübler, Thea Koch
  • 2013 | Buch

    Anästhesie Fragen und Antworten

    1655 Fakten für die Facharztprüfung und das Europäische Diplom für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DESA)

    Mit Sicherheit erfolgreich in Prüfung und Praxis! Effektiv wiederholen und im entscheidenden Moment die richtigen Antworten parat haben - dafür ist dieses beliebte Prüfungsbuch garantiert hilfreich. Anhand der Multiple-Choice-Fragen ist die optimale Vorbereitung auf das Prüfungsprinzip der D.E.A.A. gewährleistet.

    Autoren:
    Prof. Dr. Franz Kehl, Dr. Hans-Joachim Wilke
  • 2011 | Buch

    Pharmakotherapie in der Anästhesie und Intensivmedizin

    Wie und wieso wirken vasoaktive Substanzen und wie werden sie wirksam eingesetzt Welche Substanzen eignen sich zur perioperativen Myokardprojektion? 
    Kenntnisse zur Pharmakologie und deren Anwendung sind das notwendige Rüstzeug für den Anästhesisten und Intensivmediziner. Lernen Sie von erfahrenen Anästhesisten und Pharmakologen.

    Herausgeber:
    Prof. Dr. Peter H. Tonner, Prof. Dr. Lutz Hein
  • 2019 | Buch

    Anästhesie und Intensivmedizin - Prüfungswissen für die Fachpflege

    Egal ob Teilnehmer der Fachweiterbildung oder langjähriger Mitarbeiter: Mit diesem Arbeitsbuch können Sie alle Fakten der Intensivmedizin und Anästhesie für die Fachpflege gezielt überprüfen, vertiefen und festigen. Multiple-Choice-Fragen …

    Autor:
    Reinhard Larsen

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update AINS und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise