Zum Inhalt

Discrimination of ‘Driver’ and ‘Passenger’ HPV in Tonsillar Carcinomas by the Polymerase Chain Reaction, Chromogenic In Situ Hybridization, and p16INK4a Immunohistochemistry

  • 01.12.2011
  • Original Paper
Erschienen in:

Abstract

Human papillomavirus (HPV) positive tonsillar squamous cell carcinoma (TSCC) is associated with a favorable clinical outcome. However, the HPV detected in a given tumor may be causal (driver HPV) or an incidental bystander (passenger HPV). There is a need to discriminate these forms of HPV in TSCCs to understand their impact on HPV as a biomarker for use in TSCC patient management. This study has compared the polymerase chain reaction (PCR), chromogenic in situ hybridization (CISH), and p16INK4a immunohistochemistry in the assessment of HPV status in TSCC. Archival specimens of TSCC from thirty patients were investigated. HPV was detected by PCR in 25/30 (83.3%) tumors; HPV16 (70.0%) and HPV52 (6.7%) were the most common types. HPV was corroborated by CISH in 22/25 (88.0%) specimens; integrated HPV was implicated by the presence of punctate signals in each of these cases. p16INK4a staining was found in 20/22 (90.9%) HPV PCR positive samples; two PCR/CISH HPV positive cases were p16INK4a negative and two HPV negative samples were p16INK4a positive. These data suggest that a minority of HPV positive TSCCs are positive for passenger HPV and that two or more assays may be required for diagnosing driver HPV status. Further studies are required to exam whether oropharyngeal tumors positive for passenger HPV have a less favorable prognosis than tumors that are driver HPV positive. The clinical significance of TSCCs that test HPV negative/p16INK4a positive, PCR and CISH HPV positive/p16 INK4a negative, or PCR HPV positive/p16 INK4a and CISH negative, also requires further investigation.
Titel
Discrimination of ‘Driver’ and ‘Passenger’ HPV in Tonsillar Carcinomas by the Polymerase Chain Reaction, Chromogenic In Situ Hybridization, and p16INK4a Immunohistochemistry
Verfasst von
Mark Francis Evans
Alisa Matthews
Dina Kandil
Christine Stewart-Crawford Adamson
Winifred Elizabeth Trotman
Kumarasen Cooper
Publikationsdatum
01.12.2011
Verlag
Springer US
Erschienen in
Head and Neck Pathology / Ausgabe 4/2011
Elektronische ISSN: 1936-0568
DOI
https://doi.org/10.1007/s12105-011-0282-y
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Pathologie

Lymphome des Thymus und Mediastinums

Lymphozytenreiche Läsionen machen den Großteil der relevanten Differentialdiagnosen im vorderen Mediastinum aus und umfassen nichtneoplastische und neoplastische Entitäten. Lymphome stellen darunter mit ca. 10–15 % der Fälle eher einen kleinen …

Kombinationslymphome, Grauzonenlymphome und künftige Herausforderungen

Lymphome werden grundlegend in Hodgkin-Lymphome und B‑ und T‑Zell-Lymphome eingeteilt. Ihre Diagnostik beruht auf morphologischen, immunhistochemischen und zunehmend molekularen Methoden. Das klassische Hodgkin-Lymphom ist durch …

KI in der Diagnostik – aus Sicht der Pathologie

Die zunehmende Komplexität und Individualisierung onkologischer Diagnostik und Therapie stellt die Pathologie vor neue Herausforderungen. Gleichzeitig entwickelt sich die Künstliche Intelligenz (KI) von einer Zukunftstechnologie zu einem zentralen …

Räumlich-epidemiologische Datenanalyse von Pathologiedaten (REDPath)

In der pathologischen Routinediagnostik entstehen täglich große, gut dokumentierte Datensätze, deren Potential für räumlich-epidemiologische Analysen bislang kaum genutzt wird. Durch die Annotation dieser Daten eröffnen sich neue Möglichkeiten: …