Zum Inhalt

Disparities in hernia-related mortality among older adults in the U.S.: A 21-year analysis of the CDC-WONDER database

  • 01.12.2025
  • Original Article
Erschienen in:

Abstract

Introduction

Hernias are common conditions often requiring surgical intervention. Despite advancements in medical techniques, hernia-related mortality remains a significant concern, particularly among older adults. This study aims to analyze the mortality trends and disparities in hernia-related deaths among U.S. adults aged 65 and older over a 21-year period, focusing on demographic and geographic discrepancies.

Methods

Data from the CDC-WONDER database, spanning from 1999 to 2020, was used to identify hernia-related deaths among individuals aged 65 and older, classified by ICD-10 codes K40-46. Mortality rates were stratified by age, sex, race, geography, and place of death. Annual age-adjusted mortality rates (AAMRs) were calculated using the 2000 U.S. population as a baseline, and trends were analyzed using Joinpoint regression v.5.2.0 to estimate annual percent changes (APCs) and overall average annual percent changes (AAPCs) from 1999 to 2020.

Results

The study identified 32,597 hernia-related deaths in older adults, with a predominance in females (61.39%) over males (38.61%). AAMR values showed stability overall but were consistently higher among older men (3.54 per 100,000 95% CI: 3.48–3.60) compared to older women (3.52 per 100,000, 95% CI: 3.47–3.57). Racial disparities were notable, with non-Hispanic Whites exhibiting the highest AAMRs (3.66 per 100,000) with a rising trend ((AAPC NH White: 0.46; 95% CI: 0.22 to 0.73)), while non-Hispanic Black and Hispanic populations showed declining or stable trends. Throughout the study duration, rural areas had higher overall AAMRs versus urban areas, with overall AAMR values of 4.07 (95% CI: 3.98–4.17) and 3.43 (95% CI: 3.38–3.47),

Conclusion

While overall hernia-related mortality rates have remained stable, significant demographic and geographic disparities persist. Older men, non-Hispanic Whites, and residents of rural areas and the Midwest are at higher risk. These findings highlight the need for targeted public health interventions to address these disparities and reduce the mortality burden from hernias among older adults. 
Titel
Disparities in hernia-related mortality among older adults in the U.S.: A 21-year analysis of the CDC-WONDER database
Verfasst von
Shree Rath
Hira Hameed
Saif Ur Rahman
Muhammad Ali
Muhammad Sohaib
Mishaim Khan
Shabir Muhammad
Publikationsdatum
01.12.2025
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
Hernia / Ausgabe 1/2025
Print ISSN: 1265-4906
Elektronische ISSN: 1248-9204
DOI
https://doi.org/10.1007/s10029-025-03464-y
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Obstruktive Parotitis: Bringt eine Gangdilatation die gewünschte Erleichterung?

Ist eine Speichelgangsblockade und die damit verbundene Sialadenitis nicht durch Steine bedingt, wird oftmals versucht, die Symptomatik zu lindern, indem man den Gang mechanisch weitet. Ein aktuelles Review kann den Eingriff als chancenreiches Verfahren bestätigen und deckt gleichzeitig Schwächen auf.

Video

S2e-Leitlinie Hallux valgus

Mehr als eine Million Menschen in Deutschland leiden unter Hallux valgus – eine Fehlstellung des Großzehs, die je nach Schweregrad und Symptomen behandelt wird. Welche neuen Empfehlungen die aktualisierte S2e-Leitlinie bietet, erklärt der Orthopäde Prof. Sebastian Baumbach im MedTalk Leitlinie KOMPAKT der Zeitschrift Orthopädie und Unfallchirurgie.

MedTalk Leitlinie KOMPAKT

Krankenkassen erklären sich bereit, therapeutische Wundprodukte weiterhin zu erstatten

  • 05.12.2025
  • EBM
  • Nachrichten

Aktuell gesteigertes Regressrisiko bei der Verordnung therapeutischer Wundauflagen? Vielerorts signalisieren Kassen und KVen schon Entwarnung.

Hyperparathyreoidismus: Operation kann vor Diabetes schützen

Ein chirurgischer Eingriff kann für Patienten mit primärem Hyperparathyreoidismus gegenüber dem konservativen Management metabolisch von Vorteil sein. Denn wie eine Studie zeigt, senkt die Operation das Diabetesrisiko.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Operation an der Hand/© karegg / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen), Versorgung einer infizierten Wunde bei diabetischem Fuß/© kirov1969 / Stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen), Narbe an Hals einer Frau nach Operation/© SusaZoom / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell)