Skip to main content
Erschienen in:

01.07.2006 | Letters to the Editor

Doppler-Guided Hemorrhoidal Artery Ligation: An Alternative to Hemorrhoidectomy

verfasst von: Johannes Jongen, M.D., E.B.S.Q., Hans-Günter Peleikis, M.D., E.B.S.Q.

Erschienen in: Diseases of the Colon & Rectum | Ausgabe 7/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

To the Editor—We enjoyed reading the article by Felice et al.1 We performed a total of 188 hemorrhoidal artery ligation (HAL) procedures from 2001 until August 2004. Results at 6 to 12 weeks postoperatively were promising (improvement in 170/183 patients (93 percent)). However, when we analyzed patients at one year postoperatively, the results were disappointing. More than 25 percent needed another therapy for their hemorrhoids. Only 36 percent (32/88 patients with follow-up of 12 months or more) stated that the operation (still) had a positive effect on their symptoms. Of course, we tried to find out why the results were so disappointing in the long-term compared with those published:
1.
Morinaga et al.2 had a follow-up of one month postoperatively.
 
2.
Meintjes’ results3 were published on commercial internet sites but were never published in peer-reviewed journals. His follow-up was 5 to 24 months. Sohn et al.4 had a follow-up of 5 to 12 months. Ramirez et al.5 had a failure rate of 21 percent (7/32) after one year.
 
3.
Aigner et al.6 published on the anatomic variations of the hemorrhoidal arteries and showed arteries that supply the hemorrhoidal cushions on a distal level where they cannot be ligated by HAL.
 
4.
According to the figure, the HAL device used by Felice et al. has an outer diameter of 25 mm: the dilatating effect of inserting this device into the anal canal (for 18 minutes) might have reduced the resting pressure and improved the venous outflow of the hemorrhoidal cushions.
 
5.
Anatomic studies have shown that hemorrhoids are arteriovenous cushions: by ligating the main vessels the smaller hemorrhoidal vessels will hypertrophy in time and symptoms could recur.
 
6.
Jensen et al.7 published an article about the natural course of hemorrhoids and found a natural healing rate of 39 percent after four years.
 
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Felice, G, Privitera, A, Ellul, E, Klaumann, M 2005Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation: an alternative to hemorrhoidectomyDis Colon Rectum4820902093PubMedCrossRef Felice, G, Privitera, A, Ellul, E, Klaumann, M 2005Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation: an alternative to hemorrhoidectomyDis Colon Rectum4820902093PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Morinaga, K, Hasuda, K, Ikeda, T 1995A novel therapy for internal hemorrhoids: ligation of the hemorrhoidal artery with a newly devised instrument (Moricorn) in conjunction with a Doppler flow meterAm J Gastroenterol90610613PubMed Morinaga, K, Hasuda, K, Ikeda, T 1995A novel therapy for internal hemorrhoids: ligation of the hemorrhoidal artery with a newly devised instrument (Moricorn) in conjunction with a Doppler flow meterAm J Gastroenterol90610613PubMed
3.
Zurück zum Zitat Meintjes D. Doppler guided hemorrhoidal artery ligation (HAL) for the treatment of hemorrhoids. Results in 1415 patients. Patients studies 2000. Available at: www.pharma.it/eng/pati.htm and www.cjmedical.com/haemorrhoids/clinicalstudies.htm. Accessed 21 April 2006. Meintjes D. Doppler guided hemorrhoidal artery ligation (HAL) for the treatment of hemorrhoids. Results in 1415 patients. Patients studies 2000. Available at: www.pharma.it/eng/pati.htm and www.cjmedical.com/haemorrhoids/clinicalstudies.htm. Accessed 21 April 2006.
4.
Zurück zum Zitat Sohn, N, Aronoff, JS, Cohen, FS, Weinstein, MA 2001Transanal hemorrhoidal dearterialization is an alternative to operative hemorrhoidectomyAm J Surg182515519PubMedCrossRef Sohn, N, Aronoff, JS, Cohen, FS, Weinstein, MA 2001Transanal hemorrhoidal dearterialization is an alternative to operative hemorrhoidectomyAm J Surg182515519PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Ramirez, JM, Aguilella, V, Elia, M, Garcia, JA, Martinez, M 2005Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation in the management of symptomatic hemorrhoidsRev Esp Enferm Dig9797103PubMed Ramirez, JM, Aguilella, V, Elia, M, Garcia, JA, Martinez, M 2005Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation in the management of symptomatic hemorrhoidsRev Esp Enferm Dig9797103PubMed
6.
Zurück zum Zitat Aigner, F, Bodner, G, Conrad, F, Mbaka, A, Fritsch, H 2004The superior rectal artery and its branches with regard to its clinical influence on ligation techniques for internal hemorrhoidsAm J Surg187102108PubMedCrossRef Aigner, F, Bodner, G, Conrad, F, Mbaka, A, Fritsch, H 2004The superior rectal artery and its branches with regard to its clinical influence on ligation techniques for internal hemorrhoidsAm J Surg187102108PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Jensen, SL, Harling, H, Arseth-Hansen, P, Tange, G 1989The natural history of symptomatic haemorrhoidsInt J Colorectal Dis44144PubMedCrossRef Jensen, SL, Harling, H, Arseth-Hansen, P, Tange, G 1989The natural history of symptomatic haemorrhoidsInt J Colorectal Dis44144PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Doppler-Guided Hemorrhoidal Artery Ligation: An Alternative to Hemorrhoidectomy
verfasst von
Johannes Jongen, M.D., E.B.S.Q.
Hans-Günter Peleikis, M.D., E.B.S.Q.
Publikationsdatum
01.07.2006
Erschienen in
Diseases of the Colon & Rectum / Ausgabe 7/2006
Print ISSN: 0012-3706
Elektronische ISSN: 1530-0358
DOI
https://doi.org/10.1007/s10350-006-0553-y

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2006

Diseases of the Colon & Rectum 7/2006 Zur Ausgabe

Announcements

Announcements

Letters to the Editor

The Author Replies

Letters to the Editor

The Author Replies

Neu im Fachgebiet Chirurgie

„Wir brauchen eine indikationsgerechte Adipositastherapie“

03.07.2024 Adipositas Nachrichten

Die Adipositas ist eine häufige Erkrankung, mit der sich Patienten in der Hausarztpraxis vorstellen. Für die Behandlung stehen Ernährungs- und Bewegungstherapie, medikamentöse Ansätze und Chirurgie zur Verfügung. Die Therapie muss indikationsgerecht erfolgen.

Fuchsbandwurm wütet in Leber von jungem Mann

03.07.2024 Echinokokkose Nachrichten

Mit leichten Oberbauchbeschwerden in die Klinik, mit auto-transplantierter Restleber wieder heraus: Bei einem jungen Mann mit Fuchsbandwurmbefall waren das Organ und er selbst nur durch eine drastische Maßnahme zu retten.

Die Ausbildung in Notfallchirurgie ist selbst ein Notfall

02.07.2024 Chirurgische Notfälle Nachrichten

Notfälle und ihre Versorgung gehören zu den chirurgischen Kernkompetenzen. Mit der Ausbildung hapert es jedoch offenbar, wie eine Umfrage unter Mitgliedern der Deutschen Gesellschaft für Allgemein- und Viszeralchirurgie (DGAV) vermuten lässt.

Sechs Monate E-Rezept – Erfolgsgeschichte mit Schattenseiten

IT für Ärzte Nachrichten

244 Millionen E-Rezepte sind in sechs Monaten eingelöst worden: Nach einem halben Jahr zieht die Betriebsgesellschaft gematik eine positive Zwischenbilanz. Doch noch sind nicht alle Akteure begeistert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.