Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery 6/2010

01.12.2010 | Original Paper

Dorsalis pedis free flap in oromandibular reconstruction

verfasst von: Luis Filipe Lamas Azevedo, Horacio Zenha, Leonor Rios, Cristina Cunha, Horácio Costa

Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery | Ausgabe 6/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

This paper reports the free dorsalis pedis flap as a fasciocutaneous and osteocutaneous flap in oromandibular reconstruction. The authors present a 7-year series of nine patients with squamous cell carcinoma of oral cavity with extensive soft tissue/soft tissue and bone defect in whom this flap was used for intraoral reconstruction. The free fasciocutaneous flap (two neurosensate) was used in eight patients, and in one patient, a free osteocutaneous flap was required. The follow-up period ranged from 2 and 7 years. No ischemic flap complications occurred and a good anatomical and functional reconstruction was achieved in the majority of patients. There was no significant donor area functional disability. One death occurred in the early post-operative period due to multi-organic failure and four deaths in the follow-up period due to recurrence of the oncological disease. The dorsalis pedis free flap was found to be a good alternative tool for reconstruction of the anterior floor of mouth defects (including marginal mandibular defects). This was also used for anterolateral intraoral soft tissue defects. The donor area morbidity is not problem-free, but with good planning and careful flap dissection, it is possible to minimize the sequelae to a very acceptable level.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat O'Brien BM, Shannungan (1973) Experimental transfer of composite free flaps with microvascular anastomoses. Aust N Z J Surg 43: 285–288 O'Brien BM, Shannungan (1973) Experimental transfer of composite free flaps with microvascular anastomoses. Aust N Z J Surg 43: 285–288
2.
Zurück zum Zitat McCraw JB, Furlow LT (1975) The dorsalis pedis arterialized flap: a clinical study. Plast Reconstr Surg 55:177–185CrossRefPubMed McCraw JB, Furlow LT (1975) The dorsalis pedis arterialized flap: a clinical study. Plast Reconstr Surg 55:177–185CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Ohmori K, Harii K (1976) Free dorsalis pedis sensory flap to the hand with microneurovascular anastomoses. Plast Reconstr Surg 58:546–551CrossRefPubMed Ohmori K, Harii K (1976) Free dorsalis pedis sensory flap to the hand with microneurovascular anastomoses. Plast Reconstr Surg 58:546–551CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Macleod AM, Robinson DW (1982) Reconstruction of defects involving the mandible and floor of mouth by free osteocutaneous flaps derived from the foot. Br J Plast Surg 35:239–346PubMed Macleod AM, Robinson DW (1982) Reconstruction of defects involving the mandible and floor of mouth by free osteocutaneous flaps derived from the foot. Br J Plast Surg 35:239–346PubMed
5.
Zurück zum Zitat Zuker RM, Manktelow RT (1986) The dorsalis pedis free flap: technique of elevation, foot closure, and flap application. Plast Reconstr Surg 77(1):93–104CrossRefPubMed Zuker RM, Manktelow RT (1986) The dorsalis pedis free flap: technique of elevation, foot closure, and flap application. Plast Reconstr Surg 77(1):93–104CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Banis JC (1988) Thin cutaneous flap for intraoral reconstruction: the dorsalis pedis free flap revisited. Microsurgery 9:132–140CrossRefPubMed Banis JC (1988) Thin cutaneous flap for intraoral reconstruction: the dorsalis pedis free flap revisited. Microsurgery 9:132–140CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Samson MC, Morris SF, Tweed AEJ (1998) Dorsalis pedis flap donor site: acceptable or not? Plast Reconstr Surg 102(5):1549–1554CrossRefPubMed Samson MC, Morris SF, Tweed AEJ (1998) Dorsalis pedis flap donor site: acceptable or not? Plast Reconstr Surg 102(5):1549–1554CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Serafin D (1996) The dorsalis pedis flap. Atlas of microsurgical composite tissue transplantation. WB Saunders Serafin D (1996) The dorsalis pedis flap. Atlas of microsurgical composite tissue transplantation. WB Saunders
9.
Zurück zum Zitat Costa H, Cardoso A, Luz M, Cunha C, Conde A, Lopes A, Guimarães I (1999) O retalho livre neurossensível tendofasciocutâneo dorsal do pé na reconstrução da mão. Revista Portuguesa de Ortopedia e Traumatologia, Nº4, Vol 7 Costa H, Cardoso A, Luz M, Cunha C, Conde A, Lopes A, Guimarães I (1999) O retalho livre neurossensível tendofasciocutâneo dorsal do pé na reconstrução da mão. Revista Portuguesa de Ortopedia e Traumatologia, Nº4, Vol 7
10.
Zurück zum Zitat May JW Jr, Chait LA, Cohen BE, O'Brien BM (1977) Free neurovascular flap from the first web of the foot in hand reconstruction. J Hand Surg 2:387–393 May JW Jr, Chait LA, Cohen BE, O'Brien BM (1977) Free neurovascular flap from the first web of the foot in hand reconstruction. J Hand Surg 2:387–393
11.
Zurück zum Zitat Man D, Acland RD (1980) The microarterial anatomy of the dorsalis pedis flap and its clinical applications. Plast Reconstr Surg 65:419–423CrossRefPubMed Man D, Acland RD (1980) The microarterial anatomy of the dorsalis pedis flap and its clinical applications. Plast Reconstr Surg 65:419–423CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Serafin D (1996) The dorsalis pedis artery—Second metatarsal flap. Atlas of microsurgical composite tissue transplantation. WB Saunders Serafin D (1996) The dorsalis pedis artery—Second metatarsal flap. Atlas of microsurgical composite tissue transplantation. WB Saunders
Metadaten
Titel
Dorsalis pedis free flap in oromandibular reconstruction
verfasst von
Luis Filipe Lamas Azevedo
Horacio Zenha
Leonor Rios
Cristina Cunha
Horácio Costa
Publikationsdatum
01.12.2010
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
European Journal of Plastic Surgery / Ausgabe 6/2010
Print ISSN: 0930-343X
Elektronische ISSN: 1435-0130
DOI
https://doi.org/10.1007/s00238-010-0437-1

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2010

European Journal of Plastic Surgery 6/2010 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.