Zum Inhalt

Dual Maternal Alloimmunization by Antibodies of Rhesus and MNSs Blood Group System: Case Series and Approach to Work Up in a Resource Limited Set Up

  • 10.06.2024
  • SHORT COMMUNICATION
Erschienen in:

Abstract

Backgrounds and Objectives

Maternal alloimmunisation by non D Rh and non Rh antibodies leading to HDFN, is a well established problem encountered in Transfusion medicine and poses a serious threat to our health care system. Presence of multiple alloantibodies, especially if one is masking the other, leads to diagnostic dilemma and delay in transfusion therapy of patients. It is significant to correctly identify highly immunogenic alloantibody specificities in such patients with dual and multiple alloimmunization, by use of various immunohematological techniques.

Case Series

Here, we report three rare and interesting cases. In the first case, anti E was masked by anti s, and lead to HDFN in a neonate due to maternal alloimmunisation. The second case was that of anti S causing severe HDN along with probable presence of anti E. In third case, anti D was masked by anti M, leading to maternal alloimmunization. In the first two cases, both neonates were treated by intravenous immunoglobulins and the latter received DVET. While in the third case, alloimmunization was timely detected during the pregnancy and monitoring of maternal antibody titres was done, ensuring delivery of a healthy baby. After extensive search of literature, we found only one report describing coexistence of anti E and s in a newborn, with baby’s eluate showing only anti s. However, despite being IgG type, it did not cause hemolysis. Literature search revealed that Anti S is a rare cause of HDFN and usually presents as mild jaundice. We did not come across any combination of anti S with anti E, after searching the literature. After extensive search of literature, we came across a single case of dual alloimmunization by anti M obscuring anti D.

Interpretations and Conclusion

The above cases highlight the importance of universal antenatal antibody screening despite Rh D status. It is important to look for clinically significant alloantibodies other than anti-D and correctly identify the culprit antibody, especially, when it is masked by the other multiple alloantibodies. Non D Rh minor blood group incompatibilities e.g. anti-E and anti S or anti s hemolytic disease, should always be considered in the differential diagnosis. A stepwise approach for antibody identification and advanced immunohematological techniques including the use of select cells and adsorption elution methods, can help in elucidating the specificities of antibodies.
Titel
Dual Maternal Alloimmunization by Antibodies of Rhesus and MNSs Blood Group System: Case Series and Approach to Work Up in a Resource Limited Set Up
Verfasst von
Sangeeta Pahuja
Shruti Chauhan
Geetika Sharma
Deeksha Singh
Publikationsdatum
10.06.2024
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Hematology and Blood Transfusion / Ausgabe 1/2025
Print ISSN: 0971-4502
Elektronische ISSN: 0974-0449
DOI
https://doi.org/10.1007/s12288-024-01801-2
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Onkologie

Massiv erhöhtes CA 19-9 weckt falschen Krebsverdacht

Massiver Gewichtsverlust, erhöhte Cholestaseparameter und ein extrem hoher Wert des Tumormarkers CA-19-9 bei einem Diabetiker werden als Zeichen eines Pankreaskarzinoms gedeutet. Doch Krebsangst und Tumorsuche hätten dem Mann erspart werden können.

Erhöht Reflux auch das Risiko für Larynxtumoren?

Gastroösophagealer Reflux ist womöglich auch mit einem erhöhten Risiko für Kehlkopftumoren assoziiert. Dafür sprechen zumindest Teilergebnisse einer aktuellen Metaanalyse. Im Detail ist der Zusammenhang indes weniger klar.

Viel Konservierungsstoffe in der Nahrung – erhöhtes Krebsrisiko

Wer viel Konservierungsstoffe über die Nahrung aufnimmt, muss mit einem erhöhten Krebsrisiko rechnen. Ein solcher Zusammenhang lässt sich primär für nicht antioxidativ wirkende Zusatzstoffe wie Nitrit und Nitrat, aber auch Sorbat und Acetat berechnen.

CAR-T-Zell-Infusion bei B-Zell-Lymphom möglichst am Vormittag?

Bei Menschen mit rezidivierendem großzelligem B-Zell-Lymphom ist das zirkadiane Timing einer CAR-T-Zell-Infusion möglicherweise entscheidend. In einer US-Studie wurde 22 Monate nachbeobachtet, wie sich die Tageszeit der Therapiegabe auf das progressionsfreie Überleben auswirkte.

Update Onkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Blutabnahme /© © Chutipon / Stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Würste und Spieße auf einem Grill/© NDABCREATIVITY / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen), Diffus großzelliges B-Zell-Lymphom/© David A Litman / stock.adobe.com