Skip to main content
Erschienen in:

12.11.2020 | Epidemiology

Ductal carcinoma in situ in patients younger than 30 years: differences in adjuvant endocrine therapy and outcomes

verfasst von: Sasha R. Halasz, Thomas O’Keefe, Anne M. Wallace, Sarah L. Blair

Erschienen in: Breast Cancer Research and Treatment | Ausgabe 2/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To use the National Cancer Database to assess treatment patterns in very young women with ductal carcinoma in situ (DCIS) given their propensity for higher risk features and increased risk of recurrence.

Methods

We used the NCDB to identify female patients who underwent surgery for a first cancer diagnosis of DCIS within three different age groups: ≤30, 31–50, and >50. Demographic information, tumor characteristics, and initial treatment patterns were characterized and compared. Univariable and multivariable logistic regression of individuals with hormone-receptor-positive disease who underwent breast-conserving surgery (BCS) was conducted to assess for group differences in adjuvant endocrine therapy utilization. Survival analysis was conducted via Kaplan-Meier method and Cox regression.

Results

We identified 236,832 patients meeting inclusion criteria. Individuals in the youngest group were more likely to be a minority, had better Charlson-Deyo scores, lived further from their treatment facility, and were less often insured. This group also had more unfavorable tumor features and were more likely to undergo bilateral mastectomy. In subgroup analysis of patients with hormone-receptor-positive disease who underwent BCS, the youngest group was significantly less likely to have received endocrine therapy. There was also a trend toward worse overall survival in the youngest group.

Conclusion

We report differences in demographics, tumor characteristics, and treatment of very young women with DCIS. Given the known reduction in recurrence with use of adjuvant endocrine therapy, there may be room for increasing therapy rates or otherwise altering guidelines for treatment of young women with hormone-receptor-positive DCIS who undergo BCS.
Literatur
22.
Zurück zum Zitat Virnig BA, Torchia MT, Jarosek SL et al (2011) Use of endocrine therapy following diagnosis of ductal carcinoma in situ or early invasive breast cancer: data points # 14, Data points publication series. Agency for Healthcare Research and Quality (US), Rockville Virnig BA, Torchia MT, Jarosek SL et al (2011) Use of endocrine therapy following diagnosis of ductal carcinoma in situ or early invasive breast cancer: data points # 14, Data points publication series. Agency for Healthcare Research and Quality (US), Rockville
Metadaten
Titel
Ductal carcinoma in situ in patients younger than 30 years: differences in adjuvant endocrine therapy and outcomes
verfasst von
Sasha R. Halasz
Thomas O’Keefe
Anne M. Wallace
Sarah L. Blair
Publikationsdatum
12.11.2020
Verlag
Springer US
Erschienen in
Breast Cancer Research and Treatment / Ausgabe 2/2021
Print ISSN: 0167-6806
Elektronische ISSN: 1573-7217
DOI
https://doi.org/10.1007/s10549-020-06014-5

Neu im Fachgebiet Onkologie

NRG1-Fusionen als neues, klinisch relevantes Target

Ergebnisse einer Phase-II-Studie deuten darauf hin, dass ein gegen HER3 und HER2 gerichteter Antikörper bei verschiedenen NRG1-Fusions-positiven Tumoren wirksam sein könnte. In den USA ist die Substanz bereits beschleunigt zugelassen worden.

Die aktuelle S3-Leitlinie zu CLL strotzt vor Neuerungen

Vor kurzem wurde eine neue, grundlegend überarbeite Version der S3-Leitlinie Chronische Lymphatische Leukämie (CLL) veröffentlicht.  Zu den wichtigsten Änderungen gehört, dass die Chemoimmuntherapie auf dem Rückzug ist.

Gluteuslappen nach Rektumkarzinom-Op. schützt vor Abszessen

Die Wunddeckung mit einem autologen Rotationslappen nach Entfernung eines Rektumkarzinoms konnte in einer randomisierten Studie gegenüber dem primären Wundverschluss vor allem in einer Hinsicht punkten: Sie führte deutlich seltener zu präsakralen Abszessen.

Wechsel von Zugangsroute und Biopsiesteuerung: Erfahrungen eines Zentrums

Geht der Switch zur transperinealen gezielten Prostatabiopsie auf Kosten der diagnostischen Qualität? Nein, urteilen norwegische Urologinnen und Urologen nach Durchsicht von Daten aus ihrer Einrichtung.

Update Onkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.