Skip to main content
Erschienen in:

08.11.2021 | Letter to the Editor

Duodeno-Ileal Anastomosis with Self-Assembling Magnets: Initial Concepts and Basis of This Operation

verfasst von: Michel Gagner

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 3/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Auszug

It is with interest that I have read the manuscript of Schlottmann F et al. on a “sutureless” duodeno-ileostomy [1]. However, the operation they label is in fact laparoscopic, involves sutures, and cannot be called sutureless. It involves the passage of an upper magnet with flexible endoscopy under laparoscopic guidance, with organs retraction, and a lower magnet introduced through the bowel by an opening using an additional laparoscopic instrument that is closed with laparoscopic suturing. The company news mention “The GI Windows magnetic compression technology is the first to allow a digestive anastomosis to be performed with the use of a common flexible endoscope without opening the digestive tract, virtually eliminating the risk of postoperative bleeding and fistulas” is an obvious untruth, because they are not the first, it has full laparoscopy, and it has the risk of an immediate leak due to the enterotomy described (https://​www.​prnewswire.​com/​news-releases/​new-study-of-a-novel-metabolic-procedure-with-self-assembling-magnets-for-obese-patients-with-type-2-diabetes-deemed-safe-and-feasible-301335321.​html). …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Schlottmann F, Ryou M, Lautz D, et al. Sutureless duodeno-ileal anastomosis with self-assembling magnets: safety and feasibility of a novel metabolic procedure. Obes Surg. 2021;31:4195–202.CrossRef Schlottmann F, Ryou M, Lautz D, et al. Sutureless duodeno-ileal anastomosis with self-assembling magnets: safety and feasibility of a novel metabolic procedure. Obes Surg. 2021;31:4195–202.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Gagner M. Safety and efficacy of a side-to-side duodeno-ileal anastomosis for weight loss and type-2 diabetes: duodenal bipartition, a novel metabolic surgery procedure. Ann Surg Innov Res. 2015;14(9):6.CrossRef Gagner M. Safety and efficacy of a side-to-side duodeno-ileal anastomosis for weight loss and type-2 diabetes: duodenal bipartition, a novel metabolic surgery procedure. Ann Surg Innov Res. 2015;14(9):6.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Gagner M. Side-to-side duodeno-colic anastomosis provides dramatic weight loss. A potentially strong anti-diabetic operation for type-2 diabetes. Minerva Chir. 2017; 72(3):169–177. Gagner M. Side-to-side duodeno-colic anastomosis provides dramatic weight loss. A potentially strong anti-diabetic operation for type-2 diabetes. Minerva Chir. 2017; 72(3):169–177.
4.
Zurück zum Zitat Gagner M: Emerging techniques in bariatric surgery - laparoscopic duodeno-ileostomy. ACS-2771 Online video Library of the American College of Surgeons, 2009. Gagner M: Emerging techniques in bariatric surgery - laparoscopic duodeno-ileostomy. ACS-2771 Online video Library of the American College of Surgeons, 2009.
5.
Zurück zum Zitat Gagner M: Chapter 10: Bipartición duodenoileal con anastomosis laterolateral. in Atlas de Cirugia Bariatrica y Metabolica.Abordaje Laparoscópico, Endoscópico y Técnicas Miniinvasivas + Acceso a Contenidos Online. Editors: Mariano Palermo and Agustín Rodríguez González. Amolca Publisher, December 2018. Gagner M: Chapter 10: Bipartición duodenoileal con anastomosis laterolateral. in Atlas de Cirugia Bariatrica y Metabolica.Abordaje Laparoscópico, Endoscópico y Técnicas Miniinvasivas + Acceso a Contenidos Online. Editors: Mariano Palermo and Agustín Rodríguez González. Amolca Publisher, December 2018.
6.
Zurück zum Zitat Gagner M, Lapointe-Gagner M: Chapter 29: Duodenal bipartition or side-to-side duodeno-ileostomy. Rationale and Technical Details. In Dr. Teixeira et al editors. Duodenal Switch and Its Derivatives in Bariatric and Metabolic Surgery: A Comprehensive Clinical Guide, Springer Publisher 2021 In press. Gagner M, Lapointe-Gagner M: Chapter 29: Duodenal bipartition or side-to-side duodeno-ileostomy. Rationale and Technical Details. In Dr. Teixeira et al editors. Duodenal Switch and Its Derivatives in Bariatric and Metabolic Surgery: A Comprehensive Clinical Guide, Springer Publisher 2021 In press.
7.
Zurück zum Zitat Machytka E, Bužga M, Zonca P, Lautz DB, Ryou M, Simonson DC, Thompson CC. Partial jejunal diversion using an incisionless magnetic anastomosis system: 1-year interim results in patients with obesity and diabetes. Gastrointest Endosc. 2017;86(5):904–12.CrossRef Machytka E, Bužga M, Zonca P, Lautz DB, Ryou M, Simonson DC, Thompson CC. Partial jejunal diversion using an incisionless magnetic anastomosis system: 1-year interim results in patients with obesity and diabetes. Gastrointest Endosc. 2017;86(5):904–12.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat DeWind LT, Payne JH. Intestinal bypass surgery for morbid obesity: long-term results. JAMA. 2014;312(9):966.CrossRef DeWind LT, Payne JH. Intestinal bypass surgery for morbid obesity: long-term results. JAMA. 2014;312(9):966.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Gagner M: Laparoendoscopic magnetic gastrointestinal anastomosis. Chapter 14. Magnetic Surgery, Gagner M editor, Springer Publisher, New York, NY 2021, pp 135–148 Gagner M: Laparoendoscopic magnetic gastrointestinal anastomosis. Chapter 14. Magnetic Surgery, Gagner M editor, Springer Publisher, New York, NY 2021, pp 135–148
Metadaten
Titel
Duodeno-Ileal Anastomosis with Self-Assembling Magnets: Initial Concepts and Basis of This Operation
verfasst von
Michel Gagner
Publikationsdatum
08.11.2021
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 3/2022
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-021-05771-6

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Krebs-Op. besser erst nach mehrwöchigem Rauchverzicht?

Aktive Raucher haben nach onkologischen Operationen ein höheres Komplikationsrisiko als Nieraucher, aber auch als Exraucher. Damit der Rauchstopp einen Nutzen hat, darf er aber nicht zu kurz vor der Op. erfolgen, wie eine Metaanalyse nahelegt.

Periprozeduraler Myokardschaden nach NSTEMI prognostisch bedeutsam

Erleiden NSTEMI-Patienten und -Patientinnen infolge einer PCI Myokardschädigungen mit oder ohne Infarkt, erhöht das die Gesamtmortalität und das Risiko für weitere schwere Herzereignisse. Dafür sprechen zumindest Daten aus zwei italienischen Zentren.

Höhere Sterberate nach Freitags-Op.

Wer direkt vor dem Wochenende operiert wird, läuft eher Gefahr, in den folgenden Wochen und Monaten zu sterben, als Menschen mit einer Op. unmittelbar nach dem Wochenende. Der Unterschied bei der Sterberate beläuft sich nach Daten einer US-Analyse auf etwa 10%.

Ärztinnen überholen Ärzte bei Praxisgründungen

Bei Praxisgründungen haben inzwischen die Frauen deutlich die Nase vorn: Seit zehn Jahren wagen laut apoBank mehr Ärztinnen als Ärzte den Schritt in die Selbstständigkeit. In puncto Finanzierung sind sie aber vorsichtiger als die männlichen Kollegen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.