Skip to main content
main-content

05.02.2018 | Gynecologic Oncology | Ausgabe 4/2018

Archives of Gynecology and Obstetrics 4/2018

Early and late pregnancy outcomes in women treated with cold-coagulation versus LLETZ cervical treatment for cervical intraepithelial neoplasia; a retrospective cohort study

Zeitschrift:
Archives of Gynecology and Obstetrics > Ausgabe 4/2018
Autoren:
Dimitrios Papoutsis, Martyn Underwood, William Parry-Smith, Jane Panikkar

Abstract

Purpose

To compare the pregnancy outcomes between women who were treated with cold-coagulation versus large loop excision of the transformation zone (LLETZ) for cervical intraepithelial neoplasia.

Methods

This was a retrospective cohort study of women who had a single cervical treatment between 2010 and 2011. We identified those women who had a singleton pregnancy subsequent to their cervical treatment until September 2017. Women with previous cervical treatment, previous miscarriage or preterm delivery were excluded.

Results

We identified 86 women with a pregnancy after LLETZ treatment and 75 women after cold coagulation. Those who had LLETZ when compared to cold coagulation miscarried more often in the first trimester (33.7 vs 17.3%; p = 0.01) than in the second trimester. In women with LLETZ this effect of increased early miscarriage was shown to be prolonged and to persist up to 17 months after excision. Women with LLETZ when compared to cold coagulation had higher spontaneous preterm birth rates (8.9 vs 6.7%) even though the difference was non significant, with the earliest spontaneous preterm birth occurring at 32 weeks and 34 weeks, respectively.

Conclusion

We found that women who received LLETZ treatment when compared to cold coagulation had higher spontaneous preterm birth rates in their subsequent pregnancy and miscarried more frequently in the first trimester, and demonstrated an increased early miscarriage risk that persisted for more than a year after excisional treatment.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2018

Archives of Gynecology and Obstetrics 4/2018 Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Gynäkologie und Geburtshilfe

Meistgelesene Bücher aus dem Fachgebiet

2014 | Buch

Perikonzeptionelle Frauenheilkunde

Fertilitätserhalt, Prävention und Management von Schwangerschaftsrisiken

Ein Praxisbuch für alle, die in der Beratung und Betreuung von Schwangeren und Paaren mit Kinderwunsch tätig sind. Die Herausgeber und Autoren haben alle wichtigen Informationen zusammengetragen, um Frauen sicher zu beraten, zu betreuen und kompetent Verantwortung zu übernehmen.

Herausgeber:
Christian Gnoth, Peter Mallmann

2014 | Buch

Praxisbuch Gynäkologische Onkologie

Das Nachschlagewerk für alle Ärzte in Klinik und Praxis, die Patientinnen mit bösartigen Tumoren des Genitales und der Mamma behandeln. Dieses Buch gibt in kompakter Weise einfach umsetzbare Handlungsanweisungen zum diagnostischen und therapeutischen Vorgehen und Hilfestellungen für die optimale Versorgung der Patientinnen.

Herausgeber:
Edgar Petru, Walter Jonat, Daniel Fink, Ossi R. Köchli

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Gynäkologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise