Zum Inhalt

Echocardiographic left atrial stiffness index predicts high left ventricular filling pressures in patients with acute heart failure: an observational study

  • 28.10.2024
  • Original Paper
Erschienen in:

Abstract

Background

In acute heart failure (AHF) patients, non-invasive estimation of left ventricular filling pressures (LVFPs) appears crucial to guide management. Although poorly investigated, left atrial (LA) mechanics play a pivotal role in this setting. This report sought to assess the correlation of echocardiographic LA stiffness index with invasive LVFPs and its diagnostic accuracy as compared to other parameters used in clinical practice.

Methods

In this observational, prospective study, 104 patients with suspected acute coronary syndrome and signs/symptoms of AHF were enrolled. Available invasive estimation of LVFPs was required. Comprehensive echocardiography was performed for all patients, including LA reservoir strain (LARS). LA stiffness index was derived by speckle-tracking analysis and Tissue Doppler imaging as early diastolic transmitral inflow velocity/mitral annulus early diastolic velocity [E/e']/LARS.

Results

Invasively measured LVFPs showed a strong correlation with LA stiffness index (Spearman ρ = 0.773, p < 0.0001), as well as with LARS and E/eʹ. Receiver operating characteristic (ROC) curve analysis was used to demonstrate better accuracy performed by LA stiffness index than average E/eʹ, LA volume or LARS alone, in predicting high LVFPs. Guideline-recommended assessment of diastolic function was finally compared to LARS and LA stiffness index performances in an independent population group; we were hence able to obtain a LA stiffness threshold of 0.48 with a positive predictive value of 91.7% and a negative predictive value of 88.9% in identifying patients with high LVFPs.

Conclusions

For the first time, diagnostic performance of LA stiffness index has been investigated in a heterogeneous AHF population, providing correlations with invasively measured LVFPs and comparisons with established diastolic function metrics.

Graphical abstract

Diagnostic work-up of the population and main results of the study. The left atrial stiffness index showed to be a reliable, non-invasive predictor of high filling pressures. Compared to the guideline proposed flowchart for diastolic dysfunction and to left atrial reservoir strain, this novel echocardiographic parameter proved to improve sensitivity and negative predictive value in patients with acute heart failure
Bild vergrößern
Titel
Echocardiographic left atrial stiffness index predicts high left ventricular filling pressures in patients with acute heart failure: an observational study
Verfasst von
Massimiliano Camilli
Ludovica Amore
Federico Ballacci
Giulia Iannaccone
Marco Giuseppe Del Buono
Federica Giordano
Francesca Graziani
Tommaso Sanna
Daniela Pedicino
Francesco Burzotta
Carlo Trani
Gaetano Antonio Lanza
Rocco Antonio Montone
Nadia Aspromonte
Laura Lupi
Marianna Adamo
Filippo Crea
Antonella Lombardo
Publikationsdatum
28.10.2024
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Clinical Research in Cardiology / Ausgabe 10/2025
Print ISSN: 1861-0684
Elektronische ISSN: 1861-0692
DOI
https://doi.org/10.1007/s00392-024-02562-8
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Kardiologie

Wie vorgehen bei erhöhtem Troponin ohne erkennbare Myokardschädigung?

Erhöhte kardiale Troponine gelten als Schlüsselmarker des Myokardinfarkts. In seltenen Fällen beruhen stark erhöhte Werte jedoch nicht auf einer Myokardschädigung, sondern auf Störfaktoren. Wie sollte man mit einem derartigen Verdacht umgehen?

Dilatierte Aorta ascendens: Mehr Überwachung = mehr Sicherheit?

US-Radiologinnen und -Radiologen haben retrospektiv Fälle ihrer Einrichtung ausgewertet und kommen zu dem Schluss, dass mehr Surveillance bei erweiterter Aorta ascendens nicht immer hilfreich ist: In der Mehrzahl der Fälle blieben die Dilatationen stabil – und um die seltenen Fälle mit späterer Dissektion besser identifizieren zu können, müssten andere Faktoren noch stärker berücksichtigt werden.

Tirzepatid reduziert kardiovaskuläre Ereignisse bei Diabetes

Der duale GLP-1/GIP-Rezeptoragonist Tirzepatid empfiehlt sich mit Ergebnissen einer großen Studie als weitere Option zur Reduktion kardiovaskulärer Ereignisse bei Patienten mit Typ-2-Diabetes und manifester Gefäßerkrankung.

Kombination von SGLT2-Inhibitor mit Statin ist sicher

Die Rhabdomyolyse ist eine gefürchtete, aber sehr seltene Nebenwirkung von Statinen. Medikamenteninteraktionen können das Risiko erhöhen. Mit SGLT2-Inhibitoren scheint dies nicht der Fall zu sein – die Ko-Therapie könnte das Risiko sogar senken.

EKG Essentials: EKG befunden mit System

In diesem CME-Kurs können Sie Ihr Wissen zur EKG-Befundung anhand von zwölf Video-Tutorials auffrischen und 10 CME-Punkte sammeln.
Praxisnah, relevant und mit vielen Tipps & Tricks vom Profi.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
EKG befunden mit System - EKG Essential/© Springer Medizin Verlag GmbH