Skip to main content
main-content

11.12.2015 | Review Article | Ausgabe 1/2017

The Indian Journal of Pediatrics 1/2017

Educational and Behavioral Interventions in Management of Autism Spectrum Disorder

Zeitschrift:
The Indian Journal of Pediatrics > Ausgabe 1/2017
Autoren:
Koyeli Sengupta, Leera Lobo, Vibha Krishnamurthy

Abstract

The increasing prevalence of autism spectrum disorder (ASD) makes early recognition, evaluation and management an important task for pediatricians, physicians and other professionals caring for children. Educational interventions form the mainstay of management for children with autism spectrum disorder. Such interventions focus on improving social interaction, communication and challenging behaviors, thereby promoting learning and independence in children. This article provides an overview of educational and behavioral interventions in autism spectrum disorder, with special reference to challenges and feasible solutions in the Indian context. Articles were retrieved from various databases including Google Scholar, Medscape, Cochrane, PubMed using the search terms ‘autism spectrum disorder OR autism AND educational interventions’; ‘autism spectrum disorder OR autism, educational interventions AND India’ and ‘autism spectrum disorder OR autism AND India’. Reference lists from retrieved articles as well as websites of organizations working in this space in India were also searched. Extracted manuscripts were analysed for content related to various aspects of educational and behavioral interventions in autism spectrum disorder. Intervention models for autism spectrum disorder are based on various theoretical orientations and target specific deficits associated with the disorder. In addition, evidence-based principles for effective intervention are highlighted. In developing countries like India, access to interventions is a challenge and resources are limited. In such settings, the pediatrician’s or physician’s role is vital in supporting families choose programs that are evidence-based, target individual needs and result in improved outcomes.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2017

The Indian Journal of Pediatrics 1/2017 Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Pädiatrie

Meistgelesene Bücher aus dem Fachgebiet

2014 | Buch

Pädiatrische Notfall- und Intensivmedizin

Wenn es um pädiatrische Notfälle auf Station oder um schwerst kranke Kinder auf der Intensivstation geht, ist dieses Buch ein verlässlicher Begleiter. Übersichtlich nach Organen eingeteilt, enthält das Kitteltaschenbuch sämtliche essenziellen Themen der Kinderintensivmedizin, von kardiozirkulatorischen bis infektiologischen Erkrankungen.

Autor:
Prof. Dr. Thomas Nicolai

2015 | Buch

Häufige Hautkrankheiten im Kindesalter

Klinik - Diagnose - Therapie

Das Buch bietet für die 30 häufigsten Hauterkrankungen bei Kindern einen Diagnose- und Behandlungsfahrplan: Für jede Erkrankung gibt es präzise Texte, zahlreiche typische klinische Farbfotos sowie Tabellen zu Differentialdiagnosen und zum therapeutischen Prozedere. Für alle Ärzte, die Kinder mit Hauterkrankungen behandeln! 

Herausgeber:
Dietrich Abeck, Hansjörg Cremer