Skip to main content
main-content

06.01.2018 | Original Article | Ausgabe 3/2018

European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases 3/2018

Effect of cerebral embolus size on the timing of cardiac surgery for infective endocarditis in patients with neurological complications

Zeitschrift:
European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases > Ausgabe 3/2018
Autoren:
Yong Kyun Kim, Choong Gon Choi, Jiwon Jung, Shi Nae Yu, Ju Young Lee, Yong Pil Chong, Sung-Han Kim, Sang-Oh Lee, Sang-Ho Choi, Jun Hee Woo, Yang Soo Kim
Wichtige Hinweise
Y.K.K and C.G.C contributed equally to this manuscript

Abstract

The optimal timing of cardiac surgery remains unclear for patients with neurological complications of infective endocarditis (IE). However, neuroimaging findings may allow more refined clinical decision-making. We analyzed clinical and advanced neuroimaging data for 135 patients with IE who had preoperatively diagnosed ischemic cerebral complications (86 patients) or hemorrhagic complications (49 patients), between January 1997 and May 2013. The effect of early surgery (within 3 and 7 days of ischemic and hemorrhagic complications respectively) on in-hospital mortality and 1-year adverse outcomes (mortality, relapse, or new embolic events) was estimated. Small cerebral emboli (≤2 cm) led to early surgery (cases with ischemic complications: 57% vs 26%, p = 0.04; cases with hemorrhagic complications: 56% vs 13%, p = 0.02). Early surgery was not significantly associated with increased rates of in-hospital mortality and 1-year adverse outcomes among patients with ischemic complications (14% vs 9%, odds ratio [OR] 1.67, 95% confidence interval [CI] 0.44–6.38, p = 0.52; 17% vs 14%, OR 1.27, 95% CI 0.39–4.14, p = 0.7 respectively). Only 1 patient (4%) with hemorrhagic complications experienced in-hospital mortality in the early surgery group, and early surgery was not significantly associated with 1-year adverse outcomes (21% vs 12%, OR 1.93, 95% CI 0.41–9.16, p = 0.46). The risks of in-hospital mortality and 1-year adverse outcome were not increased, even if cardiac surgery had been carried out earlier than previously described. Our findings suggest that early surgery, when indicated, may be performed for patients with IE and neurological complications, especially if the cerebral embolus has a diameter of ≤2 cm.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2018

European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases 3/2018 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise