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Erschienen in: Obesity Surgery 5/2021

09.01.2021 | Original Contributions

Effect of Fasting-Mimicking Diet or Continuous Energy Restriction on Weight Loss, Body Composition, and Appetite-Regulating Hormones Among Metabolically Healthy Women with Obesity: a Randomized Controlled, Parallel Trial

verfasst von: Mehdi Sadeghian, Seyed Ahmad Hosseini, Ahmad Zare Javid, Kambiz Ahmadi Angali, Ahmad Mashkournia

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 5/2021

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Abstract

Background

Fasting-mimicking diet (FMD) has been recently promoted to achieve similar metabolic changes of fasting. The purpose of our study was to compare the effect of FMD versus continuous energy restriction (CER) on anthropometric measurements, body composition, glucose metabolism, and serum levels of leptin, neuropeptide Y (NPY), and total ghrelin.

Methods

A randomized controlled trial (RCT) was conducted on 60 women with obesity aged 18–55 years. Subjects received either a 5-day FMD (low in energy, sugars, and proteins, but high in unsaturated fats) or a CER (an average daily energy deficit of 500 kcal) for 2 months. Anthropometric and biochemical factors were measured at baseline and the end of the study. Serum levels of leptin, total ghrelin, and NPY were tested with an ELISA kit. Physical activity and dietary intakes were also recorded.

Results

There was no significant difference in weight loss between the two groups: mean weight change for CER was − 2.29 (standard deviation [SD], 1.95) kg compared to − 1.13 (2.27) kg for FMD (p = 0.06). There was more reduction in the basal metabolic rate (BMR) in the CER group (p = 0.045). Favorable effects on fat mass and muscle mass were only seen in the FMD group. Although insulin resistance was reduced in the FMD group compared to the CER group, results were not significant after adjustment. After controlling for potential confounders, there was a significant increase in serum levels of total ghrelin (p = 0.048) and NPY (p = 0.041) following CER; however, results for circulating leptin were not statistically significant (p = 0.48).

Conclusions

There was no significant difference in weight loss following FMD and CER. However, FMD was more effective at reducing insulin resistance and regulating appetite-regulating hormones as well as preserving muscle mass and BMR.

Trial Registration

This trial was registered at the Iranian Clinical Trial Registry (https://​www.​irct.​ir/​trial/​40881) with the IRCT identification number IRCT20190717044244N1.
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Metadaten
Titel
Effect of Fasting-Mimicking Diet or Continuous Energy Restriction on Weight Loss, Body Composition, and Appetite-Regulating Hormones Among Metabolically Healthy Women with Obesity: a Randomized Controlled, Parallel Trial
verfasst von
Mehdi Sadeghian
Seyed Ahmad Hosseini
Ahmad Zare Javid
Kambiz Ahmadi Angali
Ahmad Mashkournia
Publikationsdatum
09.01.2021
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 5/2021
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-020-05202-y

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Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.