Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 4/2010

01.04.2010 | Research Article

Effect of Prophylactic Dalteparin on Anti-factor Xa Levels in Morbidly Obese Patients After Bariatric Surgery

verfasst von: Marie-David Simoneau, Audrey Vachon, Frédéric Picard

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 4/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

There are limited data on appropriate dosing of low-molecular-weight heparins (LMWH) for venous thromboembolism (VTE) prophylaxis in bariatric surgery. The objective of this study was to describe the postoperative effects of LMWH dalteparin on anti-factor Xa (AFXa) level in morbidly obese patients undergoing bariatric surgery.

Methods

This was a retrospective study. Morbidly obese patients (BMI ≥ 40 kg/m2 or BMI > 35 kg/m2 with at least one significant co-morbidity) received subcutaneous dalteparin 7,500 IU daily during the postoperative period after biliopancreatic derivation with duodenal switch. AFXa level was measured 4 h after the fourth dalteparin administration.

Results

One hundred and thirty-five patients with a mean BMI of 53.7 kg/m2 were included into this study. Only 60% of patients had targeted AFXa levels (0.2–0.5 UI/ml). There was a statistical difference in body weight between individuals with sub-target AFXa levels and those with values over target (159.4 ± 35.8 vs. 134.6 ± 24.2, p = 0.0310). There were three haemorrhages documented. These events were not associated with elevated AFXa values.

Conclusion

These findings indicate that the 7,500 IU dalteparin dosage is appropriate for the majority of morbidly obese patients undergoing bariatric surgery. The present study, however, suggests that this dose might not be sufficient for patient with a very high body weight.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Hamad GH, Smith Choban P. Enoxaparine for thromboprophylaxis in morbidly obese patients undergoing bariatric surgery: Findings of the prophylaxis against VTE outcomes in bariatric surgery patients receiving enoxaparin (PROBE) study. Obes Surg. 2005;15:1368–74.CrossRefPubMed Hamad GH, Smith Choban P. Enoxaparine for thromboprophylaxis in morbidly obese patients undergoing bariatric surgery: Findings of the prophylaxis against VTE outcomes in bariatric surgery patients receiving enoxaparin (PROBE) study. Obes Surg. 2005;15:1368–74.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Green B, Duffull SB. Development of a dosing strategy for enoxaparin in obese patients. Br J Clin Pharmacol. 2003;56:96–103.CrossRefPubMed Green B, Duffull SB. Development of a dosing strategy for enoxaparin in obese patients. Br J Clin Pharmacol. 2003;56:96–103.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Kucher N, Leizorovicz A, Vaitkus PT, et al. Efficacy and safety of fixed low-dose dalteparin in preventing venous thromboembolism among obese or elderly hospitalized patients: a subgroup analysis of the PREVENT trial. Arch Intern Med. 2005;165:341–5.CrossRefPubMed Kucher N, Leizorovicz A, Vaitkus PT, et al. Efficacy and safety of fixed low-dose dalteparin in preventing venous thromboembolism among obese or elderly hospitalized patients: a subgroup analysis of the PREVENT trial. Arch Intern Med. 2005;165:341–5.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Martin LF, Finigan KM. Heparin antifactor Xa levels in morbidly obese patients receiving Lovenox prophylaxis. Obes Surg. 1999;9:128.CrossRef Martin LF, Finigan KM. Heparin antifactor Xa levels in morbidly obese patients receiving Lovenox prophylaxis. Obes Surg. 1999;9:128.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Howard PA. Low molecular weight heparins in special populations. J Infus Nurs. 2003;26:304–10.CrossRefPubMed Howard PA. Low molecular weight heparins in special populations. J Infus Nurs. 2003;26:304–10.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Geerts WH, Gergqvist D, Pineo GF, et al. Prevention of Venous Thromboembolism: ACCP evidence-based clinical practice guidelines (8th Edition). CHEST 2008;133(6 Suppl):381S–453S.CrossRefPubMed Geerts WH, Gergqvist D, Pineo GF, et al. Prevention of Venous Thromboembolism: ACCP evidence-based clinical practice guidelines (8th Edition). CHEST 2008;133(6 Suppl):381S–453S.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Favaloro EJ, Bonar R, Aboud M, on behalf of the RCPA QAP in Haematology. How useful is the monitoring of (low molecular weight) heparin therapy by anti-Xa essay? A laboratory perspective. Lab Hematol 2005;11:157–62.CrossRefPubMed Favaloro EJ, Bonar R, Aboud M, on behalf of the RCPA QAP in Haematology. How useful is the monitoring of (low molecular weight) heparin therapy by anti-Xa essay? A laboratory perspective. Lab Hematol 2005;11:157–62.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Gyamfi C, Cohen R, Desancho MT, et al. Prophylactic dosing adjustment in pregnancy based upon measurements of anti-factor Xa levels. J Matern Fetal Neonatal Med. 2005;18:329–31.CrossRefPubMed Gyamfi C, Cohen R, Desancho MT, et al. Prophylactic dosing adjustment in pregnancy based upon measurements of anti-factor Xa levels. J Matern Fetal Neonatal Med. 2005;18:329–31.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Forestieri P, Quarto G, De Caterina M, et al. Prophylaxis of thromboembolism in bariatric surgery with parnaparin. Obes Surg. 2007;17:1558–62.CrossRefPubMed Forestieri P, Quarto G, De Caterina M, et al. Prophylaxis of thromboembolism in bariatric surgery with parnaparin. Obes Surg. 2007;17:1558–62.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Bazinet A, Almanric K, Brunet C, et al. Dosage of enoxaparin among obese and renal impairment patients. Thromb Res 2005;116:41–50.CrossRefPubMed Bazinet A, Almanric K, Brunet C, et al. Dosage of enoxaparin among obese and renal impairment patients. Thromb Res 2005;116:41–50.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Effect of Prophylactic Dalteparin on Anti-factor Xa Levels in Morbidly Obese Patients After Bariatric Surgery
verfasst von
Marie-David Simoneau
Audrey Vachon
Frédéric Picard
Publikationsdatum
01.04.2010
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 4/2010
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-008-9738-x

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2010

Obesity Surgery 4/2010 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.