Skip to main content
main-content

19.01.2017 | Original Article | Ausgabe 4/2017

Clinical Rheumatology 4/2017

Elevated serum IgG4 levels in diagnosis and treatment response in patients with idiopathic retroperitoneal fibrosis

Zeitschrift:
Clinical Rheumatology > Ausgabe 4/2017
Autoren:
L.G. Pelkmans, T.R. Hendriksz, P.J. Westenend, H.J. Vermeer, E.F.H. van Bommel

Abstract

Idiopathic retroperitoneal fibrosis (iRPF) may be a manifestation of IgG4-related disease. Measuring serum IgG4 (sIgG4) may be of value in monitoring iRPF, but this has scarcely been evaluated. It is unknown if tamoxifen (TMX) affects sIgG4 levels. We performed a prospective inception cohort study of 59 patients with untreated (re)active iRPF stratified by elevated (>1.4 g/L) or normal sIgG4 level. Changes in sIgG4 levels following TMX initiation and, if treatment failed, during subsequent corticosteroid (CS) treatment were analyzed. The median sIgG4 level was 1.1 g/L (interquartile range (IQR) 0.4–2.2); 24 patients (40%) had elevated sIgG4 level. Patients with elevated sIgG4 tended to present with higher ESR (46 vs. 34 mm/h; P = 0.08) and more frequent locoregional lymphadenopathy adjacent to the mass (41.7 vs. 20.0%; P = 0.08). sIgG4 also correlated with ESR (ρ = 0.26; P = 0.05) and serum creatinine (SC) (ρ = 0.26; P = 0.04). Following TMX initiation, sIgG4 level decreased, particularly when achieving treatment success (P < 0.01). Odds ratio for TMX treatment success in patients with elevated sIgG4 level was 0.77 (95% CI 0.53–1.14; P = 0.19). After adjusting for age, sex, and SC, the odds ratio was 0.78 (95% CI 0.51–1.18; P = 0.24). ROC curve analyses of sIgG4 on a continuous scale and treatment success showed an AUC of 0.62. Treatment success and concurrent sIgG4 decrease (P < 0.01) were achieved in 78% of patients who converted to CS therapy. Patients with elevated sIgG4 level may be more inflammatory than patients with normal sIgG4 level, but this needs further study. TMX affects sIgG4 levels, but to a lesser extent than CSs. sIgG4 cannot be used as an outcome prediction tool, irrespective of which cutoff value was chosen.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2017

Clinical Rheumatology 4/2017 Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise