Ainsworth MDS, Blehar MC, Waters E, Wall S (1978) Patterns of attachment. A psychological study of the strange situation. Erlbaum, New York
Angermaier M (1977) Psycholinguistischer Entwicklungs-Test, Manual. Beltz, Weinheim
Baumrind D (1989) Rearing competent children. In: Damon W (Hrsg) Child development today and tomorrow. Jossey-Bass, San Francisco, S 349–378
Bayley N (2007) Bayley scales of infant development, 3. Aufl. Psychological Corporation, San Antonio. Deutsche Bearbeitung und Normen von Reuner G und Rosenkranz J, 2014
Bayley N, Pinneau SR (1952) Tables for predicting adult height from skeletal age: revised for use with Greulich-Pyle hand standards. J Pediatr 40:426–437
CrossRefBenz C, Jenni OG (2015) Kindliches Sozialverhalten: Entwicklungsaufgaben und Krisen in den ersten Lebensjahren. Pädiatrie up2date 10(04):295–318
CrossRefBirch LL, Johnson SL, Andresen G, Peters JC, Schulte MC (1991) The variability of young children’s energy intake. N Engl J Med 324:232–235
PubMedCrossRefBischof Köhler D (1989) Spiegelbild und Empathie. Huber, Bern
Borbély AA (1982) A two process model of sleep regulation. Hum Neurobiol 1(3):195–204
PubMedBowlby J (1969a) Attachment and loss, Bd 1, Attachment. Hogarth, London
Brazelton TB (1962) Crying in infancy. Pediatrics 29:579–588
PubMedBronfenbrenner U (1979) The ecology of human development. Experiments by nature and design. Harvard University Press, Cambridge
Bruininks R (2005) Bruininks-Oseretski test of motor proficiency, 2. Aufl. NCS Pearson. Deutsche Bearbeitung nach Blank, Jenetzky und Vinçon, 2014
Buchmann A, Ringli M, Kurth S, Jenni OG, Huber R (2011) EEG sleep slow-wave activity as a mirror of cortical maturation. Cereb Cortex 21(3):607–615
PubMedCrossRefBulheller S, Häcker H (2002) Coloured Progressive Matrices (CPM), 3. Aufl. Pearson Assessment, Frankfurt am Main
Carskadon MA, Acebo C, Jenni OG (2004) Regulation of adolescent sleep: implications for behavior. Ann N Y Acad Sci 1021:276–291
PubMedCrossRefChugani HT (1998) A critical period of brain development: studies of cerebral glucose utilization with PET. Prev Med 27(2):184–188
PubMedCrossRefDeoni SC, Mercure E, Blasi A, Gasston D, Thomson A, Johnson M, Williams SC, Murphy DG (2011) Mapping infant brain myelination with magnetic resonance imaging. J Neurosci 31(2):784–791
PubMedPubMedCentralCrossRefDittmann J (2002) Der Spracherwerb des Kindes. C.H. Beck, München
Eaton WO, McKeen NA, Campbell DW (2001) The Waxing and Waning of movement: implications for psychological development. Dev Rev 21:205–223
CrossRefEsser G, Laucht M, Schmidt MH (1995) Der Einfluss von Risikofaktoren und der Mutter-Kind-Interaktion im Säuglingsalter auf die seelische Gesundheit des Vorschulkindes. Kindh Entwickl 4:33–42
Fantz RL (1965) Visual perception from birth as shown by pattern selectivity. Ann N Y Acad Sci 118:793–814
PubMedCrossRefFox-Boyer A (Hrsg) (2006) TROG-D Test zur Überprüfung des Grammatikverständnisses. Schulz-Kirchner, Idstein
Gallahue D, Ozmun J (2006) Understanding motor development: infants, children, adolescents, adults. McGraw-Hill, Boston
Gasser T, Kneip A, Binding A, Prader A, Largo RH, Molinari L (1991) The dynamics of linear growth in distance, velocity and acceleration. Ann Hum Biol 18:187–205
PubMedCrossRefGeiger A, Achermann P, Jenni OG (2010) Sleep, intelligence and cognition in a developmental context: differentiation between traits and state-dependent aspects. Prog Brain Res 185:167–179
PubMedCrossRefGesell A, Amatruda CS (1947) Developmental diagnosis: normal and abnormal child development. Harper & Row, New York
Giedd JN, Blumenthal J, Jeffries NO, Castellanos FX, Liu H, Zijdenbos A, Paus T, Evans AC, Rapoport JL (1999) Brain development during childhood and adolescence: a longitudinal MRI study. Nat Neurosci 2(10):861–863
PubMedCrossRefGreulich WW, Pyle SI (1959) Radiographic atlas of skeletal development of the hand and wrist. Stanford University Press/Oxford University Press, Stanford/London
CrossRefGriffiths R (1983) Griffith Entwicklungsskalen (GES) zur Beurteilung der Entwicklung in den ersten beiden Lebensjahren. Deutsche Bearbeitung: Brandt I und Stricker. Beltz, Weinheim. 2001
Grimm H (2000) Sprachentwicklungstest für zweijährige Kinder (SETK-2). Hogrefe, Göttingen
Grimm H (2001) Sprachentwicklungstest für drei- bis fünfjährige Kinder (SETK 3–5). Hogrefe, Göttingen
Grimm H, Doil H (2000) Elternfragebögen für die Früherkennung von Risikokindern (ELFRA). Hogrefe, Göttingen
Grimm H, Schöler H (1978) Heidelberger Sprachentwicklungstest. Handanweisung für die Auswertung und Interpretation. Westermann/Hogrefe, Braunschweig/Göttingen
Grob A, Hagmann-Von Arx P (2018) Intelligence and Development Scales – 2 (IDS-2). Hogrefe, Göttingen
Grob A, Meyer C, Hagmann-von AP (2009) Intelligence and Development Scales (IDS). Intelligenz- und Entwicklungsskalen für Kinder von 5–10 Jahren. Hans Huber, Bern
Grob A, Reimann G, Gut J, Frischknecht MC (2013) Intelligence and Development Scales – Preschool (IDS-P). Intelligenz- und Entwicklungsskalen für das Vorschulalter. Hans Huber, Bern
Hebb DO (1949) The Organization of Behavior. Wiley, New York
Hellbrügge T, Lajosi F, Menara D, Schamberger R, Rautenstrauch T (1978) Münchener Funktionelle Entwicklungsdiagnostik. Erstes Lebensjahr. Urban & Schwarzenberg, München
Henderson SE, Sudgen DA, Barnett AL (2007) Movement assessment battery for children – second edition (Movement ABC-2). Harcourt Assessment, London. Deutsche Bearbeitung nach Petermann, 2015
Henkel C, Jenni OG, Bindt C, Holtz S (2016) Entwicklung des Essverhaltens von Säuglingen und Kleinkindern aus entwicklungspädiatrischer und kinderpsychiatrischer Sicht? Monatsschr Kinderheilkd 164(4):294–300
CrossRefHuttenlocher PR, Dabholkar AS (1997) Regional differences in synaptogenesis in human cerebral cortex. J Comp Neurol 387:167–178
PubMedCrossRefIglowstein I, Jenni OG, Molinari L, Largo RH (2003) Sleep duration from infancy to adolescence: reference values and generational trends. Pediatrics 111(2):302–307
PubMedCrossRefJenni O, Benz C, Latal B (2011) Wenn die kindliche Entwicklung nicht im Gleichschritt verläuft – Kinder mit Entwicklungsauffälligkeiten besser verstehen. Pädiatrie up2date 2:199–228
CrossRefJenni OG (2013) Wie die Kinder die Welt abbilden – was man daraus folgern kann. Pädiatrie up2date 3:227–253
Jenni OG (2016) Warum nicht ADHS Spektrum? Monatsschrift für Kinderheilkunde 164(4):271–277
CrossRefJenni OG, Benz C (2007) Schlafstörungen beim Kind. Pädiatrie up2date 4:309–333
CrossRefJenni OG, Benz C (2011) Entwicklung der Schlaf-Wach-Regulation im Kindesalter: ein Modell zum Verständnis von Schlafstörungen. In: Keller H (Hrsg) Handbuch für Kleinkindforschung, 4. Aufl. Hans Huber, Bern, S 1032–1056
Jenni OG, Latal B (2009) Verhaltensauffälligkeiten im Kindesalter. Kinderärztliche Praxis 80:180–188
Jenni OG, LeBourgeois MK (2006) Understanding sleep-wake regulation and sleep disorders during childhood: the value of a model. Curr Opin Psychiatry 19:282–287
PubMedPubMedCentralCrossRefJenni OG, O’Connor B (2005) Children’s sleep: interplay between culture and biology. Pediatrics 115:204–216
PubMedCrossRefJenni OG, Zinggeler Fuhrer H, Iglowstein I, Molinari L, Largo RH (2005) A longitudinal study about bedsharing and sleep problems among Swiss children in the first 10 years of life. Pediatrics 115:233–240
PubMedCrossRefJenni OG, Deboer T, Achermann P (2006) Development of the 24-h rest-activity pattern in human infants. Infant Behav Dev 29:143–152
PubMedCrossRefJenni OG, Caflisch J, Molinari L, Largo RH (2007) Sleep duration from age 1 to 10 years: variability and stability in comparison with growth. Pediatrics 120(4):e769–e776
PubMedCrossRefJenni OG, Caflisch JA, Latal B (2008) Motorik im Schulalter. Pädiatrie up2date 4:339–356
CrossRefJenni OG, Chaouch C, Thoeni I, Diezi M, Werner H, Caflisch J, Rousson V (2011) Intra-individual stability of neuromotor tasks from 6 to 18 years: a longitudinal study. Hum Mov Sci 30(6):1272–1282
PubMedCrossRefJenni OG, Aziz C, Caflisch J, Rousson V (2013) Infant motor milestones: poor predictive value for outcome of healthy children. Acta Paediatr 102(4):e181–e184
PubMedCrossRefJenni OG, Chaouch A, Caflisch J, Rousson V (2013) Correlations between motor and intellectual functions in normally developing children between 7 and 18 years. Dev Neuropsychol 38(2):98–113
PubMedCrossRefJenni OG, Fintelmann S, Caflisch J, Latal B, Rousson V, Chaouch A (2015) Stability of cognitive performance in children with mild intellectual disability. Dev Med Child Neurol 57(5):463–469
PubMedCrossRefKagan J (1984) Die Natur des Kindes. Piper, Miper
Kakebeeke TH, Caflisch JA, Locatelli I, Rousson V, Largo RH, Jenni OG (2013) Neuromotor development from 3 to 5 years. Part 3: motor performance in preschool children. Dev Med Child Neurol 55(3):248–256
PubMedCrossRefKastner-Koller U, Deimann P (2012) Wiener Entwicklungstest (WET). Ein Verfahren zur Erfassung des allgemeinen Entwicklungsstandes bei Kindern von 3 bis 6 Jahren, 3., überarb u erw Aufl., 2012. Hogrefe, Göttingen
Kaufman AS (2015) Kaufman AL (deutschsprachige Fassung von Melchers und Melchers, 2015) K-ABC-II, Kaufman assessment battery for children, 2. Aufl. Pearson Assessment, Frankfurt am Main
Kiphard EJ, Schilling F (2017) Körperkoordinationstest für Kinder, 3., überarb u erg Aufl. Hogrefe, Göttingen
Kubinger KD, Holocher-Ertl S (2014) AID-3 Adaptives Intelligenz Diagnostikum 3. Hogrefe, Göttingen
Kurth S, Ringli M, Geiger A, LeBourgeois M, Jenni OG, Huber R (2010) Mapping of cortical activity in the first 2 decades of life: a high-density sleep EEG study. J Neurosci 30(40):13211–13219
PubMedPubMedCentralCrossRefKuzawa CW, Chugani HT, Grossman LI, Lipovich L, Muzik O, Hof PR, Wildman DE, Sherwood CC, Leonard WR, Lange N (2014) Metabolic costs and evolutionary implications of human brain development. Proc Natl Acad Sci 111(36):13010–13015
PubMedCrossRefLampl M, Veldhuis JD, Johnson ML (1992) Saltation and stasis: a model of human growth. Science 258(5083):801–803
PubMedCrossRefLargo RH (2007) Babyjahre. Piper, München
Largo RH (2008) Schülerjahre. Piper, München
Largo RH (2011) Jugendjahre. Piper, München
Largo RH, Jenni OG (2005) Das Zürcher Fit-Modell. Familiendynamik 30(2):111–127
Largo RH, Jenni OG (2007) Die interindividuelle Vielfalt als Herausforderung im Umgang mit Kindern (Zürcher Fit-Konzept). Schweiz Arch Neurol Psychiatr 1:19–26
Largo RH, Prader A (1983a) Pubertal development in Swiss boys. Helv Paediatr Acta 38:211–228
PubMedLargo RH, Prader A (1983b) Pubertal development in Swiss girls. Helv Paediatr Acta 38:229–243
PubMedLargo RH, Weber M, Comenale-Pinto L, Duc G (1985) Early development of locomotion: significance of prematurity, cerebral palsy and sex. Dev Med Child Neurol 27:183–191
PubMedCrossRefLargo RH, Pfister D, Molinari L, Kundu S, Lipp A, Duc G (1989) Significance of prenatal, perinatal and postnatal factors in the development of AGA-preterm children at 5–7years. Dev Med Child Neurol 31:440–456
PubMedCrossRefLargo RH, Caflisch J, Hug F, Muggli K (2001a) Neuromotor development 5 to 18 years: part 2. Associated movements. Dev Med Child Neurol 34:444–453
CrossRefLargo RH, Caflisch J, Hug F, Muggli K, Sheehy A, Gasser T (2001b) Neuromotor development 5 to 18 years: part1. Timed performance. Dev Med Child Neurol 43:436–443
PubMedCrossRefLargo RH, Caflisch JA, Jenni OG (2007) Zürcher Neuromotorik, 2. Aufl. Überarbeitung und Neunormierung geplant. AWE-Verlag
Melzoff A, Moore MK (1977) Imitations of facial and manual gestures by human neonates. Science 198:75–78
CrossRefMesserli-Bürgy M, Kakebeeke TH, Arhab A, Stülb K, Zysset A, Leeger-Aschmann CS, Schmutz EA, Fares F, Meyer A, Munsch S, Kriemler S, Jenni OG, Puder JJ (2016) The Swiss Preschoolers’ Health Study (SPLASHY): objectives and design of a prospective multi-site cohort study assessing psychological and physiological health in young children. BMC Pediatr 16(1):85
PubMedPubMedCentralCrossRefMolinari L, Largo RH, Prader A (1980) Analysis of the mid-growth spurt. Helv Paediatr Acta 35:325–334
PubMedMullis PE, Janner M (2009) Wachstum – ein zentraler Prozess. Pädiatrie up2date 4(3):231–252
CrossRefPapousek M (1995) Vom ersten Schrei zum ersten Wort. Huber, Bern
Petermann F (2009) Wechsler HAWIVA-III – Hannover-Wechsler-Intelligenztest für das Vorschulalter – III Folgeversion: Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence – Third Edition (Deutsche Version. Petermann F unter Mitarbeit von Lipsius M). Pearson Assessment, Frankfurt am Main
Petermann F (2018) Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence – IV (WPPSI-IV). Pearson Assessment, Frankfurt am Main
Petermann F, Petermann U (2017) Wechsler Intelligence Scale for Children – Fifth Edition (dt. Version, 2017) (WISC-V). Pearson Assessment, Frankfurt am Main
Petermann F, Stein IA, Macha T (2013) Entwicklungstest sechs Monate bis sechs Jahre (ET 6–6-R), revidierte Auflage. Pearson Assessment, Frankfurt am Main
Piaget J (1975) Gesammelte Werke. Studienausgabe. Klett, Stuttgart
Prader A, Largo RH, Molinari L, Issler C (1989) Physical growth of Swiss children from birth to 20 years of age. First Zurich longitudinal study of growth and development. Helv Paediatr Acta Suppl 52:1–125. Wachstumsgeschwindigkeit
PubMedPrechtl HF (1974) The behavioural states of the newborn infant (a review). Brain Res 76(2):185–212
PubMedCrossRefRoffwarg HP, Muzio JN, Dement WC (1966) Ontogenetic development of the human sleep-dream cycle. Science 15:604–661
CrossRefScarr S (1992) Developmental theories for the 1990s: development and individual differences. Child Dev 63:1–9
PubMedCrossRefScarr S, McCartney K (1983) How people make their own environments: a theory of genotype environment effects. Child Dev 54:424
PubMedScarr S, Weinberg RA (1983) The Minnesota adoption studies: genetic differences and malleability. Child Dev 54:260–267
PubMedCrossRefSchmutz EA, Leeger-Aschmann CS, Radtke T, Muff S, Kakebeeke T, Zysset A, Messerli-Bürgy N, Stülb K, Meyer A, Arhab A, Munsch S, Jenni OG, Puder JJ, Kriemler S (2017) Correlates of preschool children’s objectively measured physical activity and sedentary behavior: a cross-sectional analysis of the SPLASHY study. Int J Behav Nutr Phys Act 14(1):1
PubMedPubMedCentralCrossRefSuchodoletz W (2012) Früherkennung von Sprachentwicklungsstörungen. Der SBE-2-KT und SBE-3-KT für zwei- bzw. dreijährige Kinder. Stuttgart, Kohlhammer
Szagun G (2013) Sprachentwicklung beim Kind. Beltz, Weinheim/Basel
Szagun G, Stumper B, Schramm AS (2009) Fragebogen zur frühkindlichen Sprachentwicklung: FRAKIS. Pearson Assessment, Frankfurt am Main
Tanner JM (1962) Growth at adolescence. Blackwell, Oxford
Tanner JM, Whitehouse RH, Marshall MR, Healy MR, Goldstein H (1983) Assessment of skeletal maturity and prediction of adult height (TW2 Method). Academic, New York
Tellegen PJ, Laros JA, Petermann F (2018) Snijders-Oomen non-verbaler Intelligenztest von 2 bis 8 Jahre (SON-R 2-8), 4. Aufl. Hogrefe, Göttingen
Terman LM, Merrill MA (1957) Stanford-Binet-Intelligenz-Test S-I-T. Hogrefe, Göttingen
Thodberg HH, Jenni OG, Ranke MB, Martin DD (2009) Prediction of adult height with automated bone age determination. J Clin Endocrinol Metab 94(12):4868–4874
PubMedCrossRefWerner H, Le Bourgeois M, Geiger A, Jenni OG (2009) Assessment of chronotype in 4- to 11 year old children: reliability and validity of the childrene cchrono type questionnaire. Chronobiol Int 26(5):992–1014
PubMedPubMedCentralCrossRefWimmer H, Perner J (1983) Beliefs about beliefs: representation and constraining functions of wrong beliefs in young children’s understanding of deception. Cognition 13:103–128
PubMedCrossRefZimmer R (2015) Motoriktest für 4–6-jährige Kinder (MOT 4–6). 3., überarb u neunormierte Aufl. Hogrefe, Göttingen