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Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 2/2018

06.11.2017 | Original Article

Endoscopic Sleeve Gastroplasty, Laparoscopic Sleeve Gastrectomy, and Laparoscopic Band for Weight Loss: How Do They Compare?

verfasst von: Aleksey A. Novikov, Cheguevara Afaneh, Monica Saumoy, Viviana Parra, Alpana Shukla, Gregory F. Dakin, Alfons Pomp, Enad Dawod, Shawn Shah, Louis J. Aronne, Reem Z. Sharaiha

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 2/2018

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Abstract

Background

Endoscopic sleeve gastroplasty (ESG) is a novel endobariatric procedure. Initial studies demonstrated an association of ESG with weight loss and improvement of obesity-related comorbidities. Our aim was to compare ESG to laparoscopic sleeve gastrectomy (LSG) and laparoscopic adjustable gastric banding (LAGB).

Methods

We included 278 obese (BMI > 30) patients who underwent ESG (n = 91), LSG (n = 120), or LAGB (n = 67) at our tertiary care academic center. Primary outcome was percent total body weight loss (%TBWL) at 3, 6, 9, and 12 months. Secondary outcome measures included adverse events (AE), length of stay (LOS), and readmission rate.

Results

At 12-month follow-up, LSG achieved the greatest %TBWL compared to LAGB and ESG (29.28 vs 13.30 vs 17.57%, respectively; p < 0.001). However, ESG had a significantly lower rate of morbidity when compared to LSG or LAGB (p = 0.01). The LOS was significantly less for ESG compared to LSG or LAGB (0.34 ± 0.73 vs 3.09 ± 1.47 vs 1.66 ± 3.07 days, respectively; p < 0.01). Readmission rates were not significantly different between the groups (p = 0.72).

Conclusion

Although LSG is the most effective option for weight loss, ESG is a safe and feasible endobariatric option associated with low morbidity and short LOS in select patients.
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Metadaten
Titel
Endoscopic Sleeve Gastroplasty, Laparoscopic Sleeve Gastrectomy, and Laparoscopic Band for Weight Loss: How Do They Compare?
verfasst von
Aleksey A. Novikov
Cheguevara Afaneh
Monica Saumoy
Viviana Parra
Alpana Shukla
Gregory F. Dakin
Alfons Pomp
Enad Dawod
Shawn Shah
Louis J. Aronne
Reem Z. Sharaiha
Publikationsdatum
06.11.2017
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 2/2018
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-017-3615-7

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Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.